Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel uczy j. angielskiego w każdej z grup w przedszkolu 2 x w tygodniu po 30 min. Zaznaczam, że jest on pracownikiem przedszkola czyli również realizuje wych. przedszkolne w swojej grupie. W czasie kiedy nauczyciel 1 wchodzi na zajęcie z angielskiego do jednej z grup, to nauczyciel 2 będący w tej grupie ma okienko? Czy przechodzi do grupy, w której tamten realizował zajęcia wczesniej? Czyli nauczyciel 1 realizuje angielski w ramach swojego pensum. A nauczyciel 2 wchodzący wtedy na zajęcia w jego grupę realizuje te 30 min tylko w innej grupie. Nie ma tu podwójnego finansowania.
Co do zasady dyrektor każdej jednostki oświatowej ma szereg obowiązków. Ich katalog nie znajduje się w jednym akcie prawnych, choć podstawowe wymieniono w art. 68 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j Dz. U. z 2020, poz. 910). I tak, dyrektor:
a) kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
b) sprawuje nadzór pedagogiczny,
c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego
poprzez aktywne działania prozdrowotne;
d) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za
ich prawidłowe wykorzystanie,
f) może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę
g) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
h) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji
praktyk pedagogicznych;
i) odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów maturalnych.
Bardzo ważne jest to, że dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pozostałych pracowników.
Kluczowe obowiązki wskazano jednak w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r. poz. 1604). § 2 tego aktu prawnego wskazuje, że dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych jednostek.
Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że na barkach dyrektora szkoły lub placówki złożono kwestię organizacji kształcenia w kierowanej przez niego jednostce.
We wskazanym stanie faktycznym trzeba tak zorganizować nauczanie, żeby dzieci nigdy nie zostały bez opieki. Ponadto, kształcenie ma być tak zorganizowane, żeby w pełni zrealizować program wychowania przedszkolnego.
Oczywiście, niecelowe jest prowadzenie zajęć przez dwóch nauczycieli jednocześnie. Skoro jeden z nich nie prowadzi zajęć to nie można uznać, ze realizuje swoje pensum. W tym czasie ma albo niepłatne okienko, albo jest przydzielony do zajęć w innej grupie.
Jest to bardzo ważne punktu widzenia przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z niezależnych przyczyn uczeń klasy 8 zmienia szkołę w listopadzie. Uczył się j. angielskiego i j. włoskiego od kl. 4. W obecnej szkole jest j. angielski i j. niemiecki. Jaką ocenę wpisać uczniowi na świadectwo końcoworoczne? Jak rozpocząć naukę j. niemieckiego dla takiego ucznia?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy należy sporządzić protokół powypadkowy ucznia? Jak sama nazwa protokołu wskazuje protokół powinien być sporządzany w momencie, kiedy zakwalifikujemy dane zdarzenie jako wypadek. Definicja wypadku w przypadku ucznia jest niezwykle "Nieprecyzyjna": wypadek to zdarzenie, które: ma charakter nagły, spowodowane jest przyczyną zewnętrzną, nastąpiło w związku z pracą, spowodowało uraz lub śmierć.. Co należy w takim razie uznać za uraz? Czy drobna rana/ skaleczenie/ otarcie /siniak w szkole to uraz i należy to kwalifikować jako wypadek i sporządzać protokół powypadkowy? Jakie warunki musi spełnić zdarzenie/incydent w szkole, by uznać je za wypadek ucznia? Czy dziecko, które po zajęciach szkolnych zamiast pójść do domu, a poszło na boisko szkolne pograć w piłkę i złamało nogę, uległo w szkole wypadkowi i należy powołać komisję? W mojej placówce dochodzi czasem do - moim zdaniem - absurdalnych sytuacji. Sporządzamy protokoły do "wszystkiego", bo takie jest zalecenie organu nadzorującego placówkę. Czasami są to trzy komisje powypadkowe dziennie. Może zbyt pochopnie lub niepotrzebnie powołuję zespół powypadkowy? Np. uczeń biegnąc korytarzem upada, nie ma żadnej oczywistej przeszkody, nie ma widocznego urazu, udzielana jest mu pomoc w gabinecie (zimny okład), nie ma zdaniem pielęgniarki potrzeby dalszych działań, rodzice powiadomieni, miejsce zdarzenia w porządku, brak przyczyny zewnętrznej, uczeń czuje się dobrze, chodzi do szkoły ... . Czy to jest wypadek? Bo zdaniem wizytatorów - tak i należy sporządzić protokół powypadkowy. Proszę o wyjaśnienie tematu: 1. Kiedy protokół powypadkowy? 2. Kiedy kwalifikujemy zdarzenie jako wypadek ucznia w szkole? 3. Kiedy powiadamy Radę Rodziców i Organ prowadzący tj. czy bezpośrednio po zdarzeniu, czy po uznaniu zdarzenia za wypadek?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w karcie oceny pracy nauczyciela, w egzemplarzu załączanym do dokumentacji, zaznacza się poziom spełniania kryteriów oceny pracy, czy też wystarczy tylko końcowa ocena wynikająca z posumowania spełniania ww. kryteriów?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko otrzymało orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm.W dokumencie wskazana jest pomoc nauczyciela wspierającego. Czy osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku pedagogika i specjalności - wczesne wspomaganie rozwoju może być zatrudniona w przedszkolu jako ten nauczyciel wspomagający?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe