Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem nauczycielką dyplomowaną z 35 letnim stażem pracy ocenianej przez dyrektora bardzo dobrze. Pracuję z dziećmi z klas 1-3. Niestety za sprawą jednego rodzica jestem u kresu wytrzymałości psychicznej. Rodzic demonstruje ogólne niezadowolenie z mojej pracy i podważa moje kompetencje. Prawie codziennie żąda rozmowy-wyjaśniania i tłumaczenia przebiegu i efektów zajęć. Ciągle krytykuje i kwestionuje wszelkie moje działania, podważa kompetencje, poucza, oskarża, rozkazuje. Wysuwa nierealne żądania i roszczenia. Poucza jak prowadzić zajęcia, jak realizować materiał nauczania, narzuca swoje pomysły i rady jak uczyć, jakich metod używać, jak odpytywać, kiedy i w jakiej formie udzielać informacji o postępach w nauce, itp. Dyktuje z kim ma siedzieć córka i ile czasu poświęcać jej córce i „bezwzględnie” żąda, aby potrzeby córki były na pierwszym miejscu.. Doszło do tego, że boję się każdego kolejnego dnia. Stałam się nerwowa i roztrzęsiona. Takie dokuczliwe postępowanie odbieram jako nękanie, które dezorganizuje mi pracę odbiera zdrowie i naraża moje dobre imię. Co powinien zrobić dyrektor szkoły w obronie nauczyciela, który czuje się nękany przez rodzica?
Zasady współpracy szkoły (w tym nauczyciela) z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki reguluje statut danej szkoły, który określa organizację i formy współdziałania w tym zakresie (art. 98 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.). Ponadto informowanie o postępach i trudnościach w nauce, czy uzasadnianie ocen jako elementy oceniania wewnątrzszkolnego również następują na zasadach określonych w statucie szkoły, zgodnie z art. 44b ust. 10 w zw. z ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2019 r., poz. 1481. W związku z tym dyrektor powinien sprawdzić, czy rodzic nie wykracza poza postanowienia statutowe, zwłaszcza dotyczące częstotliwości żądanych rozmów, informacji i wyjaśnień. Współpraca rodzica ze szkołą nie może dezorganizować pracy szkoły i nauczyciela, a więc jeśli postanowień tych rodzic nie przestrzega, dyrektor powinien zwrócić rodzicowi uwagę na konieczność stosowania się do nich. Można także próbować ustalić częstotliwość indywidualnych spotkań, gdy nie są one ściśle określone w statucie. Poza tym dyrektor powinien wskazać rodzicowi regulację art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215, zgodnie z którą nauczyciel ma prawo do swobody stosowania takich metod nauczania i wychowania, jakie uważa za najwłaściwsze spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne i nie ma obowiązku stosowania się do wskazówek rodzica.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób mamy odnieść się do obliczenia liczby etatów specjalistów w tym pedagoga specjalnego? Jesteśmy placówką niepubliczną, prowadzimy 3 szkoły w których mamy różną liczbę uczniów w tym uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Szkoła podstawowa nr 1- 81 - suma wszystkich uczniów; szkoła podstawowa nr 2- 84- suma wszystkich uczniów; szkoła ponadpodstawowa nr 3 -147 - suma wszystkich uczniów. Prosimy o pomoc w wyliczeniu konkretnej liczby etatów specjalistów i w tym etatu pedagoga specjalnego.
pozdrawiam
Edyta Leszczyńska
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy jeden oddział przedszkolny może składać się z dzieci 4- ro, 5-cio i 6- cioletniych?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel rozpoczął staż w placówce 1 września 2017 r. a kończy 30 maja 2020 r. Czy po zakończeniu stażu wystawiam mu ocenę pracy (4 stopniowa) czy ocenę dorobku zawodowego (pozytywna lub negatywna) i w jakim terminie? 21 czy 7 dni od daty złożenia sprawozdania z realizacji awansu zawodowego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jakie działania prawne może podjąć dyrektor, gdy stwierdzi, że nauczyciel nie prowadził zajęć w ramach art. 42 KN,
a zapisy w dzienniku zajęć zostały sfałszowane?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W planie nadzoru pedagogicznego dyrektor zawarł tematykę ewaluacji wewnętrznej, powołał zespół, który zobowiązał do 30 września opracować harmonogram ewaluacji zawierający działania oraz terminy prowadzenia tych działań. Czy dyrektor w planie nadzoru do 15 września jest zobowiązany podać działania i terminy ewaluacji wewnętrznej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe