Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Niedawno zadałam pytanie Czy sekretarz szkoły (stanowisko pomocnicze), który pracuje w gimnazjum w momencie wejścia gimnazjum do szkoły podstawowej czyli przekształcenia szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi może zostać przeniesiony? Czy należy z nim rozwiązać umowę o pracę z przysługującymi mu odprawami, a w szkole podstawowej nawiązać z nim nową umowę o pracę ? otrzymałam odpowiedź: Jeżeli projekt ustawy wprowadzającej ustawę - Prawo oświatowe wejdzie w życie w wersji aktualnie proponowanej, to na podstawie art. 239 tejże ustawy, pracownicy niepedagogiczni dotychczasowego gimnazjum, tak samo jak nauczyciele, z dniem przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, staną się z mocy prawa pracownikami ośmioletniej szkoły podstawowej. Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja roku, w którym nastąpi odpowiednio przekształcenie albo włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 131 ust. 1, ma poinformować na piśmie nauczycieli i pracowników niepedagogicznych o tej zmianie. Bardzo proszę o ponowne rozpatrzenie pytania ponieważ przepisy weszły już w życie, a będąc na szkoleniu uzyskałam odpowiedź negatywną, czyli pracownicy na stanowiskach pomocniczych i obsługi nie zostaną przeniesieni do szkoły podstawowej w momencie włączenia gimnazjum do niej, a umowy zostaną im wypowiedziane i nastąpi rozwiązanie umowy o pracę z tymi pracownikami. Za odpowiedź serdecznie dziękuję.
Poruszana kwestia uregulowana została w opublikowanej ustawie z dnia 14.12.2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe w art. 230 i 236:
Art. 230. 1. Z pracownikami niebędącymi nauczycielami, o których mowa w art. 7 ustawy – Prawo oświatowe, oraz z osobami, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionymi w gimnazjum prowadzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego, których dalsze zatrudnienie w roku szkolnym 2017/2018 lub 2018/2019 nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, rozwiązuje się stosunek pracy na zasadach określonych w Kodeksie pracy.
2. W latach szkolnych, o których mowa w ust. 1, do pracowników niebędących nauczycielami, o których mowa
w art. 7 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionych w gimnazjach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, stosuje się odpowiednio przepisy art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 902).
Art. 236. 1. Nauczyciele dotychczasowego gimnazjum z dniem przekształcenia albo włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1, stają się nauczycielami ośmioletniej szkoły podstawowej.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do pracowników niebędących nauczycielami, o których mowa w art. 7 ustawy – Prawo oświatowe, oraz osób, o których mowa w art. 15 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionych w dotychczasowym gimnazjum.
3. Dyrektor dotychczasowego gimnazjum, w terminie do dnia 15 maja roku, w którym nastąpi odpowiednio przekształcenie albo włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 129 ust. 1, informuje na piśmie pracowników, o których mowa w ust. 1 i 2, o zmianie, o której mowa w ust. 1.
6. Do pracowników niebędących nauczycielami, o których mowa w art. 7 ustawy – Prawo oświatowe, zatrudnionych w gimnazjach stosuje się odpowiednio przepisy art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaki wniosek z jaką podstawą prawną powinnam złożyć do dyrektora szkoły z prośbą o urlop zdrowotny?
Jakie dokumenty powinien wypełnić lekarz prowadzący, kierując mnie na urlop zdrowotny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor, który obecnie przebywa na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim oraz zaległym wypoczynkowym i wraca 9 kwietnia do pracy może wcześniej złożyć wniosek do organu sprawującego nadzór o dokonanie oceny pracy? Jak obowiązuje podstawa prawna w 2018 roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W kwestii wypełniania arkuszy ocen: skoro sumujemy wszystkie nieobecności na zakończenie edukacji w danej szkole, to w szkole podstawowej wpisujemy oddzielnie liczbę dni( z klas I-III) i liczbę opuszczonych godzin (klasy IV-VI)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
-
Mam uczniów w szkole , którzy mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Zorganizowałam dla nich grupę kontynuującą język niemiecki jako drugi w szkole. Diagnoza wstępna wykazała brak elementarnej wiedzy i umiejętności. Nie ma możliwości prowadzenia zajęć na wyższym niż początkowym poziomie. Czy w takiej sytuacji można prowadzić zajęcia z języka niemieckiego jako drugiego od podstaw pomimo tego ,że uczniowie mieli język niemiecki w szkole podstawowej. Jeżeli nie, to proszę o informację co należy zrobić.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem wicedyrektorem szkoły, a od czerwca 2019 r. pełnię funkcję dyrektora szkoły w zastępstwie za dyrektora przebywającego na zwolnieniu lekarskim. Z uwagi na rzetelne wykonywanie obowiązków zwróciłam się do Organu Prowadzącego o powołanie na czas nieobecności dyrektora- wicedyrektora do pomocy. Organ Prowadzący wskazał jednak do pomocy kierownika świetlicy. Kierownik świetlicy wygrał w grudniu 2019 r. konkurs na stanowisko dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury i napisał wniosek o urlop bezpłatny, jak wskazał we wniosku, na okres pełnienia funkcji. Z uwagi na zakłócenie toku pracy szkoły nie udzieliłam urlopu, powołując się na art.68 KN. Kierownik świetlicy zwrócił się ponownie o urlop bezpłatny, ale na okres jednego roku. Udzielenie urlopu spowoduje, że nie będę miała kierownika świetlicy oraz osoby do pomocy. Zakłóciłoby to wszystko tok pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej szkoły oraz spowoduje brak wsparcia dla mnie, dlatego też nie udzielę takiego urlopu. Bardzo proszę o poradę prawną na temat podjętej przeze mnie decyzji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe