Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Jakie jest pensum terapeuty pedagogicznego? I z czego ono wynika?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach:
§ 4. 2. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu, szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i doradcy zawodowi, zwani dalej "specjalistami".
§ 6. 1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:
1) klas terapeutycznych;
2) zajęć rozwijających uzdolnienia;
3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
4) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej - w przypadku uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych;
6) porad i konsultacji.
Pensum nauczycieli "specjalistów" ustala organ prowadzący. Wynika to z Karty Nauczyciela:
art. 42 ust. 7. Organ prowadzący szkołę lub placówkę określa:
1) zasady rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego;
2) zasady udzielania i rozmiar obniżek, o których mowa w ust. 6, oraz przyznaje zwolnienia od obowiązku realizacji zajęć, o których mowa w ust. 3;
3) tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli szkół niewymienionych w ust. 3, nauczycieli szkół, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a, nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, nauczycieli kolegiów pracowników służb społecznych, nauczycieli kształcenia na odległość, nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych prowadzących zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu w celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy o systemie oświaty, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak powinnam sformułować "Informację o warunkach zatrudnienia" dla nauczyciela wspomagającego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel od kilku lat nie pracuje już w zawodzie, ale myśli o powrocie do pracy. Czy z powodu kilkuletniej przerwy w nauczaniu nauczyciel utraci uprawnienia do nauczania oraz uzyskany stopień awansu zawodowego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak po kolei odbywa się procedura ograniczania etatu nauczycielowi?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba zatrudniona z kodeksu pracy jako asystent nauczyciela w klasie I szkoły podstawowej posiadająca kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych może samodzielnie prowadzić z uczniem autystycznym, który jest w tej klasie, zajęcia rewalidacyjne?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Dot. przeniesienia pracownika niepedagogicznego szkoły. Z dniem 1 września 2017 r. gimnazjum zostanie włączone w struktury szkoły podstawowej (powstanie ośmioletnia szkoła podstawowa z oddziałami gimnazjalnymi do wygaszenia). Zgodnie z Przepisami wprowadzającymi ustawę – Prawo oświatowe pracownicy niepedagogiczni gimnazjum staną się z mocy prawa pracownikami szkoły, do której zostanie włączone gimnazjum. Obecnie w obydwóch placówkach funkcjonują dwa analogiczne stanowiska: sekretarz szkoły i kierownik gospodarczy/ administracyjny. Wszyscy 4 pracownicy zatrudnieni są na umowę o pracę na czas nieokreślony, posiadają wyższe wykształcenie, ale różny staż pracy. Czy do czasu wygaszenia gimnazjum będą mogły funkcjonować równolegle dwa stanowiska sekretarza szkoły (ds. szkoły podstawowej i ds. oddziałów gimnazjalnych)? Czy w placówce mogą funkcjonować równolegle dwa stanowiska kierowników – np. kierownik gospodarczy i kierownik administracyjny? Czy dopuszczalne jest funkcjonowanie (w przypadku braku podstaw lub braku zgody organu do utworzenia 2 równoległych stanowisk kierowniczych) 2 zastępcy kierownika gospodarczego? Jeśli tak, to do jakiej grupy stanowisk zaliczyć należy takie stanowisko, jaka będzie kategoria zaszeregowania i czy należy się dodatek funkcyjny? Czy w związku z przekształceniem szkół istnieje rozwiązanie prawne umożliwiające przeniesienie pracownika zatrudnionego obecnie na stanowisku z grupy stanowisk pomocniczych (kier. gospodarczy – kat.XIII) na stanowisko z grupy stanowisk urzędniczych (gł. specjalista – kat.XII) bez konieczności przeprowadzenia naboru? (z sekretarza– kat.XII na specjalistę – kat.VIII)? Czy w związku z reorganizacją jednostki i koniecznością utworzenia dodatkowych stanowisk administracyjnych w szkole dyrektor może zmienić warunki zatrudnienia pracownikom obecnie zajmującym (na stanowisku sekretarza i kierownika) – przenieść ich na stanowiska (specjalisty i gł.specjalisty), w celu umożliwienia przeniesienia na zwolnione stanowiska (sekretarza i kierownika) pracowników przejmowanych z gimnazjum, bez naborów? Czy w odniesieniu do takich pracowników będzie miał zastosowania art. 23 u.p.s. dotyczący przeniesienia na inne stanowisko, czy przeniesienia takiego można dokonać na podstawie porozumienia zmieniającego (art. 353 1 KC)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe