Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak konkretnie ma być zapisany dzień w dzienniku przedszkolnym, czy ma byc podzielony na 3 częci ranek, południe, popołudnie czy tez na 5 częsci tak jak podaje nowa reforma.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacj (ze zm.).
§ 2. 1. Przedszkole i szkoła podstawowa, w której zorganizowano oddział przedszkolny, prowadzą dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola, w którym dokumentuje się przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z dziećmi w danym roku szkolnym.
2. Do dziennika zajęć przedszkola wpisuje się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona dzieci, daty i miejsca ich urodzenia, nazwiska i imiona rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania. W dzienniku odnotowuje się obecność dzieci na poszczególnych godzinach zajęć w danym dniu oraz tematy tych zajęć. Przeprowadzenie zajęć nauczyciel potwierdza podpisem, z zastrzeżeniem § 20a ust. 5.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Zalecane warunki i sposób realizacji.
W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym zaleca się następujące proporcje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym:
1) co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela);
2) co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci - jedną czwartą czasu), dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3) najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
4) pozostały czas - dwie piąte czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. Z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej należy przeprowadzić analizę gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
Reasumując: zalecane warunki reakizacji podstaw programowych są obowiązkiem przedszkola, ale czas można rozliczać tygodniowo (nie dziennie), zatem do decyzji dyrektora zależy, jakie rozwiązanie przyjmie przedszkole. Przepis wyraźnie mówi o roliczeniu tygodniowym ,przedszkole ustala szczegóły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w czasie ferii zimowych , letnich mogą być prowadzone zajęcia otwarte (sportowe, turystyczne) w szkołach? Nasza placówka jest placówką oświatową niefeeryjną. Prowadzimy zajęcia pozalekcyjne nieodpłatne w różnych szkołach w różnych dzielnicach miasta (są to na ogół zajęcia sportowe) w ramach godzin jakie mają nasi nauczyciele. Dotychczas prowadziliśmy w czasie ferii zimowych i letnich zajęcia otwarte w których uczestniczyły dzieci z tych szkół. Posiadamy regulamin takich zajęć. Czy takie zajęcia są prowadzone zgodnie z prawem, czy musimy traktować je jako półkolonie, zgodnie z Rozporządzeniem z 2016 roku (dotyczy wypoczynku). Czy w związku z tym, iż nie wszyscy nauczyciele mają ukończony kurs kierownika wypoczynku, czy kierownikiem może być jedna osoba na wszystkie zajęcia prowadzone w różnych szkołach, czy musi być na każde zajęcia - inny kierownik?
- Czy dyrektor szkoły może przedłużyć konserwatorowi uprawnienia palacza kotłów gazowych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Chciałam zapytać, jakie warunki powinno się spełnić, żeby założyć niepubliczną bursę? Czy jest jakaś minimalna liczba miejsc w takiej bursie i czy na jej prowadzenie można otrzymać dotację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń jedzie na wycieczkę szkolną. Zabiera ze sobą antidotum w strzykawce na ukąszenie os. Czy w razie użądlenia, nauczyciel ma prawo podać domięśniowo antidotum czy trzeba do tego wezwać pogotowie?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła jako podatnik VAT
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe