Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel z kwalifikacjami, bez stopnia awansu zawodowego, zatrudniony był od 1 stycznia 2019 r. na zastępstwo do 21 czerwca 2019 r., następnie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2020 r. i dalej na kolejnych corocznie odnawianych umowach na czas określony do chwili obecnej (w sumie 5 umowa na czas określony, ponad 36 miesięcy). Nauczyciel rozpoczął awans na nauczyciela kontraktowego w 2021 r., ale nie ukończył go ze względu na urlop macierzyński. Jak powinien być on zatrudniony od września 2022 r.? Czy można go było zatrudnić na czas niekreślony, jeśli spełnia wymogi z art. 10 ust.3a KN ? Dyrektor twierdzi, że nie można, bo nauczyciel nie posiada przynajmniej dobrej oceny pracy, co jest zawarte w art. 10 ust.3a pkt. 4 KN (chociaż ma pozytywną ocenę za okres stażu, która była wymagana, aby uzyskać akceptację do rozpoczęcia awansu na kontraktowego). A może trzeba go było zatrudnić na 2 lata? Proszę o wyjaśnienie. Czy można zmienić umowę o pracę w ciągu roku szkolnego?
Zgodnie z art. 10 ust. 12 ustawy z 26 stycznia1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 z późn. zm.), okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony zawartej w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania, zgodnie z art. 10 ust. 7 KN, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie tych umów między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 36 miesięcy. Do tego limitu nie wlicza się umowy na zastępstwo.
Natomiast nie zawsze po upływie 36 miesięcy następuje przekształcenie zatrudnienia w bezterminowe. Zgodnie z art. 10 ust. 14 pkt 1 KN, jeżeli okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania, przekracza okres 36 miesięcy, z dniem następującym po upływie tego okresu, stosunek pracy przekształca się w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, w przypadku nauczyciela spełniającego wszystkie warunki z art. 10 ust. 3a KN, do których należy m.in. posiadanie co najmniej dobrej oceny pracy (art. 10 ust. 3a pkt 4 KN). Do przekształcenia zatrudnienia w bezterminowe nie dochodzi natomiast w przypadkach wymienionych w art. 10 ust. 3b KN, a więc gdy nauczyciel nie spełnia wymogu posiadania co najmniej dobrej oceny pracy albo w ciągu 6 lat od rozpoczęcia odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela nie uzyskał stopnia nauczyciela mianowanego.
Z treści pytania wynika, że nauczyciel nie posiada co najmniej dobrej oceny pracy. Chodzi tu o ocenę pracy w rozumieniu art. 6a KN. Oceną pracy nie jest natomiast ocena dorobku zawodowego za okres stażu na nauczyciela kontraktowego.
Ponieważ 1 września 2022 r. nie zachodziła podstawa do zatrudnienia na czas nieokreślony oraz trwa stan braku co najmniej dobrej oceny pracy, nauczyciel bez stopnia awansu zawodowego mógł zostać zatrudniony jedynie na czas określony obejmujący 2 lata szkolne (art. 10 ust. 2 KN) i nie ma obecnie podstawy do zmiany umowy w umowę o pracę na czas nieokreślony. Nauczyciel może złożyć wniosek o ustalenie oceny pracy (art. 6a ust. 1 pkt 1 KN). W razie uzyskania co najmniej dobrej oceny pracy, dyrektor będzie zobowiązany do zatrudnienia nauczyciela na czas nieokreślony (art. 10 ust. 3a KN), a zmiana umowy będzie możliwa w trakcie roku szkolnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy zajęć z wychowania fizycznego w liceum ogólnokształcącym.
1. Czy w świetle nowej podstawy programowej można prowadzić zajęcia wg starego systemu, tj. 3 godziny tygodniowo (bez tzw. zajęć do wyboru przez ucznia)?
2. Czy w małej szkole (około 20 ćwiczących, pozostałe osoby mają zwolnienia lekarskie, czyli są zwolnione z zajęć przez dyrektora) można nie dokonywać podziału na chłopców i dziewczynki, czyli utworzyć jedną grupę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W grudniu otrzymałam od Państwa dokumentację na życzenie: Statut Przedszkola Niepublicznego. Przekształcamy Punkt Przedszkolny na przedszkole niepubliczne. Czy na dzień dzisiejszy Statut z grudnia będzie prawidłowy czy potrzebne są jakieś zmiany?
Dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z UoSO (Art. 16.7. Za spełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się również udział dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami.) Dziecko upośledzone w stopniu głębokim realizuje obowiązek szkolny poprzez udział w zajęciach rewalidacyjno - wychowawczych. Był niegdyś taki zapis, że na wniosek rodzica kurator oświaty mógł wydać zezwolenie na uchylenie tego obowiązku. Był to ustęp 9, który obecnie jest uchylony. Czy istnieje jakaś możliwość, aby dziecko z głębokim upośledzeniem nie musiało odbywać tychże zajęć? Na wniosek lekarza, rodziców, ppp? I kto taką decyzję miałby wydać? Co z dziećmi, które z różnorodnych powodów, w tym zdrowotnych nie są w stanie sprostać nauce w jakiejkolwiek formie? Czy prawodawca nie uwzględnił takiej ewentualności?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie prawnej art 6a KN tj. Dz.U. z 2016., poz.1379 czy na Dz.U. z 2017., poz.1189 mam się oprzeć składając wniosek o ocenę pracy do organu nadzorującego szkołę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie.
W rozporządzeniu MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia ,wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych Dz.U.228/1490/2010)
§ 9 mówi, że uczniowie z zaburzeniem zachowania posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego( przed wejściem w życie rozporządzenia)mogą kontynuować naukę w oddziale integracyjnym do ukończenia szkoły danego typu. Czy dotyczy to też dzieci, które miały wydane takie orzeczenie na I etap edukacyjny, co z II etapem, który jest do końca szkoły ( była taka niepisana zasada dotycząca szkoły podstawowej, że najpierw orzeczenie na I etap edukacyjny)
Jak traktować §9 gdy orzeczenia ze względu na zaburzenia zachowania nie mogą być już wydawane, a dzieci te są w klasach integracyjnych? Dziękuję za odpowiedź
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe