Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jak to jest z ubezpieczeniem uczniów w szkole? Powszechnie wiadomo, że jest ono nieobowiązkowe. No właśnie - nieobowiązkowe dla rodziców. Co w przypadku gdy 100% uczniów nie chce się ubezpieczać w szkole, a co najważniejsze nie jest nigdzie ubezpieczona? Czy w takiej sytuacji dyrektor szkoły musi ubezpieczyć uczniów ze środków szkolnych? No i oczywiście sakramentalne pytanie: musi, powinien, czy może? Kto o tym decyduje?
Prawo oświatowe nie nakłada takiego obowiązku na szkołę, oznacza to, że ubezpieczenie uczniów nie jest obowiązkowe.
https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2014/09/uzasadnienie_do_rozporzadzenia_-_organizowanie_przez_szkoly_turystyki_i_krajoznawstwa_3.pdf: § 1 pkt 3 rozporządzenia – zmiana polegająca na zniesieniu obligatoryjności ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków w przypadku wycieczek i imprez organizowanych w kraju. W przypadku wycieczek i imprez organizowanych przez szkołę, zgodnie z obecnie obowiązującym § 15 zmienianego rozporządzenia uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków, a w przypadku wycieczki lub imprezy zagranicznej – ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia. Przepisy dotyczące ubezpieczeń obowiązkowych tj. ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 392), nie ustanawiają jakichkolwiek obowiązkowych ubezpieczeń związanych z działalnością szkół i placówek oświatowych. Umowa ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków dzieci i młodzieży szkolnej powinna być zatem dobrowolną umową ubezpieczenia.W wyniku zmiany w § 15 rozporządzenia nie dochodzi do ograniczenia odpowiedzialności szkoły za skutki możliwych wypadków z udziałem uczniów. Szkoła (organ prowadzący szkołę) ponosi odpowiedzialność cywilną na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego dotyczących czynów niedozwolonych. Taka odpowiedzialność istnieje niezależnie od faktu podlegania obowiązkowemu ubezpieczeniu z tytułu następstw nieszczęśliwych wypadków. Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach dyrektor szkoły odpowiada za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych jednostek (rozdział 3 tego rozporządzenia reguluje w sposób bardziej szczegółowy warunki mające służyć zachowaniu wymogów BHP przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki).
Podstawa prawna:
1. Ustawa o systemie oświaty z 7.09.1991 r. (ze zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Mam pytanie związane z wpisywaniem ocen na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej (8-letniej) uczniom, którzy "wrócili" do nas z gimnazjum w związku z niepromowaniem. Co z ocenami z techniki i przyrody, czyli z przedmiotów, które miał w 6-letniej szkole podstawowej? Czy wpisywać je na świadectwo 8-letniej szkoły podstawowej? Jeśli tak, to na jakiej podstawie (w nowym arkuszu ocen ich nie ma i ci uczniowie już dostali świadectwo ukończenia szkoły 6-letniej, gdzie te oceny były)? A jeśli nie, to wychodzi na to, że uczniowie tej samej klasy będą mieli różne świadectwa, z różną liczbą przedmiotów (średnia itd). Poza tym, co z rekrutacją do szkoły średniej? Mają wtedy zanieść dwa świadectwa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam serdecznie. Jestem dyrektorem szkoły policealnej dla słuchaczy dorosłych. Zamykam niektóre kierunki. Pytanie moje jest: jaka dokumentację muszę przekazać do kuratorium? pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przyjęłam ucznia z obwodu innej szkoły na prośbę jego rodziców do klasy II gimnazjum (pierwszą klasę realizował w szkole macierzystej).
Uczeń ten w ciągu roku szkolnego źle wychowawczo wpływał na swoich kolegów.Otrzymał upomnienie wychowawcy itp ,został promowany. Czy mogę go obecnie nie przyjąć do III klasy gimnazjum jeszcze raz podkreślam nie jest w obwodzie mojej szkoły.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką należy obecnie podać podstawę prawną na podstawie której przedszkole przetwarza dane osobowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka była od 1 września 2011 roku do 31 sierpnia 2012 roku na urlopie do poratowania zdrowia. W czerwcu 2012 roku przyznałam nauczycielom dodatki motywacyjne na trzy miesiące (VII, VIII, IX). Pani, która była na w/w urlopie, przyznałam 0%.
W regulaminie jest zapis, że dodatki przyznaje się na czas od 2 do 6 miesięcy i są wymienione warunki mówiące, za co otrzymuje się te dodatki. Jak powinnam postąpić, aby przyznawanie dodatków motywacyjnych było przeprowadzone zgodnie z prawem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe