Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
WITAM,BARDZO CZĘSTO UCZNIOWIE W ORZECZENIACH Z PPP MAJĄ WPISANE ZAJĘCIA REWALIDACYJNE BEZ DOOKREŚLENIA ICH RODZAJU.PROSZĘ O PODANIE RODZAJU/ WYKAZU ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH. Z GÓRY DZIĘKUJĘ.
Podstawę prawną organizacji zajęć rewalidacyjnych stanowią następujące akty prawne:
- Rozporządzenie MEN w z dnia 7 lutego 2012 r. sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 32, poz. 204)
- Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228 poz. 1490 z 2010 r. z póź. zm.).
Zajęcia rewalidacyjne przeznaczone są dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych. W rozumieniu przepisów oświatowych, uczeń niepełnosprawny, to uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający, w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej na wniosek rodziców dzieci: niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, niepełnosprawnych ruchowo, w tym z afazją, niewidomych i słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi (o występowaniu niepełnosprawności sprzężonej mówimy w przypadku gdy w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego PPP wskaże występowanie u ucznia co najmniej dwóch niepełnosprawności, z których każda wymaga specjalnej organizacji nauki i odrębnych metod pracy dydaktycznej).
Ważne
Każdemu uczniowi niepełnosprawnemu, posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, szkoła ma obowiązek zorganizować zajęcia rewalidacyjne.
W szkolnym planie nauczania – obok zajęć edukacyjnych obowiązkowych - należy dodatkowo uwzględnić dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia ich niepełnosprawności, następujące zajęcia rewalidacyjne:
1. korekcyjne wad postawy
2. korygujące wady mowy
3. orientacji przestrzennej i poruszania się
4. nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji
5. inne, wynikające z indywidualnych programów rewalidacji, np.: muzykoterapia, dogoterapia, terapia zajęciowa, kinezyterapia, hipoterapia, Biofeedback
Ustalając rodzaj zajęć rewalidacyjnych dla ucznia trzeba koniecznie wziąć pod uwagę:
- diagnozę oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
- potrzeby ucznia wynikające z diagnozy pedagogicznej nauczycieli.
Od 1 września 2012r. minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi:
Typ szkoły | Na danym etapie edukacyjnym | Tygodniowo |
Szkoła podstawowa | • w oddziale specjalnym - 1150 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia | • w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia |
Gimnazjum | • w oddziale specjalnym - 1150 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia | • w oddziale specjalnym - po 12 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia |
Zasadnicza szkoła zawodowa | • w oddziale specjalnym - 960 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 190 godzin na ucznia | • w oddziale specjalnym - po 10 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia |
Liceum ogólnokształcące | • w oddziale specjalnym - 900 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 180 godzin na ucznia | • w oddziale specjalnym - po 10 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia |
W przypadku liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi, w którym jest prowadzone kształcenie w klasie wstępnej, w rocznym okresie nauczania w klasie wstępnej: • minimalny wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi 65 godzin na ucznia; • tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych wynosi po 2 godziny na ucznia | ||
Technikum | • w oddziale specjalnym - 900 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - 240 godzin na ucznia | • w oddziale specjalnym - po 8 godzin na oddział, • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym - po 2 godziny na ucznia |
Uczniom niepełnosprawnym w szkole ogólnodostępnej i oddziale integracyjnym organizuje się zajęcia rewalidacyjne indywidualne. Zajęcia te nie mogą być organizowane na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela. Muszą wynikać z arkusza organizacji pracy placówki w danym roku szkolnym. Podstawą do ich prowadzenia jest program rewalidacji, który należy opracować w oparciu o wskazania zawarte w orzeczeniu poradni psychologicznej-pedagogicznej. Taki indywidualny program powinien zawierać plan zajęć, formy ich realizacji oraz przewidywane skutki. Powinien być przedstawiony do wglądu i akceptacji rodzicowi.
Ważne
- Zajęć rewalidacyjnych nie należy mylić z zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi czy zajęciami specjalistycznymi wskazanymi w rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy pedagogiczno-psychologicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Te bowiem można organizować dla każdego ucznia, u którego zauważono potrzebę takiej pomocy, a do tego w obrębie godzin karcianych.
- Zajęcia rewalidacyjne mogą być prowadzone przez nauczycieli zajęć edukacyjnych posiadających odpowiednie przygotowanie specjalistyczne, a także przez szkolnych specjalistów (pedagog, psycholog, logopeda) w ramach powierzonych im zadań z zakresu udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Resort edukacji wielokrotnie podkreślał, że można je przyznać tylko nauczycielom, których przygotowanie odpowiada rodzajowi prowadzonych zajęć. Tak więc, zajęcia rewalidacyjne z uczniem np.: niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim powinien prowadzić oligofrenopedagog, z uczniem słabosłyszącym – surdopedagog lub surdologopeda, z uczniem słabowidzącym – tyflopedagog itd.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy za czas, w którym odbywa się egzamin ósmoklasisty należy wypłacić wynagrodzenie za przysługujące nauczycielowi godziny ponadwymiarowe?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jak rozliczyć nauczyciela z prowadzenia dodatkowej godziny w ramach art. 42 KN? Co należy zrobić, jeżeli wiem, że te godziny są fikcyjne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy ma ktoś prawo zakwestionować opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wystawioną przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną dla dziecka beż orzeczenia o niepełnosprawności, lecz na podstawie innych deficytów (opinia została przez powołany zespół). Czy jest ryzyko nakazu zwrotu przyznanej na to wspomaganie subwencji, którą otrzymuje realizująca je niepubliczna poradnia, która tą opinię wystawiła?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy należy przeprowadzać egzaminy klasyfikacyjne po I semestrze, mimo,iż ten przedmiot będzie jeszcze kontynuowany w II semestrze?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację dotyczącą rozliczania godzin z ART.42 KN(karcianych)-nauczyciel zatrudniony w pełnym wymiarze godzin 18/18, realizuje 10 godzin dydaktycznych i dopełnia do 18tu 8-godzinami w świetlicy. Czy realizuje 2 godziny tygodniowo godz. z Art. 42? Bożena B.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe