Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem logopedą zatrudnionym w szkole specjalnej, w ramach swojego pensum (20 h) przyznano zajęcia rewalidacyjne - logopedia. Czy godzina moja to 45 minut, czy 60 minut?
Na podstawie § 10 ust. 3 i 4 Rozporządzenia MEN z dnia 17.03.2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć rewaidacyjnych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć w okresie tygodniowym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy koniecznym jest, aby dyrektor szkoły NA PIŚMIE zawarł poszczególne dziedziny kierowania placówką oświatową, które powierza wicedyrektorowi? Czy koniecznym jest, aby wicedyrektor szczegółowe upoważnienie w tej sprawie miał na piśmie, czy też wystarczy USTNA FORMA powierzenia konkretnych obowiązków, np. nadzorowanie codziennego czasu pracy i realizacji planu urlopowego przez pracowników administracyjno-obsługowych zgodnie ze stosownymi przepisami w tym zakresie, częściowe powierzenie sprawowania czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego, nadzorowanie prawidłowego prowadzenia wewnątrzszkolnej dokumentacji wycieczkowej, itp.? Zgodnie z zapisami KN, czas pracy dyrektora szkoły, który jednocześnie jest nauczycielem, nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo. Czy zgodnie z przepisami dyrektor lub wicedyrektor powinien być obecny na terenie placówki w czasie trwania zajęć organizowanych przez szkołę (obowiązkowych lekcji lub zajęć pozalekcyjnych, np. kół zainteresowań, zajęć wyrównawczych, gimnastyki korekcyjnej itp.)? Jeśli tak, to w jaki sposób należy zorganizować pracę szkoły zgodnie z przepisami, gdy nie ma fizycznej możliwości "zamknięcia" wszystkich zajęć z uczniami w ciągu 40 godzin zegarowych tygodniowo? Jeśli nie, to kto zgodnie z przepisami podejmuje decyzje na terenie szkoły w sytuacjach nagłych/nieprzewidzianych, gdy sytuacja taka nastąpi w czasie obecności uczniów w szkole, a dyrektora nie ma już w pracy? Czy nauczyciel ma prawo odmowy przyjęcia godziny zleconej (zastępstwo na lekcji) w sytuacji nagłej, gdy inny nauczyciel niespodziewanie poinformował szkołę np. o nieplanowanej wizycie u lekarza i związanym z nią zwolnieniem lekarskim, a to z kolei narzuca konieczność zapewnienia przez szkołę opieki uczniom?
- Jestem dyrektorem szkoły, napisałam wniosek do projektu Erazmus +, wniosek uzyskał akceptację i jestem jego koordynatorem. Kto podpisuje ze mną umowę zlecenie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy od września 2019 roku nauczyciel wygaszanego gimnazjum, który przejdzie w stan nieczynny i będzie pobierał z tego tytułu wynagrodzenie przez okres 6 miesięcy, może jednocześnie pracować i pobierać wynagrodzenie w innej szkole, w której znajdzie zatrudnienie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor Przedszkola Publicznego ogólnodostępnego zatrudnia nauczyciela wyłącznie do prowadzenia indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w miejscu zamieszkania dziecka , nauczyciel realizuje 10 godzin w tygodniu zajęć dla dziecka urodzonego w 2005 r., z uwagi na stwierdzoną niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim. Miejsce prowadzenia zajęć odbywa się w innej miejscowości niż siedziba placówki, ale na terenie tej samej gminy. Miejscowość, w której prowadzone są zajęcia, oddalona jest od siedziby placówki o 10 km. Nauczyciel na zajęcia dojeżdża samochodem prywatnym, codziennie – czas zajęć to 2 godziny dziennie.
1. Jakie pensum realizuje nauczyciel? Czy 10/18? Prośba o podstawę prawną.
2. Czy nauczycielowi należy się zwrot kosztów przejazdu, tzw. ryczałt, i w jakiej wysokości? Czy za każdy dzień dojazdu, czy też do 300 km miesięcznie? Prośba o podstawę prawną.
3. Czy w uchwale rady gminy w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli może być ujęty dodatek dla nauczyciela, tzw. ryczałt za dojazdy wyrażony w liczbie kilometrów odpowiadającej faktycznej liczbie kilometrów koniecznych do pokonania w skali miesiąca?
4. Jak prawidłowo powinna być napisana umowa o pracę z nauczycielem. Co wpisać w miejscu wykonywania pracy - czy przedszkole, czy miejsce zamieszkania dziecka?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Na stanie placówki zatrudniony jest nauczyciel informatyki i j. niemieckiego, który przebywa od 8 lat na urlopie wychowawczym (2 dzieci). Jest to nauczyciel dyplomowany, posiadający umowę o pracę przez mianowanie. Placówka w tym czasie przeszła dwukrotne przeobrażenie. Najpierw w 2012 r. połączyła się z gimnazjum, następnie w 2019 r. stała się Zespołem Szkół, w skład którego weszła Specjalna Szkoła Podstawowa i Liceum Ogólnokształcące z oddziałami integracyjnymi i specjalnymi dla uczniów ze spektrum autyzmu, w tym z Zespołem Aspergera. Uczniowie są w normie intelektualnej. Na stanie placówki jest germanista z pełnymi kwalifikacjami (nauczyciel dyplomowany, umowa o pracę przez mianowanie jako nauczyciel j. niemieckiego), w tym ze studiami podyplomowymi w zakresie pracy z uczniami autystycznymi. Posiada kilkuletnią praktykę w pracy z ww. uczniami. Ponadto od grudnia 2020 r. został objęty szczególną ochroną stosunku pracy. Wiem, że nauczyciele j. obcych nie muszą mieć ukończonych studiów podyplomowych w zakresie pracy z uczniami ze spektrum autyzmu. Jest też zatrudniony nauczyciel mianowany z pełnymi kwalifikacjami do nauczania informatyki - posiada też studia podyplomowe w zakresie pracy z uczniami autystycznymi.
Chciałabym rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem przebywającym na urlopie wychowawczym z dniem 31.08.2021 r. Z jakich przepisów powinnam skorzystać? Czy jest tez może inne rozwiązanie, np. etat świetlicy? Jednak przypominam, że ów nauczyciel nie ma kwalifikacji do pracy z uczniami autystycznymi.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe