Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak jest w tym roku z przeprowadzeniem ewakuacji? Niby jest taki obowiązek, ale z drugiej strony procedury covidowe trochę to wykluczają. I drugie pytanie: czy taką ewakuację może przeprowadzać pracownik szkoły (nauczyciel EDB) i potem napisać protokół, czy powinna to być firma zewnętrzna (nigdzie takiej informacji nie znalazłem)?
W związku z trwaniem stanu epidemii nie zostały wyłączone obowiązki wynikające z § 17 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 109, poz. 719 ze zm.). W przypadku obiektów, w których cyklicznie zmienia się jednocześnie grupa powyżej 50 użytkowników (czyli łącznie powyżej 50 nowych pracowników, uczniów i ewentualnie innych użytkowników, o ile są – np. wykonujących zadania na umowy cywilnoprawne), praktycznego sprawdzenia organizacji oraz warunków ewakuacji należy dokonać co najmniej raz na rok, jednak w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia rozpoczęcia korzystania z obiektu przez nowych użytkowników.
W czasie stanu epidemii, w zależności od tego, jak sytuacja ta wpływa na funkcjonowanie konkretnej szkoły, może zachodzić potrzeba czasowej zmiany dotychczasowych zasad przeprowadzania próbnej ewakuacji. Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku w informacji „Praktyczne sprawdzenie organizacji oraz warunków ewakuacji w czasie epidemii COVID-19” (https://www.gov.pl/web/kmpsp-gdansk/praktyczne-sprawdzenie-organizacji-oraz-warunkow-ewakuacji-w-czasie-epidemii-covid-19) zaleca, aby sprawdzić, czy: dotychczasowe rozwiązania organizacyjne oraz warunki ewakuacji są właściwe i znane jego użytkownikom, zwłaszcza tym, którzy odgrywają kluczową rolę w czasie ewakuacji (kadra kierownicza/zarządzająca, administracja i obsługa budynku, opiekunowie, nauczyciele) oraz czy użytkownicy danego obiektu rzeczywiście umieją korzystać w praktyce z zastosowanych w nim rozwiązań w zakresie ewakuacji (np. drogi ewakuacyjne, zamknięcia przeciwpożarowe, urządzenia służące zapewnieniu odpowiednich warunków ewakuacji). W aspekcie praktycznym zaleca się, jeżeli jest to możliwe w danym przypadku, np. przećwiczyć organizację ewakuacji z udziałem wszystkich osób kluczowych dla jej właściwego przeprowadzenia, wykonać ćwiczenia ewakuacyjne w sposób etapowy dla poszczególnych grup użytkowników, oceniając przy tym występujące w praktyce organizację oraz warunki ewakuacji ludzi.
Za sporządzenie odpowiedniego protokołu na potwierdzenie realizacji omawianych zadań odpowiada dyrektor jako zarządca obiektu. Nauczycielowi EDB taki obowiązek można powierzyć, jeśli wynika ze statutu konkretnej szkoły, a w razie braku takiego postanowienia statutowego – po uzyskaniu zgody nauczyciela (art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na portalu społecznościowym na grupie prywatnej wieczorem kilku uczniów napisało o zdarzeniu dotyczącym nauczycielki używając słów „poroniła i ok bo pewnie urodziłaby kolejne dziecko z Downem”. Nauczycielka rzeczywiście poroniła, a jej poprzednie dziecko ma z niepełnosprawnością. Dzieci nie pisały nic więcej, a informację miały od ucznia będącego bliską rodziną nauczycielki. W szkole odbyło się spotkanie rodziców i dzieci, które był na tej grupie z wychowawcą, pedagogiem i dyrektorem. Dzieci i rodzice przeprosili nauczycielkę, ona przyjęła przeprosiny, podała rękę, ale później za kilka tygodni wniosła sprawę do sądu rodzinnego. Czy taki czyn powinnam, jako dyrektor, zgłosić na policję, skoro była to jednorazowa sytuacja, wyjaśniona w szkole zgodnie z obowiązującymi u nas procedurami? Czy nauczycielka miała prawo wymusić na wychowawczyni pokazanie prywatnych rozmów? Czy nie jest to złamanie prywatności grupy? Nie powinny tak pisać, ale nie popełniły według mnie żadnego czynu karalnego, a za ten incydent przeprosiły i okazały skruchę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest wymagana dokumentacja nauczania w grupie dzieci 2-letnich? Czy grupa taka realizuje program nauczania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przy jakim procencie nieobecności nauczycieli w szkole dyrektor może odwołać zajęcia dydaktyczne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy pełny etat w przedszkolu stanowić będzie w przypadku pensum 22-godzinnego (grupa dzieci 6-letnich),jeśli nauczyciel będzie miał 21 godzin pracy z grupą i 1 godzinę zajęć korekcyjno- kompensacyjnych z dziećmi 6-letnimi. Nauczycielka obawia się, że nie będzie miała wypracowanego etatu w przypadku np. nieobecności dzieci lub w czasie, kiedy zajęcia nie mogą być prowadzone z powodu świąt lub przerwy w pracy przedszkola.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na świadectwie promocyjnym kl. V i VI wpisujemy WDŻ?
Czy na świadectwie promocyjnym kl. VII wpisujemy doradztwo zawodowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe