Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Mam kilka pytań: 1) Czy orzeczenie wydane ucznowi niedostosowanemu społecznie w związku z postanowieniem sądu o umieszczeniu w MOW zachowuje ważność, gdy uczeń opuszcza placówkę resocjalizacyjną? (ustaje przyczyna skierowania go do ośrodka) lub istnieje przyczyna uzasadniająca uchylenie orzeczenia z uwagi na zwolnienie ucznia. Czy można być niedostosowanym zwolnionym z MOW i realizować na tej podstawie kształcenie specjalne w oparciu o taką diagnozę? Czy nie jest to wewnętrznie sprzeczne? 2) Czy uczeń skierowany do placówki resocjalizacyjnej może realizować edukację w szkole masowej? Czy w przypadku takiego ucznia pkt. 3 zaleceń orzeczenia określający kształcenie również w placówkach ogólnodostępnych jest zapisem poprawnym? Czy takiemu uczniowi, któremu sąd nakazał kształcenie w ośrodku można w orzeczeniu jako jedną z form edukacji wpisać szkołę masową? Nie spotkałam się jeszcze dotychczas z sytuacją skierowania nieletniego do MOW i jednocześnie realizowania przez niego kształcenia poza tą placówką, w szkole masowej. Jest to nawet w pewnym stopniu sprzeczne z centralnym systemem kierowania nieletnich. Każda placówka posiada bazę edukacyjną. Uczeń kierowany jest m.in. tam gdzie będzie mógł kontynuować naukę pozostając jeszcze w takim obowiązku do 18 r. życia.
Ad. 1
Zgodnie z art. 127 ustęp 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. 2019, poz. 1148 z późniejszymi zmianami), kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież niepełnosprawne, niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki odpowiednio w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i szkołach lub oddziałach integracyjnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego i ośrodkach. Postępowanie o wydanie orzeczenia o niedostosowaniu społecznym ucznia wydaje się w trybie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r.
w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. 2017, poz. 1743) oraz ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2018, poz. 2096 z późniejszymi zmianami), albowiem postępowanie w sprawie wydania orzeczenia jest sprawą administracyjną. Tym samym orzeczenie jest wydawane w określonej sprawie i jest wiążące w danej sprawie. Sprawą administracyjną w takim przypadku jest wydanie orzeczenia w związku z umieszczeniem nieletniego w młodzieżowym ośrodku wychowawczym. Po opuszczeniu młodzieżowego ośrodka wychowawczego, de facto odpada przesłanka, która legła u podstaw wydania orzeczenia. Jednocześnie sąd rodzinny orzekając umieszczenie nieletniego w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 969), kieruje się przede wszystkim dobrem nieletniego oraz tym, aby go wychować za pośrednictwem oddziaływania orzeczonego środka. Dlatego też wraz z opuszczeniem ośrodka przez nieletniego orzeczenie traci ważność i na jego podstawie nie można realizować kształcenia specjalnego. W takim wypadku należy uzyskać nowe orzeczenie, albowiem cele umieszczenia w młodzieżowym ośrodku wychowawczym, w trakcie wykonywania orzeczenia sądu rodzinnego mogły zostać osiągnięte.
Ad. 2
Sytuacja opisana w pytaniu jest niemożliwa. Zgodnie z art. 6 pkt 9 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 969), wobec nieletniego sąd rodzinny może orzec między innymi umieszczenie go w młodzieżowym ośrodku wychowawczym albo w rodzinie zastępczej zawodowej, która ukończyła szkolenie przygotowujące do sprawowania opieki nad nieletnim. Dlatego też nie można orzec wobec nieletniego umieszczenia w młodzieżowym ośrodku wychowawczym który de facto jest środkiem pośrednio izolacyjnym, a jednocześnie nakazać odbywanie przez nieletniego kształcenia w ramach szkoły masowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam!
Czy uczeń, który kończy 18 lat dnia 02.02.2011r a ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego/up. w stopniu lekkim/ a rodzice nie widzą potrzeby kontynuowania nauki dziecka musi uczęszczać dalej do szkoły. Co zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na podstawie świadectwa z zagranicy uczeń z Ukrainy został przyjęty od razu do klasy II Technikum (z pominięciem klasy I) z zastrzeżeniem, iż do końca klasy II musi zdać egzamin klasyfikacyjny z przedmiotów, które zakończyły się w klasie I. Proszę o podanie składu komisji przeprowadzającej egzamin oraz podstawę prawną dla takiego przypadku (uczeń z zagranicy, przyjęty do klasy programowo wyższej).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, proszę o ustosunkowanie się do następujących pytań:
1) W 1 klasie szkoły podstawowej dla 7- latków został wybrany podręcznik w dużej mierze powtarzający materiał przerabiany przez dzieci w przedszkolu - b.b.b. prosty - nie wprowadzający prawie nic nowego, w dodatku właściwie bez ćwiczeń utrwalających. Dla 6-latków w tym samym czasie wybrano podręcznik zdecydowanie trudniejszy, oferujące zadania o różnorakim stopniu trudności, wymagające od dziecka nie powtarzania poznanych treści, ale myślenia. 6-latki w listopadzie robiły to, co 7-latki będą robić w czerwcu. Ponieważ wychowawczyni nie zamierza wprowadzać dodatkowych ćwiczeń, tłumacząc się, że postępuje zgodnie z poradnikiem nauczyciela, rodzice 7 -latków chcą zmienić podręcznik przed 15 czerwca musi ukazać się nowy wykaz. Czy można na wniosek Rady Rodziców lub kilku rodziców dokonać takiej zmiany?
2) Czy szkoła mogła zawrzeć z wydawnictwem umowę grożącą w razie zmiany podręcznika w ciągu 3 lat sporymi karami pieniężnymi? Dodam, że mimo wspomnianej umowy, rodzice sami kupowali podręczniki po normalnej cenie - szkoła ich nie sprowadzała.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi będącemu na urlopie dla poratowania zdrowia można obniżyc pensum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na podstawie jakich dokumentów można przyjąć ucznia powracającego z zagranicy do Polski, do szkoły ponadgimnazjalnej?
Uczennica wyjechała z Rodzicami do USA i tam uczęszczała do szkoły będącej odpowiednikiem naszego gimnazjum (zatem nie ma świadectwa ukończenia gimnazjum polskiego ani zaświadczenia o wyniku polskiego egzaminu gimnazjalnego); uzyskała promocję do klasy maturalnej ? W czasie wakacji powróciła do Polski i szuka miejsca w LO? Proszę o pilna odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe