Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic na podstawie opinii, w której stwierdzono, iż dziecko ma głęboką dysleksję rozwojową złożył wniosek o zwolnienie ucznia klasy III gimnazjum z nauki języka obcego. W rozporządzeniu jest zapis, że "dyrektor zwalnia z nauki drugiego języka obcego". W szkole język pierwszy to j. angielski, drugi to j. niemiecki. Wynika to z wymiaru godzin w ramowym planie nauczania . Rodzice we wniosku zaznaczyli j. angielski. Czy można zwolnić z nauki języka pierwszego, który realizowany jest w większej liczbie godzin i jest kontynuowany po szkole podstawowej? Nauka j. niemieckiego rozpoczęła się w klasie I gimnazjum.
Zazwyczaj drugim językiem obcym jest ten, który realizowany jest w mniejszym wymiarze. Proszę jednak pamiętać, że ozporządzenie o ramowych planach nauczania stanowi tylko, jaki ma być wymiar sumy języków obcych w cyklu nauczania. Nie ma nigdzie w przepisach oświatowych zapisu, jak mają być podzielone godziny między dwa języki obowiązkowe - tak więc to szkoła decyduje, jak zostaną one rozdzielone. Zatem - jeśli wspomniany uczeń, który ma być zwolniony z nauki drugiego języka obcego - chce być zwolniony z angielskiego uznawanego w szkole j za pierwszy język, a uczyć się niemieckiego, który jest drugim językiem - można go zwolnić z nauki języka angielskiego, informując rodziców o liczbie godzin każdego z języków, aby mieli świadomość, że rezygnują z przedmiotu realizowanego w większej liczbie godzin.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy podczas podbicia legitymacji szkolnej na kolejny rok szkolny oraz podczas wydawania duplikatów legitymacji szkolnych uczniom klas II i III szkoły zawodowej posługujemy się pieczątkami szkoły branżowej czy szkoły zawodowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor może przyjąć do niepublicznego przedszkola dziecko w wieku 2 lat? Czy mogą być jakieś konsekwencje takiej decyzji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy 4 szkoły podstawowej posiada orzeczenie o niepełnosprawności sprzężonej (upośledzenie intelektualne w stopniu umiarkowanym oraz słabowidzenie). Decyzją rodziców uczęszcza do klasy ogólnodostępnej. Pracuje z nim nauczyciel wspomagający w wymiarze 8 godzin tygodniowo (na podstawie decyzji organu prowadzącego) oraz nauczyciel prowadzący zajęcia rewalidacyjne w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Nauczyciel wspomagający w porozumieniu z pozostałymi nauczycielami pracującymi w tej klasie opracowali program zgodny z podstawą programową tego ucznia. Mam następujące pytania: 1. W jaki sposób dokumentować tematykę zajęć tego ucznia, skoro ma zajęcia z klasą (czasami z, a czasami bez nauczyciela wspomagającego) i realizuje ten sam temat, ale w sposób dostosowany? 2. Czy uczeń musi brać udział w zajęciach języka obcego? Zgodnie z jego obowiązkowymi zajęciami, które zawarte są m.in. w podstawie programowej dla takich uczniów, nie ma takiego wymogu, ale chciałbym się upewnić.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do klasy 1. rodzic zapisał dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Posiada orzeczenie, w którym poradnia pisze, że dziecko może uczęszczać do oddziału integracyjnego. Czy mogę utworzyć taki oddział, jeśli mam tylko jedno dziecko z orzeczeniem? Klasa liczy 18 uczniów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie prawnej art 6a KN tj. Dz.U. z 2016., poz.1379 czy na Dz.U. z 2017., poz.1189 mam się oprzeć składając wniosek o ocenę pracy do organu nadzorującego szkołę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe