Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób i jakie warunki trzeba spełnić żeby założyć niepubliczna szkołę specjalną?
Do rozpoczęcia działalności szkoły specjalnej konieczne jest uzyskanie wpisu do ewidencji niepublicznych szkół (art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Konieczne jest dysponowanie lokalem, w którym zostaną spełnione warunki bhp pobytu niepełnosprawnych uczniów, potwierdzone pozytywnymi opiniami właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz pozytywnej opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej (art. 168 ust. 4 pkt 3 lit. d PO). Szkoła będzie miała obowiązek realizowania w tym lokalu wszystkich zaleceń z orzeczeń uczniów o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym także z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, co wiąże się z koniecznością odpowiedniego wyposażenia w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, aby uczniowie mogli się uczyć i korzystać z zajęć specjalistycznych (§ 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 ze zm.). W zgłoszeniu do ewidencji niepublicznych szkół m.in. należy wskazać rodzaj szkoły – specjalnej; załączyć ww. opinie oraz złożyć oświadczenie, że w lokalu istnieje możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz realizacji innych zadań statutowych; w statucie należy uwzględnić postanowienia dotyczące szkoły specjalnej i realizacji zadań z zakresu kształcenia specjalnego; podać dane nauczycieli, którzy muszą mieć kwalifikacje do pracy w szkole specjalnej; należy także złożyć zobowiązanie do spełniania wymogów dotyczących szkoły danego typu (art. 168 ust. 4 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z UoSO "Art16.4. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno -pedagogicznej." Czy dyrektor szkoły może wydać decyzję odmowną (nie odroczyć obowiązku szkolnego), mimo opinii z ppp w sprawie odroczenia? Innymi słowy- rodzic dostaje z poradni opinię, że dziecko nie osiągnęło gotowości szkolnej, a dyrektor szkoły nie odracza tego obowiązku i dziecko musi iść do I klasy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica na koniec roku szkolnego uzyskała dwie oceny niedostateczne (miała prawo przystąpić do egzaminów poprawkowych). Po zakończeniu roku szkolnego (koniec czerwca) zrezygnowała ze szkoły i odebrała dokumenty.
Co należy wpisać w arkuszu ocen? Czy datę czerwcowej RP z informacją o braku promocji czy pozostać arkusz bez adnotacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w zespole szkolno-przedszkolnym. Teraz doszły oddziały gimnazjalne. Czy przy tworzeniu wspólnego statutu możemy oddzielić ponownie przedszkole i stworzyć taki dokument, aby rada pedagogiczna przedszkola nie musiała się spotykać z całym gronem szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 01.09.2015 r. dziecko sześcioletnie rozpoczęło naukę w klasie I. Zgodnie z nowelizacją ustawy o systemie oświaty może więc skorzystać z prawa do ponownego uczęszczania do klasy I w kolejnym roku szkolnym. Matka złożyła w szkole wniosek dotyczący kontynuacji nauki w klasie I bez zgody ojca. Jednakże sąd rejonowy w wyroku rozwodowym rodziców, wskazując matkę jako osobę wykonującą władzę rodzicielską nad tą dziewczynką, nie pozbawił ojca praw rodzicielskich, przyznając mu wykonywanie władzy rodzicielskiej nad starszą siostrą. W wyroku sądowym brak jest więc zapisu o pozbawieniu praw rodzicielskich zarówno ojca jak i matki do którejkolwiek z córek. Czy w danej sytuacji prawnej dziecka wymagana jest pisemna zgoda ojca na wniosku dotyczącym kontynuacji nauki w klasie I?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy edukacji domowej: czy dyrektor niepublicznego liceum (uprawnienia szkoły publicznej) może wyrazić zgodę na edukacje domową ucznia w klasie czwartej (poprzednie klasy uczeń kończył w normalnym trybie)? Uczeń kończy 18 lat w styczniu 2024 r. Jeżeli istnieje taka możliwość to jakie akty prawne to regulują i czy jest potrzebna opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe