Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pracownik był zatrudniony od 15.10.1981 r. do 31.03.1987 r. oraz od 01.09.1988 r. do 08.04.1990 r. na stanowisku palacza centralnego ogrzewania. W sezonie zimowym pracował jako palacz c.o. natomiast w sezonie letnim wykonywał obowiązki konserwatora. Czy za okres zimowy za ww. lata można zaliczyć pracę w szczególnych warunkach na podstawie Wykazu A Dział XIV pkt. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 07.02.1983 r. (Dz.U. Nr 8 poz. 43) oraz Załącznik Nr 4 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02.08.2005 r. (Dz.U. Nr 146 poz. 1222)
Nie można udzielić odpowiedzi na powyższe pytanie, ponieważ nie podano, przy jakich konkretnie urządzeniach pracownik wykonywał pracę jako palacz c.o. Zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze (Dz.U. Nr 8, poz. 43), praca w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze jest wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym na danym stanowisku pracy. Takie okresy pracy stwierdza zakład pracy, na podstawie posiadanej dokumentacji, w świadectwie wykonywania prac w szczególnych warunkach lub w świadectwie pracy. Jednocześnie wykaz A dział XIV ww. rozporządzenia do pracy w szczególnych warunkach zalicza prace niezautomatyzowane palaczy i rusztowych kotłów parowych lub wodnych typu przemysłowego. Do pracy w szczególnych warunkach nie zalicza się natomiast prac nie zautomatyzowanych palaczy kotłów grzewczych. W uzasadnieniu wyroku Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z 10.01.2018 r., III AUa 612/17 (http://orzeczenia.bialystok.sa.gov.pl/content/$N/150500000001521_III_AUa_000612_2017_Uz_2018-01-10_001) wskazano, że zgodnie z Polską Normą, która określa pojęcie kotłów grzewczych oraz ich parametry, kotły grzewcze są to urządzenia z paleniskiem przeznaczone do wytwarzania pary lub podgrzania wody ciepłem, wywiązującym się w procesie spalania paliwa, którego moc nie przekracza 1 MW, przy czym w kotłach wodnych temperatura wody na wylocie nie przekracza 115°C, a w kotłach parowych ciśnienie pary nie przekracza 70 kPa (około 0,7 atm). Z kolei Polska Norma nie definiuje kotłów przemysłowych, ale sąd wskazał, że pojęcie to objaśnia stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy, Płac i Spraw Socjalnych wyrażone w piśmie z 14.11.1985 r. skierowanym do podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej, w świetle którego jako niezautomatyzowane kotły parowe lub wodne typu przemysłowego należy rozumieć urządzenia z paleniskiem przeznaczone do wytwarzania pary lub podgrzania wody ciepłem wywiązującym się w procesie spalania paliwa, których moc przekracza 1 MW, przy czym w kotłach wodnych temperatura wody na wylocie przekracza 115°C, a w kotłach parowych ciśnienie pary przekracza 70 kPa (około 0,7 at.). Podaną powyżej definicję kotłów przemysłowych należy rozumieć jako te, które nie spełniają definicji kotłów grzewczych. Pracodawca sam musi sklasyfikować kotły obsługiwane przez palacza, aby stwierdzić, czy palacz pracował w szczególnych warunkach przy niezautomatyzowanych kotłach parowych lub wodnych typu przemysłowego. W razie wątpliwości co do klasyfikacji kotłów obsługiwanych przez palacza należy zasięgnąć informacji eksperta posiadającego fachową wiedzę co do rodzajów kotłów znajdujących się w szkole w okresach zatrudnienia palacza.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel pracujący w szkole dziennej na całym etacie zatrudniony jest również w innej publicznej szkole w systemie zaocznym na 4/18 etatu. Ma ważne badania z zakresu medycyny pracy. w szkole zaocznej zatrudniany jest na każdy semestr oddzielną umową czyli od 01.09. - 31.01. i od 1.02. - 30.06. Czy szkoła zaoczna jest zobowiązana za każdym razem kierować nauczyciela na badania lekarskie czy wystarczy kopia książeczki i zaświadczenia o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy na stanowisku nauczyciela ze szkoły dziennej.
Czy jeśli chodzi o zatrudnienie n-la do 30.06 a później od 1.09 na nowo należny kierować nauczyciela na badania lekarskie.
A jak jest w przypadku umowy na zastępstwo?
W kwestii badań lekarskich miały nastąpić zmiany proszę również o wykaz aktów prawnych dot. tego zagadnienia.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel z trzydziestoletnim stażem pracy, zatrudniony w szkole publicznej na podstawie kodeksu pracy prowadzonej przez stowarzyszenie może ubiegać się o chorobę zawodową? (26 lat pracował w szkole prowadzonej przez gminę a od 4 lat pracuje w szkole prowadzonej przez stowarzyszenie). Gdyby uzyskał opinię lekarską o stwierdzeniu choroby zawodowej , to czy należy mu się z tego tytułu dodatkowe świadczenie finansowe?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące funkcjonowania w szkole Komisji Socjalnej, która przyznaje zapomogi (rzeczowe, losowe itp.) nauczycielom zatrudnionym w szkole, bądź też nauczycielom-emerytom. Moje pytanie dotyczy składu ww. Komisji. Czy istnieje jakikolwiek przepis mówiący o tym, kto powinien wchodzić w jej skład. Czy są jakiekolwiek regulacje mówiące o tym czy taki, a taki nauczyciel lub pracownik szkoły może lub też nie może wchodzić w skład Komisji Socjalnej. Idąc dalej - czy istnieje jakiś przepis mówiący o tym, iż członkowie Komisji Socjalnej przydzielającej zapomogi nie mogą być beneficjentami przyjmującymi takie zapomogi? Podam konkretny przykład z mojej szkoły. Otóż szkoła, której jestem dyrektorem to CKU przy Zakładzie Karnym w Płocku. Dysponujemy, jako szkoła, wydzielonym funduszem socjalnym. Jesteśmy małą szkołą. Zatrudnionych w sumie jest 13 nauczycieli (włączając w to mnie jako jedynego zatrudnionego na pełen etat; reszta nauczycieli jako 'dochodzący' na część etatu). Dwóch nauczycieli jest członkami Komisji Socjalnej. Raz do roku przydzielamy zapomogi pieniężne. Komisja rozpatruje wnioski i zgodnie z regulaminem udziela zapomóg, w tym te dwie osoby jako członkowie również korzystają z dobrodziejstw funduszu. Komórka kadrowa ZK ostatnio zarzuciła nieprawidłowości między innymi w zakresie składu komisji i faktu, iż jej członkowie pobierają zapomogi (faktycznie przyznając je sobie). Kadry chcą w tej chwili zmienić skład ww. komisji i dokooptować (przynajmniej jedną) osobę z kadr ZK. Bardzo bym nie chciał, aby ktoś, kto nie zasila naszego funduszu decydował o dysponowaniu jego środkami. Chciałbym zapoznać się z przepisem (o ile taki istnieje) mówiącym dość jasno kto, przez kogo w jaki sposób oraz w jakich okolicznościach może być powołany do komisji socjalnej. Jednocześnie czy jest jakikolwiek przepis, który stanowi, że członkowie komisji socjalnej mogą sami sobie przyznawać zapomogi pieniężne (lub jakiekolwiek inne zapomogi)? Będę wdzięczny za jasne i klarowne wytłumaczenie oraz za podanie podstawy prawnej w rzeczonej sprawie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W jakich przypadkach nauczycielowi poradni psychologiczno-pedagogicznej przysługuje dodatek za pracę w warunkach uciążliwych?
- Zgodnie z art. 87 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela przyznaje się odprawę w wysokości dwumiesięcznego ostatnio pobieranego wynagrodzenia w szkole będącej podstawowym miejscem jego pracy. Nauczycielka pracowała do 31 sierpnia.2010 r., a od 1 września 2010 do 31 sierpnia 2017 r przebywała cały czas na urlopie bezpłatnym. Z dniem 1 września 2017 r przeszła na emeryturę w związku z osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego (60 lat). Do dnia dzisiejszego nie ma wypłaconej odprawy.
W jaki sposób należy obliczyć wysokość należnej nauczycielce odprawy emerytalnej? W oparciu o jakie wynagrodzenie - czy z 31.08 2010 czy z 31.08 2017?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe