Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Na cały etat, na umowę o pracę na czas nieokreślony, mam zatrudnioną sprzątaczkę, która od 2014 roku z przerwami prawie nie świadczy pracy. Od 12 września 2014 do 31 grudnia 2014 przebywała na zwolnieniu lekarskim Od 1 stycznia 2015 do 3 maja 2015 przebywała na zwolnieniu lekarskim z uwagi na ciążę. Od 4 maja 2015 do 20 września 2015 przebywała na urlopie macierzyńskim. Od 21 września 2015 do 1 listopada 2015 przebywała na dodatkowym urlopie macierzyńskim. Od 2 listopada 2015 do 1 maja 2016 przebywała na urlopie rodzicielskim. Od 15 lutego 2017 do 7 marca 2017 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim. Od 5 do 7 lipca 2017 miała opiekę na dziecko. Od 3 marca 2018 do 15 sierpnia 2018 przebywała na zwolnieniu lekarskim z uwagi na ciążę. Od 26 sierpnia 2018 do 12 stycznia 2019 przebywała na urlopie macierzyńskim. Od 13 stycznia 2019 do 14 sierpnia 2019 przebywała na urlopie rodzicielskim. Od 15 sierpnia 2019 do 31 sierpnia 2021 – wnioskowała i przebywa na urlopie wychowawczym. 18 stycznia 2021 wpłynął do dyrektora szkoły wniosek w sprawie rezygnacji z urlopu wychowawczego i zgłoszenie gotowości do powrotu do pracy z dniem 5 lutego 2021 r. Jakie dyrektor ma teraz możliwości prawne, ponieważ chciałby docelowo rozwiązać z tą panią umowę o pracę, a wie (niestety nie od pracownicy), że ta jest w kolejnej ciąży? Zanim sprzątaczka przystąpi do pracy, musi wykonać okresowe badania lekarskie, ponadto ma do wykorzystania 52 dni zaległego urlopu wypoczynkowego. Co w przypadku, kiedy nie otrzyma zdolności do pracy (jest w 7. miesiącu ciąży)? Czy jeżeli otrzyma zdolność od lekarza do pracy, mogę wręczyć tej pani w pierwszym dniu powrotu do pracy wypowiedzenie umowy o pracę z trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia, które z uwagi na ciążę zostanie wydłużone do dnia porodu? A co zrobić, jeżeli zamiast stawić się do pracy, przedstawi zwolnienie lekarskie?
Na podstawie art. 177 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, Dz. U. z 2020 r., poz. 1320, pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę w okresie ciąży. Wiedząc o ciąży pracownicy, nie należy jej doręczać wypowiedzenia w pierwszym dniu powrotu do pracy. W tym przypadku wypowiedzenie nie ulega przedłużeniu do dnia porodu, ponieważ zaistnienia takiego skutku w ogóle nie przewiduje KP. Natomiast wypowiedzenie – jeśli zostanie jednak doręczone – rozpocznie bieg, a z jego upływem rozwiąże się umowa o pracę, z tym że z uwagi na naruszenie art. 177 § 1 KP pracownica będzie mogła odwołać się do sądu pracy od wypowiedzenia i dochodzić roszczeń z tego tytułu (art. 45 KP). Również w trakcie zwolnienia lekarskiego w okresie 182 dni pracodawca nie może prawidłowo wypowiedzieć umowy o pracę – art. 41 w zw. z art. 53 § 1 pkt 1 lit. b KP. Pracownica będzie na nim przebywała z prawem do pobierania wynagrodzenia lub zasiłku chorobowego, a gdyby jednak z naruszeniem ww. regulacji pracodawca doręczył pracownicy wypowiedzenie, to będzie mogła się od niego odwołać i dochodzić roszczeń przed sądem pracy (art. 45 KP).
Jeśli pracownica nie uzyska zdolności do pracy i nie będzie przebywała na zwolnieniu lekarskim, to nie można jej udzielić urlopu wypoczynkowego – będzie korzystała z usprawiedliwionej nieobecności w pracy bez prawa do wynagrodzenia, zgodnie z art. 80 KP i § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz.U. z 2014 r., poz. 1632) oraz wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 26 października 2016 r., III PK 9/16. Udzielenie urlopu wypoczynkowego jest uzależnione od przedłożenia zaświadczenia lekarza medycyny pracy o zdolności do pracy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informację oraz podstawę prawną jaki wymiar urlopu przysługuje pracownikowi administracyjnemu zatrudnionemu w wymiarze 0,1 etatu. Pracownik pracuje wyłącznie w poniedziałki w godzinach 13.00-17.00. Czy okres urlopu będzie liczony w odniesieniu wyłącznie do wymiaru godzinowego odpowiadającego dobowemu wymiarowi i czasu pracy pracownika w danym dniu (tzn. poniedziałki)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Dla nauczyciela zabraknie godzin - dostanie art. 225, ale wiek emerytalny osiągnie w listopadzie. Czy i kiedy dostanie odprawę emerytalną? Czy istnieje szansa na wariant art. 20 + odprawa emerytalna?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony w niepełnym wymiarze godzin przebywa od września 2020 r. na urlopie bezpłatnym z art. 17 ust. 2 KN. W związku ze zmniejszeniem liczby oddziałów w roku szkolnym 2023/2024 zmniejsza się również wymiar zatrudnienia nauczyciela. Opisana sytuacja, jest sytuacją przejściową i za dwa lata wymiar zatrudnienia nauczyciela wróci do stanu obecnego. Czy dyrektor w takiej sytuacji, mimo informacji, że nauczyciel będzie kontynuował urlop, ma obowiązek poinformować nauczyciela o zmianie wymiaru zatrudnienia? W jaki sposób poinformować nauczyciela – za pomocą porozumienia, czy wypowiedzenia zmieniającego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Zwracam się z prośbą o udzielenie porady prawnej dot. wypłaty odprawy emerytalnej. Pracownik obsługi zatrudniony był w szkole w pełnym wymiarze czasu pracy , jako starszy woźny oraz dodatkowo w ramach drugiego stosunku pracy jako sprzątaczka, w wymiarze ½ etatu. 31 lipca 2013 roku rozwiązano oba stosunki pracy na mocy porozumienia stron (art. 30 § 1 pkt. 1 Kp) , w związku z przejściem pracownika na emeryturę od 01.08.2013 r. Na podstawie art. 38 ust. 3 Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych wypłacono pracownikowi jednorazową odprawę emerytalną z pełnego etatu w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia. Nie wypłacono natomiast odprawy z tyt. rozwiązania stosunku pracy z dodatkowego zatrudnienia. W dniu dzisiejszym pracownik zwrócił się do mnie o wypłatę odprawy emerytalnej z tego drugiego stosunku pracy, ponieważ dowiedział się, że mu się też należała. Moje pytanie brzmi: Czy pracownikowi należy wypłacić odprawę emerytalną również z tytułu rozwiązania drugiego stosunku pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w wyliczeniu urlopu przysługującemu nauczycielowi zatrudnionemu od 1 lutego 2020 roku do 26 czerwca 2020 roku.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe