Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaką należy obecnie podać podstawę prawną na podstawie której przedszkole przetwarza dane osobowe?
Podstawa prawa przetwarzania danych przez przedszkole jest uzależniona od tego czyje dane, jakich kategorii i w jakich celach przetwarza. Sytuacja w każdym przedszkolu może więc się różnić. Podstawy prawne przetwarzania zwykłych danych osobowych wymienia art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE. L. Nr 119, s. 1), a przetwarzania szczególnych danych osobowych, w tym dotyczących zdrowia, wymienia art. 9 RODO. Tytułem przykładu można wskazać, że: 1) przetwarzanie wizerunku odbywa się na podstawie zgody rodzica ucznia, pełnoletniego ucznia lub pracownika, czyli na postawie art. 6 ust. 1 lit. a) RODO; 2) dane osobowe ucznia wraz z powiązanymi z nim danymi rodzica są przetwarzane zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r., poz. 996 ze zm.), ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r., poz. 1457) i wydanymi na ich podstawie rozporządzeniami właściwych ministrów oraz art. 6 ust. 1 lit. c RODO; 3) dane osobowe pracowników są przetwarzane m.in. na podstawie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2018 r., poz. 917 (w tym w oparciu o art. 221 – art. 223 w zw. z art. 94 pkt 9a i 9b), ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2018 r., poz. 967 i wydanymi na ich podstawie rozporządzeniami właściwych ministrów oraz art. 6 ust. 1 lit. c i art. 9 ust. 2 lit. b RODO.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy szkołą ogólnodostępną bez klas integracyjnych. W przyszłym roku szkolnym kiedy doją uczniowie z innych miejscowości klasa IV będzie liczyła 30 uczniów w tym 3 uczniów będzie posiadało orzeczenie o niepełnosprawności i 1 o niepełnosprawności sprzężonej. Jakie są możliwości i jakie warunku musi spełnić szkoła aby utworzyć klasę integracyjną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest właściwy tryb uchwalenia programu wychowawczego szkoły oraz szkolnego programu profilaktyki? Z Ustawy o systemie oświaty (art. 54.2) wynika, że inicjatywa uchwalenia należy do rady rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. Z kolei z rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół § 2 ust. 2 wynika, że wspomniane programy uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców oraz samorządu uczniowskiego. Wobec tego według mnie powinniśmy stosować przepis z wyższego w hierarchii aktu prawnego, czyli ustawy. Czy mam rację? Co oznacza w tym kontekście wyrażenie „w porozumieniu z radą pedagogiczną”? Czy po uchwaleniu tych programów przez radę rodziców rada pedagogiczna może wprowadzić poprawki, czy tylko je akceptuje lub nie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest obowiązek wpisywania procedury odbierania dziecka ze szkoły podstawej do statutu? Czy można uchwalić to odrębnym dokumentem przez Radę Pedgagiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moim zdaniem Szkolnej instrukcji przeprowadzenia sprawdzianu jest błąd. W poprawionych procedurach przeprowadzenia sprawdzianu (Z 1.12.2014) JEST INFORMACJA, ŻE NIE ODRYWA SIĘ żADNEJ CZĘŚĆI ARKUSZA OD KART ODPOWIEDZI.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest w trakcie stażu na kolejny stopień awansu zawodowego. Przed urodzeniem dziecka zaliczyła 2 lata stażu, pozostał jej okres wrzesień–maj. Kończy staż 31 maja 2022 r. Po urlopie rodzicielskim zostało jej do wykorzystania 41 dni urlopu wypoczynkowego. Ze względu na trudności organizacyjne szkoły zgodziła się wrócić od września do pracy, a pozostały urlop wykorzystać w miesiącach maj–czerwiec 2022 r. Staż skończy w trakcie urlopu wypoczynkowego. Mam pytanie dotyczące jej sprawozdania i oceny dorobku. Czy może podczas urlopu wypoczynkowego zrobić i oddać sprawozdanie z realizacji stażu? Czy podczas jej urlopu może biec procedura związana z oceną dorobku zawodowego, czy też bezpieczniej wykorzystać zaległy urlop wypoczynkowy wcześniej, by w czerwcu napisać i złożyć sprawozdanie z realizacji stażu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe