Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jeśli nauczyciel został przeniesiony w stan nieczynny na pół roku przed nabyciem prawa do ochrony emerytalnej, czy pozostając w stanie nieczynnym może nabyć to prawo ( 56 lat kończy na kilka dni przed zakończeniem stanu nieczynnego)?
Tak.
Nauczyciel podlega ochronie, jeśli w okresie najbliższych 4 lat nabędzie uprawnienia emerytalne.
Jeśli nauczyciel nabywa prawo do emerytury z art. 39 kp - objęty jest ochroną w okresie 4 lat przed osiągnięciem wieku 60 (kobieta) lub 65 lat (mężczyzna).
Nauczyciele należą do grupy zawodowej, dla której wiek emerytalny jest niższy z uzyskaniem, którego przechodzą na emeryturę. Nauczyciele korzystają z ochrony w okresie 4 lat przed osiągnięciem właściwego dla tej grupy zawodowej wieku emerytalnego. Ochrona więc dotyczy nauczycieli: od 51 r.ż (kobiety) oraz od 56 r. ż.(mężczyźni), ponieważ wiek emerytalny kobiet wynosi 55 lat, dla mężczyzn 60 lat.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (ze zm.)
§ 15. Nauczyciel, wychowawca lub inny pracownik pedagogiczny wykonujący pracę nauczycielską wymienioną w art. 1 pkt 1-7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1982 r. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 287, Nr 31, poz. 214 i z 1983 r. Nr 5, poz. 33), określoną w tej ustawie jako praca zaliczona do I kategorii zatrudnienia, nabywa prawo do emerytury na zasadach określonych w § 4 i jest uważany za wykonującego prace w szczególnym charakterze.
- art. 88, art. 91c ust. 2 Karty Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. – (ze zm.),
- art. 39 Kodeksu pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (ze zm.);
- §15 rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (ze zm.),
- art. 24, art. 32, art. 46 ustawy z 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy są przykładowe procedury organizowania zastępstw doraźnych za nieobecnych nauczycieli? Czy podczas doraźnego zastępstwa nauczyciel nie musi prowadzić tych samych zajęć, które prowadzi nauczyciel nieobecny np. Czy polonista zastępujący biologa może prowadzić lekcję ze swojego przedmiotu? Jeśli tak, to kto o tym decyduje - nauczyciel zastępujący czy dyrektor? W szkole nie ma opracowanych procedur organizowania zastępstw doraźnychza nieobecnych nauczycieli.
- Katechetka jest zatrudniona na 8/18 i ma umowę do 31.08.2015r., a misję od biskupa do nauczania w szkole na czas nieokreślony. Czy można nie przedłużać z nią umowy? Czy przy zwalnianiu katechety konieczne jest cofnięcie misji kanonicznej?
- Czy dyrektor, który posiada orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, będzie miał od 1 stycznia 2018 r. dodatkowe 10 dni urlopu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Od września będę prowadzić publiczną szkołę podstawową zatrudniając na podstawie kodeksu pracy. Mam pytanie dotyczące zatrudniania specjalistów w szkole do 100 osób. Czy w każdej placówce należy zatrudnić wszystkich wskazanych w rozporządzeniu specjalistów czyli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów oraz terapeutów pedagogicznych? Czy tylko jeżeli zatrudnienie niektórych specjalistów będzie wynikało z potrzeb wewnętrznych szkoły?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik jest zatrudniony na 5/18 etatu. Od 1 września 2017 nauczyciel będzie realizował dodatkowo 2 godz.zajęć objętych nauczaniem indywidualnym: Czy 2 godziny tych zajęć można wykazać w nadgodzinach. Ze względu na stan zdrowia uczniowie korzystają ze zwolnienia lekarskiego i nie zawsze zaplanowane zajęcia są realizowane. Czy zwiększyć pensum z 5/18 na 7/18 ? Co w przypadku niezrealizowanych godzin?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe