Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji dotyczącej stosowania przepisów regulujących materię opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz opłat za korzystanie z wyżywienia w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jst. Z chwilą wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych zmianie uległ charakter opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach i stały się niepodatkowymi należnościami budżetowymi o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Czy w związku z wejściem w życie powyższych przepisów nadal prawnie dopuszczalne jest zawieranie umów cywilnoprawnych pomiędzy Dyrektorem publicznej placówki oświatowej a rodzicami / opiekunami prawnymi dziecka, a jeżeli tak jaki jest dopuszczalny zakres materii, która może zostać uregulowana w tej umowie? Czy – z uwagi na zmianę charakteru opłaty – możliwe i prawnie dopuszczalne jest uregulowanie zasad odpłatności za korzystanie z usług publicznego przedszkola prowadzonego przez gminę (w tym – odpłatności za wyżywienie) w taki sposób, aby od rodziców / prawnych opiekunów dzieci czasowo nie uczęszczające do placówki opłaty te nie były pobierane?
Zawarcie umowy cywilnoprawnej w ww. przedmiocie nie jest ani nakazane, ani także formalnie zakazane, natomiast MEN uważa je za zbędne (https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/oplaty-za-publiczne-przedszkola-a-umowy-cywilnoprawne-wyjasnienia-men.html), ponieważ zasady pobierania opłat przez przedszkola i podstawę ustalenia ich wysokości regulują wprost przepisy publicznoprawne, których umowa z rodzicem nie może modyfikować - art. 52 ust. 1, 12 i 15 ustawy z 27.10.2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2203). W szczególności niedopuszczalne jest obciążenie rodziców/opiekunów prawnych ucznia opłatami za zajęcia dodatkowe lub posiłki, z których dziecko w rzeczywistości nie skorzystało w przedszkolu - wyrok WSA w Krakowie z dnia 4 czerwca 2013 r., III SA/Kr 1217/11; wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 30 lipca 2009 r., II SA/Go 290/09; wyrok NSA z dnia 16 marca 2010 r., OSK 1646/09, OwSS 2010/4/67-74; wyrok NSA z dnia 28 stycznia 2010 r., I OSK 1477/09), ani stosowanie innych stawek opłat niż wprowadzone w oparciu o powołane na wstępie przepisy. Według stanowiska MEN obowiązek ponoszenia opłat za korzystanie z dodatkowych zajęć wychowania przedszkolnego w wysokości określonej uchwale rady gminy aktualizuje się z chwilą rozpoczęcia korzystania z tego świadczenia, zaś dyrektor przedszkola oblicza miesięczną należność wynikającą z liczby godzin, w których dziecko korzystało w danym miesiącu z wychowania przedszkolnego w ramach czynności o charakterze materialno - technicznym, z tego względu bardziej adekwatne jest pobieranie opłat z dołu lub na bieżąco. Gdyby nawet opłaty zostały pobrane z góry (nastąpiłoby to przed powstaniem obowiązku zapłaty, dlatego raczej w ten sposób opłaty powinny być pokrywane przez rodzica na zasadzie dobrowolności, a nie według postanowienia narzuconego we wzorze ewentualnej umowy), rodzicowi i tak należałoby po rozliczeniu miesiąca zwrócić opłaty poniesione za niewykorzystane zajęcia dodatkowe. Pogląd ten jest aktualny również odnośnie wnoszenia opłat za posiłki na stołówce za kwotę ustaloną przez dyrektora w porozumieniu z organem prowadzącym tylko za faktycznie wykorzystane świadczenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu prawnego: nauczyciel zatrudniony w szkole podstawowej uzupełniał etat w gimnazjum. Od 1 września 2010 r. nauczyciel ten otrzymał ograniczenie etatu z uwagi na zmniejszenie liczby godzin w gimnazjum. Od 1 września 2012 r. dyrektor Gimnazjum nie chce, aby ten nauczyciel uzupełniał u niej ograniczony etat (daje mu tylko 5 godzin), chce zawrzeć odrębną umowę. U mnie w szkole podstawowej temu nauczycielowi pozostaje 10 godzin. Czy powinnam rozwiązać z tym nauczycielem stosunek pracy z trzymiesięcznym wypowiedzeniem i zawrzeć nową umowę, czy zawrzeć porozumienie zmieniające?
Nadmieniam, że ww nauczyciel jest zatrudniony na podstawie mianowania.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń 2 kl. gimnazjum (nieklasyfikowany ze wszystkich przedmiotów, 39% frekwencji) ukończył 18 lat 27.06. Czy w takim przypadku stosuje się tylko art. 15 UoSO? Czy jest jakiś wzór dokumentu skreślającego go z listy uczniów gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko pięcioletnie w przedszkolu bardzo dużo opuszcza. We wrześniu i październiku miało 30% obecności. Są to obecności usprawiedliwione przez rodziców (dostarczono usprawiedliwienie od lekarza rodzinnego o treści: "usprawiedliwienie nieobecności zaległych i obecnych"). Jak wygląda sprawa realizacji obowiązku przedszkolnego tego dziecka w świetle przepisów? czy można mu zaliczyć realizację obowiązku? Jak należy postąpić w rozmowie z rodzicami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielce zostanie udzielony, zgodnie z wnioskiem, nieprzerwanie urlop uzupełniający w wymiarze 8 tygodni. Czy podczas urlopu uzupełniającego nauczycielka po dostarczeniu np. kilku pojedynczych zwolnień lekarskich lub jednego tygodniowego zwolnienia lekarskiego, może "żądać oddania" jej urlopu uzupełniającego w wymiarze 1 dnia, 3 dni, pełnego tygodnia itp.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica kl. III technikum (pięcioletniego), ze względu poród i opiekę nad małym dzieckiem, miała przesuniętą realizację praktyki zawodowej ze stycznia 2022 r. na okres wakacji. Okazało się, że ze względu na swoją sytuację nie jest jeszcze w stanie zrealizować praktyki w tym terminie. Zgodnie z planem nauczania uczennica ma jeszcze do zrealizowania praktykę w klasie IV. Czy w tej sytuacji możliwe jest warunkowe promowanie uczennicy do klasy IV, oczywiście po uzyskaniu zgody Rady Pedagogicznej? Wszystkie pozostałe oceny klasyfikacyjne ma pozytywne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe