Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Właściciel przedszkola niepublicznego wybudował nowy budynek z przeznaczeniem na działalność przedszkola. Jakie koszty należy wliczyć w amortyzację? Czy do tych kosztów można wliczyć ogrodzenie, wyposażenie budynku (meble, stoliki) i placu zabaw?
Problematyka amortyzacji przedmiotów, praw, gruntów, nieruchomości i innych została kompleksowo uregulowana w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. tj. 2019, poz. 865). Zgodnie z art. 16 A przytoczonej ustawy, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej, zwane środkami trwałymi.
Zgodnie z punktem 3, do środków trwałych podlegających amortyzacji będą mogły zostać zaliczone elementy budynku wybudowanego przedszkola, jego wyposażenia, plac zabaw i jego elementy, meble, wyposażenie związane z funkcjonowaniem placówki, np. wyposażenie kuchni, szatni, toalet, leżaki dla dzieci, meble biurowe i inne.
Pamiętać należy, że warunkiem dokonywania amortyzacji określonych przedmiotów jest przewidywany czas używania dłuższy niż rok oraz drugim warunkiem jest fakt nie zaliczenia przy nabyciu określonych przedmiotów, koszt ich nabycia nie został zaliczony jako koszt uzyskania przychodu w danym miesiącu. Zob. art. 16 D ust. 1 w/w ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa wart.16a i16b, których wartość początkowa określona zgodnie zart.16g nie przekracza 10 000zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informację na temat funkcjonowania filii szkoły podstawowej, obowiązków kierownika filii, nadzoru itp.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Poproszę o zasady wywieszania flagi ZNP. Czy prezes ZNP może w każdej chwili zażyczyć sobie wywieszenia flagi na budynku szkoły?Proszę o podstawę prawną.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor przedszkola może wystąpić o ocenę swojej pracy i na jakich zasadach będzie oceniany wg nowego rozporządzenia nowych ,czy jeszcze po staremu?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Ile jest dodatkowych dni wolnych ustalanych przez dyrektora szkoły podstawowej w r.sz.2017/18, 6 czy 8, już według nowego rozporządzenia?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Istnieje prawdopodobieństwo, że podczas zebrania z rodzicami nauczycielka
ujawniła dane wrażliwe z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej jednego z uczniów. Zdaniem skarżącego rodzica
ujawniono także na forum treść rozmów przeprowadzonych z rodzicami tego
ucznia z psychologiem i wychowawcą. Rodzice złożyli do dyrektora skargę na piśmie na działania nauczyciela. Uważają, że zostały naruszone prawa ucznia i rodziców oraz nauczyciel naraził na szkodę dobre imię rodziców. Domagają się przeprosin od wychowawcy w obecności rodziców oraz wyciągnięcia konsekwencji wobec nagannego zachowania nauczycielki. Nauczyciel przebywa na zwolnieniu lekarskim.
1.Jak należy postąpić w tej sytuacji, co może zrobić dyrektor jeśli zarzuty
wobec nauczyciela potwierdzą się?
2.Jakie rozwiązanie będzie najbardziej korzystne dla placówki?
3.Czy zasadnym jest prowadzenie postępowania skargowego w czasie choroby
nauczyciela?
4.Czy istnieje sposób na możliwość polubownego załatwienia sprawy?
5.Czy mamy prawo rozmawiać z rodzicami uczestniczącymi w zebraniu z
rodzicami?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe