Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku z wprowadzeniem nowego statutu dla 8-letniej szkoły podstawowej mam 3 pytania dotyczące zapisów w statucie: 1) czy w statucie umieścić zapis, że uczeń do 10 roku życia czyli do uzyskania karty rowerowej nie ma prawa sam przyjeżdżać rowerem do szkoły? 2) jaki zapis powinien znaleźć się w statucie dotyczący przyjmowania do szkoły cudzoziemców oraz dzieci powracających z zagranicy? Trzecie pytanie dotyczy nauki religii i etyki - jeśli uczeń uczęszcza na obydwa przedmioty to którą ocenę wpisujemy na świadectwie (może obydwie)i czy do średniej ocen wliczamy obydwie oceny czy jedną.
Ad. 1 Tak, szkoła może wprowadzić taki zapis, który jest zgodny z przepisami prawa szczególnego, w trosce o bezpieczeństwo ucznia.
Ad. 2 W statutach oprócz zapisów wymaganych ustawą i przepisami wykonawczymi powinny znaleźć się regulacje szczegółowe uwzględniające potrzeby i specyfikę szkoły oraz usprawniające jej pracę.Może zatem znaleźć się zapis ustalający np.:
a) w jakich przypadkach dyrektor może odmówić przyjęcia dziecka przybywającego z zagranicy do publicznej szkoły,
b) warunkach przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej (tryb, sposób),
c) warunkach tworzenia oddziału przygotowawczego
d) warunkach organizowania dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego,
e) dni tygodnia i godziny, w których może odbywać się w szkole nauka języka i kultury kraju pochodzenia – po uzgodnieniu z odpowiednimi podmiotami,
f) warunkach przyznawania stypendium Prezesa Rady Ministrów.
Ad. 3 Tak, oba przedmioty podlegają przepisom o ocenianiu.
Podstawa prawna:1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw.2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14.04.1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (ze zm.).3. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.) w szczególności rozdział o ocenianiu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wyszczególnienie wszystkich działań szkoły niezbędnych do wprowadzenia dziennika elektronicznego jako jedynego dziennika obowiązującego w szkole.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Od września 2012 r. jesteśmy zespołem szkolno-przedszkolnym. Organ prowadzący nadał statut, który jednak w żaden sposób nie przystaje do rzeczywistości i należy go zmienić. Proszę o informację o tym, czy statut należy przygotować jako jeden dokument, czy mają to być trzy spójne elementy: Statut Zespołu, Statut SP i Statut Przedszkola. Jeśli to możliwe, prosimy o wykładnię prawną.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Co należy brać pod uwagę w przypadku konieczności zwolnienia nauczyciela? Jakie kryteria przyjąć? Czym się kierować? Zwolnienie nauczyciela to bardzo trudna decyzja dyrektora.
- Bardzo proszę o wyjaśnienie kwestii związanych z podejmowaniem uchwał w sprawie opinii przez Radę pedagogiczną. Czy w sytuacji gdy w regulaminie rady tryb wyrażania opinii nie przewiduje podejmowania uchwał jest prawidłowym zapisem. Poniżej cytuję treść tej części regulaminu: 1. Rada Pedagogiczna wyraża opinię według następującego trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia opinii własnej w trakcie posiedzenia Rady, pod warunkiem że opinia nie narusza dóbr osobistych innych osób; 2) na podstawie wypowiedzi poszczególnych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt treści opinii przyjmuje Rada przez: a) aklamację - gdy zostaje zaakceptowany jednomyślnie przez całe zgromadzenie (może zostać poparty okrzykami lub oklaskami). b) głosowanie (jawne lub tajne) – zwykłą większością głosów; 2. Przyjęta przez Radę treść opinii jest odnotowana w protokole obrad Rady; 3. W sytuacjach szczególnych Rada Pedagogiczna może powołać komisję ds. opracowania treści opinii (np. w sprawie oceny pracy dyrektora szkoły) w formie odrębnego dokumentu, który jest załącznikiem do protokołu obrad Rady.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Regulamin rekrutacji do burs na rok 2016/2017 czy są jakieś zmiany?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe