Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Ilu opiekunów powinno być na wycieczce młodzieży w góry, uczestniczy 14 osób? Czy wystarczy kierownik, plus jeden opiekun? Czy kierownik może także pełnić rolę opiekuna?
Przepisy prawa nie określają liczby opiekunów, bowiem zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki szkolnej należy do dyrektora, co oznacza, że to on będzie decydował w tej sprawie. Organizowanie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach: 1) wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych, 2) wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, 3) imprezy krajoznawcze-turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje, 4) imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem, 5) imprezy wyjazdowe- związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne. WAŻNE: Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych. Obozy wędrowne organizuje się po trasach przygotowanych przez podmioty działające w zakresie turystyki kwalifikowanej. Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkolę, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, którą zatwierdza dyrektor szkoły. Dyrektor szkoły wyznacza kierownika wycieczki lub imprezy spośród pracowników pedagogicznych szkoły o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki. Kierownikiem wycieczki lub imprezy może być także inna, wyznaczona przez dyrektora szkoły, osoba pełnoletnia, która: 1) ukończyła kurs kierowników wycieczek szkolnych, 2) jest instruktorem harcerskim, 3) posiada uprawnienia przewodnika turystycznego, przodownika lub instruktora turystyki kwalifikowanej lub pilota wycieczek. Kierownikiem obozu wędrownego może być osoba po ukończeniu kursu dla kierowników obozów wędrownych (lub posiadająca uprawnienia wymienione wyżej). Kierownikiem imprezy turystyki kwalifikowanej może być osoba posiadająca uprawnienia wymienione wyżej, bądź stopień trenera lub instruktora odpowiedniej dyscypliny sportu. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać. Opiekun wycieczki sprawdza stan liczbowy jej uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego. Osoby przebywające w górach obowiązane są do zachowania należytej staranności w celu ochrony życia i zdrowia własnego oraz innych osób, a w szczególności: 1) zapoznania się z zasadami korzystania z danego terenu, obiektu lub urządzenia i ich przestrzegania; 2) stosowania się do znaków nakazu i zakazu umieszczanych przez podmioty, o których mowa w przepisach o ratownictwie górskim, 3) zapoznania się oraz dostosowania swoich planów aktywności do umiejętności, aktualnych warunków atmosferycznych, prognozy pogody, komunikatu lawinowego dla danego obszaru i zastosowania się do zaleceń i ograniczeń wynikających z ogłoszonego stopnia zagrożenia lawinowego oraz z panujących i przewidywanych warunków atmosferycznych,4) użytkowania sprzętu odpowiedniego do rodzaju podejmowanej aktywności, sprawnego technicznie i zgodnie z jego przeznaczeniem i zasadami użycia; 5) bezzwłocznego informowania podmiotów uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego o zaistniałym wypadku lub zaginięciu osoby oraz o innych zdarzeniach nadzwyczajnych mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo osób. Wg mojej opinii należy zapewnić odpowiedniego przewodnika górskiego, kierownika oraz 2 opiekunów – nie dla realizacji przepisów, ale dla zapewnienia bezpieczeństwa uczniom.
Podstawa prawna: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa, w szczególności § 4, 5, 6, 10, 11 zmiana: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 sierpnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki; 2. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (ze zm.), w szczególności § 31,32; 3. Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (ze zm.), w szczególności art. 4.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkolne programy wychowawczy i profilaktyczny mają być połączone w jeden Program? Zapowiedzi MEN na początku bieżącego roku szkolnego.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy wewnątrzszkolny system oceniania, regulaminy rady pedagogicznej czy rady rodziców mogą być załącznikami do statutu szkoły? Czy powinny być wpisane do statutu jako kolejne paragrafy? Czy do statutu należy dołączyć uchwałę rady pedagogicznej zawierającą wprowadzane zmiany? Jeśli tak – gdzie należy ją umieścić?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Co powinien zawierać statut szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym? Do tej pory miałam statuty osobno (okazało się, że statut oddziału ma być elementem statutu szkoły) i załączniki np. program wychowawczy i profilaktyczny czy WSO. Wizytator stwierdził, że musi to wszystko być w jednym dokumencie i nie może zawierać żadnych załączników. Proszę podpowiedzieć, jaką strukturę ma mieć statut. Czy program wychowawczy, profilaktyczny i WSO mają być elementem statutu czy to odrębne dokumenty, ale nie załączniki do statutu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zmiany w organizacji szkoły wynikną ze zmiany art. 42 KN tzw. godziny karciane. Jak planować pracę czy godziny dawać w przydziale czynności?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Do statutu szkoły wprowadzono liczne zmiany, rada pedagogiczna zobowiązała dyrektora do opublikowania ujednoliconego tekstu statutu. Proszę o odpowiedź na następujące pytania: 1. Czy tekst ujednolicony dyrektor wprowadza zarządzeniem? 2. Czy jeśli uchwała o ostatnich zmianach w statucie jest z dnia np. 4 marca to czy z taką samą datą ogłasza się tekst jednolity statutu? 3. Jakiego zapisu dokonuje się w statucie, rozumiem, że traci moc poprzedni statut, a podaje się datę ważności nowego ujednoliconego tekstu statutu? 4. Czy po ogłoszeniu ujednoliconego tekstu statutu-musi upłynąć 14 dni, aby statut wszedł w życie? Jeśli tak, to którą datę podajemy w statucie-jako datę wejścia w życie statutu-datę ostatniej uchwały zmieniającej, czy datę ogłoszenia tekstu ujednoliconego, czy wejścia w życie tekstu ujednoliconego?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe