Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Od 25 maja dyrektorzy szkół zostali zobligowani do umożliwienia uczniom klas VIII, a od 1 czerwca uczniom pozostałych klas uczestnictwa na terenie szkoły w konsultacjach indywidualnych lub w małych grupach. Na terenie szkoły zostały zorganizowane konsultacje w formule, jaką zaproponował MEN: "umożliwienie wyjaśnienia trudnych kwestii, usystematyzowanie materiału, rozmowa z nauczycielem, możliwość poprawy oceny na potrzebę klasyfikacji". Czy konsultacje, o których wspomina MEN należy rozumieć jako "zajęcia opiekuńcze inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów" (art. 42 ust. 2 KN) czy może jednak jako zajęcia wynikające z pomocy psychologiczno-pedagogicznej (par 6, ust. 2, pkt 8 rozp. o ppp), za które nauczycielowi należy zapłacić? Dodam, że w dniach, w których odbyły się konsultacje pedagodzy zorganizowali wszystkie zajęcia z godnie z planem lekcji i ponadto przeprowadzili jeszcze konsultacje.
Na mocy zapisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 410 z późn. zm.) wprowadzono od dnia 1 czerwca bieżącego roku obowiązek prowadzenia w szkołach konsultacji dla uczniów. Ministerstwo Edukacji na swojej stronie internetowej podało, że wymiar konsultacji miał być uzależniony od potrzeb uczniów, a także warunków pracy szkoły. Ich harmonogram i organizację miał ustalić dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami. Konsultacje miały mieć charakter dobrowolny dla uczniów. Wynika z tego, że nie były to zajęcia obowiązkowe, związane bezpośrednio z realizacją podstawy programowej.
Nadmienić należy, że pomimo tego, iż szkoły były fizycznie zamknięte, nauczyciele pozostawali w pracy i prowadzili lekcje w formie uzgodnionej z dyrektorem. Konsultacje wprowadzone od dnia 1 czerwca miały więc charakter zajęć dodatkowych.
W § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1591 z późn. zm.) wskazano, że potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wynikać np. z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, zaburzeń zachowania lub emocji, szczególnych uzdolnień, specyficznych trudności w uczeniu, choroby przewlekłej itd. Diagnoza tych problemów ma charakter indywidualny i dotyczy tylko niektórych uczniów. Tymczasem konsultacje wprowadzone od 1 czerwca mają charakter powszechny i dostępne były dla każdego chętnego ucznia.
Z uwagi na powyższe konsultacje wchodzą raczej w zakres innych zajęć i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły uwzględniające potrzeby uczniów, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy a dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.).
Jeżeli w danym dniu nauczyciel zrealizował swoje pensum i przeprowadziła zdalne lekcje z uczniami, a potem udał się do szkoły w celu dokonania konsultacji to należy to potraktować jako godziny ponadwymiarowe i wypłacić nauczycielowi wynagrodzenie, gdyż zgodnie z art. 80 kodeksu pracy pracownikowi należy się wynagrodzenia za wykonaną pracę. Jest to jedna z możliwości interpretacyjnych, gdyż znajda się takie, które wskażą, że nauczyciel zobowiązany jest do udzielania konsultacji w ramach swojego 40-godzinnego tygodnia pracy.
Szczegóły w tym zakresie należałoby ustalić z organem prowadzącym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel który ukończył kurs z zakresu terapii pedagogicznej może prowadzić zajęcia rewalidacyjne w klasie ogólnodostępnej z uczniem, który posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność ruchową?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W szkole powołany jest wicedyrektor (oddziałów ponad 12), który od X przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim. Czy dyrektor szkoły może powołać w zastępstwie nieobecnego wicedyrektora innego nauczyciela? Czy dyrektor może w tej sytuacji powołać swojego społecznego zastępcę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel przedszkola jest na etacie 25/25. Od września będzie miał etat w wymiarze 24/25. Jeżeli będzie chciał odejść na emeryturę na swój wniosek to jaką należy wypłacić jej odprawę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły prywatnej, w której - w ramach pełnienia swojej funkcji mam niewiele do powiedzenia, gdyż o WSZYSTKIM decyduje Organ Prowadzący. Ponoszę pełną odpowiedzialność związaną ze swoim stanowiskiem, lecz nie mogę podejmować decyzji związanych z tą odpowiedzialnością. W związku z powyższym - proszę o wskazanie przepisów "nakazujących" - również w ramach WDN - szkolenie nauczycieli w związku z reformą Systemu Oświaty, nowej Podstawy Programowej itp.Zarząd Spółki prowadzącej szkołę wykupił dyrektorowi , czyli mnie - dostęp do Państwa panelu jako wyczerpanie wszystkich obowiązków wobec WDN. Bardzo proszę o wskazanie przepisów zobowiązujących Organ Prowadzący do zorganizowania szkoleń w ramach WDN - szczególnie w kwestii obecnej reformy. Na moje prośby odnośnie potrzeby zorganizowania i opłacenia szkoleń choćby w zakresie nowej podstawy programowej - Zarząd odpowiedział : " Niech nauczyciele czytają w internecie". Czy zatem istnieją przepisy, które bezdyskusyjnie zobowiązują Organ Prowadzący do zorganizowania szkoleń związanych z aktualną reformą ? Zaznaczam - w bieżącym roku szkolnym Organ Prowadzący opłacił jedynie szkolenia BHP oraz z Pierwszej pomocy - i żadnych innych.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi zatrudnionemu od 04.09.2017 do 22.06.2018 wypłacamy "13" za 2017 rok, a następnie za 2018r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe