Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jaka jest podstawa prawna do nowelizacji statutu szkoły w roku szkolnym 2021/2022?
Statut szkoły jest najważniejszym dokumentem organizującym funkcjonowanie szkoły. Zakres przedmiotowy regulacji statutu określają przepisy art. 98, 99, 100 i 104 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. 2019 r., poz. 502). W roku szkolnym 2021/2022, jeżeli do tej pory tego nie zrobiono, warto wprowadzić postanowienia dotyczące nauki zdalnej. W statutach szkół dla dorosłych, branżowych II stopnia i szkołach policealnych należy wprowadzić zmiany w zakresie oceniania wewnątrzszkolnego – ocenianie wewnątrzszkolne nie obejmuje ustalania warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane semestralne oceny kwalifikacyjne. W statutach szkół może również znaleźć się odzwierciedlenie zmiany w organizacji nauczania związane z likwidacją gimnazjów: art. 148, 162 i 345 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60).
Jeżeli chodzi o podstawę prawną ustalania i zmiany statutu, to niezależnie od treści wprowadzonych do statutu podstawa nowelizacji statutu zawsze jest ta sama. Zgodnie z art. 72 ust. 1 Prawa oświatowego rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły lub placówki albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły lub placówki. Kompetencje do uchwalania statutu ma zaś rada szkoły lub placówki na podstawie art. 80 ust. 2 pkt 1 Prawa oświatowego. W tych szkołach, w których ze względu na specyfikę organizacji pracy i zadania nie ma możliwości wyłonienia stałej reprezentacji rodziców lub uczniów i nie powołano rady rodziców, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna. W takim przypadku podstawą nowelizacji statutu będzie art. 80 ust. 2 pkt 1 i art. 82 ust. 2 Prawa oświatowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przeznaczając godziny do dyspozycji dyrektora w szkolnym planie nauczania na zwiększenie tygodniowej liczby danych zajęć (obowiązkowych), powinnam zwrócić się do Rady Pedagogicznej o opinię ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie rozporządzenia w sprawie powołania zespołów nadzorujących egzamin gimnazjalny.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole mamy dzieci, które w roku szkolnym 2017/2018 uczęszczały do klasy 2 oddziału gimnazjalnego i nie otrzymały promocji . Obecnie kontynuują naukę w klasie 8 szkoły podstawowej.
Proszę o wyjaśnienie następujących kwestii:
1. Czy dzieci powinny byś wpisane do księgi uczniów szkoły podstawowej i powinny otrzymać nowy numer ucznia ? Czy powinny otrzymać nową legitymację z pieczęciami szkoły podstawowej czy legitymacja wystawiona przez gimnazjum pozostaje ważna?
2. Proszę również o informację w sprawie arkuszy ocen, czy w/w dzieci powinny mieć założony nowy arkusz ocen szkoły podstawowej czy kontynuujemy arkusz ocen założony w gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką należy obecnie podać podstawę prawną na podstawie której przedszkole przetwarza dane osobowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może wprowadzić zasadę, że w jednym oddziale integracyjnym zatrudniony jest tylko jeden nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne, co uniemożliwia objęcie pomocą uczniów niepełnosprawnych na wszystkich zajęciach lekcyjnych? OP twierdzi, że w każdym oddziale zgodnie z prawem ma być zapewniony jeden etat nauczyciela wspomagającego, który w ramach swojego pensum (20 h) ma obowiązek prowadzić zajęcia rewalidacji indywidualnej i wspomagać uczniów na zajęciach, np. w przypadku 4 uczniów należy od 20 h pensum odjąć 8 godzin rewalidacji, a pozostałe 12 są to godziny, na których nauczyciel wspomaga uczniów na zajęciach lekcyjnych. OP wychodzi z założenia, że nie ma obowiązku prawnego zapewnienia obecności nauczyciela wspomagającego na wszystkich godzinach lekcyjnych. W wielu przypadkach np. uczniów z niepełnosprawnością ruchową pomoc nauczyciela wspomagającego jest potrzebna na każdej godzinie lekcyjnej, jednak potrzeby indywidualne uczniów i ich możliwości nie są zdaniem OP argumentem do zapewnienia nauczyciela wspomagającego na wszystkich lekcjach. Ponadto OP twierdzi, że niedopuszczalna z mocy prawa jest sytuacja kiedy w jednej klasie uczy 2-3 nauczycieli wspomagających, np. w klasach 4-8, w których siatka godzin tygodniowo przekracza pensum jednego nauczyciela wspomagającego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe