Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic dziecka dostarczył do przedszkola niepublicznego opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W opinii wskazane jest objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną na terenie przedszkola w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć integracji sensorycznej oraz zajęć z logopedii. Zaznaczam, że nie jest to opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka. Jak prawidłowo realizować tę opinię, jeżeli przedszkole nie ma zatrudnionego logopedy i specjalisty z integracji sensorycznej? Czy realizacja zajęć korekcyjno-kompensacyjnych przez pedagoga i psychologa będzie wystarczająca? Ile godzin miesięcznie należy realizować?
Dokument, o którym mowa, to prawdopodobnie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Warunki realizacji zaleceń w nim zawartych określone są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). Paragraf 1 tego rozporządzenia określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Zakresem zastosowania tych przepisów objęci są wychowankowie i uczniowie wymagający stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Są to: niepełnosprawni (niesłyszący, słabosłyszący, niewidomi, słabowidzący, z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną i z niepełnosprawnościami sprzężonymi) oraz niedostosowani społecznie i zagrożeni tym niedostosowaniem.
Zgodnie z zapisami rozporządzenia przedszkole ma obowiązek zapewnienia:
• realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
• warunków do nauki, specjalistycznego sprzętu i środków dydaktycznych, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów,
• zajęć specjalistycznych oraz innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów (zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne),
• integracji uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi,
• przygotowania uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
Rodzic lub opiekun prawny ucznia bądź wychowanka legitymującego się orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ma prawo żądać realizacji wszystkich zaleceń wskazanych w orzeczeniu. Obowiązkiem dyrektora placówki oświatowej jest taka organizacja pracy, która umożliwi realizację orzeczenia w pełnym zakresie.
Zgodnie z art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe wychowankowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Owo dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Program opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele, wychowawcy i specjaliści, prowadzący zajęcia z uczniem lub wychowankiem.
W przedszkolach, szkołach i ośrodkach zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Obowiązkiem dyrektora takiej placówki jest dołożenie wszelkich starań, aby tacy specjaliści w jego szkole byli zatrudnieni.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry,
Jeśli słuchacz w Branżowej Szkole II stopnia otrzyma z jednego albo dwóch egzaminów semestralnych oceny niedostateczne, to czy jemu przysługuje prawo do tych egzaminów semestralnych w terminie dodatkowym? Jeśli jednak słuchacz otrzyma z więcej niż z dwóch egzaminów semestralnych oceny niedostateczne, to czy jemu przysługuje prawo do tych egzaminów semestralnych w terminie dodatkowym ? Jeśli słuchacz w wyniku klasyfikacji otrzymał na koniec semestru jedną albo dwie oceny niedostateczne z przedmiotów zawodowych nieobjętych egzaminem semestralnym, to czy jemu przysługuje prawo do egzaminów semestralnych w terminie dodatkowym, czy do egzaminu poprawkowego? Jeśli słuchacz otrzyma w wyniku klasyfikacji jedną ocenę niedostateczną z przedmiotu objętego kształceniem zawodowym (przedmiot nie kończy się egzaminem) i jedną ocenę niedostateczną w wyniku egzaminu semestralnego (np. z przedmiotu ogólnokształcącego), to czy jemu przysługuje prawo do egzaminu semestralnego w terminie dodatkowym z przedmiotu nieobjętego egzaminem jak i przedmiotu objętego egzaminem, czy też do egzaminu poprawkowego z przedmiotu nieobjętego egzaminem jak i przedmiotu objętego egzaminem? Kiedy słuchacz dopuszcza się do egzaminu poprawkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka 5 lutego 2018 r. kończy 55 lat, posiada ponad trzydziestoletni okres zatrudnienia w szkole. Czy z chwilą ukończenia 55 lat automatycznie uzyska prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego i będzie mogła na nie odejść, czy będzie musiała jak mówią niektórzy przepracować jeszcze miesiąc od uzyskania uprawnień do świadczenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy branżową szkoła niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej. Dotacje otrzymujemy z powiatu. Co miesiąc przekazujemy informację o frekwencji uczniów. Jeżeli uczeń w danym miesiącu opuści ponad 50 zajęć edukacyjnych, nie mamy płaconej za niego dotacji. Szkoła jest dzienna , przeznaczona dla młodzieży.Proszę o odpowiedz czy istnieje takie przepis , który pozwala na takie wypłacanie dotacji dla szkół? Jeżeli tak to proszę wskazać podstawę prawną
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy na pierwszej stronie w arkuszu ocen ucznia w miejscu "data i przyczyna opuszczenia szkoły" wpisuje się wszystkich uczniów, którzy ukończyli szkołę czy tylko tych, którzy w trakcie nauki zmienili szkołę bądź z innych przyczyn przerwali naukę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy od ucznia, który otrzymał roczną ocenę niedostateczną i mającego zamiar przystąpić do egzaminu poprawkowego można wymagać, aby określił na jaką ocenę chce zdać ten egzamin?
2. Czy od ucznia, który otrzymał promocję warunkową, nauczyciel danego przedmiotu może wymagać zaliczenia materiału z poprzedniej klasy – na jakiej podstawie, czy też uczniowi można „podarować” materiał ubiegłoroczny (jeśli tak, to na czym się opieramy)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe