Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Pan Minister w nowym rozporządzeniu w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 wskazał,że dyrektor szkoły musi ustalić z nauczycielami tygodniowy zakres materiału dla poszczególnych klas, uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć czy możliwości psychofizyczne ucznia. Jak to zrobić w praktyce? Dużo dyrektorów ma z tym problem. Jedni kopiują dosłownie plan lekcji obowiązujący przed zawieszeniem zajęć, inni układają nowe plany. Czy jest w tym wszystkim jakiś złoty środek? Ile przeznaczyć tych godzin na poszczególne zajęcia w tygodniu?
Przepisy nie odpowiadają na powyższe pytania, ponieważ za organizację zdalnego nauczania w danej szkole odpowiada jej dyrektor, który ma obowiązek uwzględnienia możliwości sprzętowych i technicznych szkoły, nauczycieli i uczniów, na podstawie informacji, które miał obowiązek zebrać na polecenie MEN przed wejściem w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz.U. z 2020 r., poz. 493. Uczniowie nie są zwolnieni z żadnych obowiązkowych zajęć, a więc obowiązują ramowe plany nauczania z tym, że należy pogodzić warunki bhp nauki uczniów oraz pracy nauczycieli poprzez odpowiednie dostosowanie czasu nauki i pracy z użyciem urządzeń elektronicznych (komputera, telefonu, ewentualnie telewizora). W uzasadnieniu projektu ww. rozporządzenia wskazano: „dzienny rozkład zajęć uczniów oraz dobór narzędzi pracy zdalnej powinny uwzględniać możliwości psychofizyczne ucznia, jego wiek i etap edukacyjny oraz zalecenia medyczne odnoszące się do czasu korzystania z urządzeń umożliwiających pracę zdalną”. Jeszcze przed wprowadzeniem obowiązku nauki zdalnej, Świętokrzyski Kurator Oświaty sugerował zdalną naukę z użyciem urządzeń elektronicznych do 5 godzin dziennie (Komunikat Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, https://kuratorium.kielce.pl/42329/komunikat-swietokrzyskiego-kuratora-oswiaty-2/). Nie można więc wymagać od nauczycieli i uczniów, że spędzą np. przed komputerem co najmniej po 45 minut na każdej lekcji zgodnie z dotychczasowym planem i jeszcze będą wykorzystywali urządzenia elektroniczne do rozwiązywania zadań domowych/przygotowywania się do zajęć w dalszym czasie. Jeśli np. nauczyciele prowadzą zajęcia przez komunikatory video lub przesyłają materiały w wersji elektronicznej, czas na śledzenie ich powinien zostać skrócony w porównaniu do standardowych lekcji, a część pracy powinna polegać na pracy z podręcznikiem, materiałami lub zeszytami ćwiczeń, którymi dysponują uczniowie. W razie wątpliwości można zwrócić się o sugestie do kuratora oświaty, który jest organem uprawnionym do nadzorowania sposobu organizacji kształcenia i stopień obciążenia uczniów realizacją zleconych zadań (§ 6 ust. 1 ww. rozporządzenia).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informację, w jaki sposób skreślić ucznia pełnoletniego, który ma niespełna 10% frekwencji. Nie usprawiedliwia nieobecności. Jest uczniem Liceum Sztuk Plastycznych. Dostał już kilka wezwań, jednak reagował na nie np. tylko jednodniową obecnością, po czym znowu przestawał uczęszczać do szkoły (teraz nie łączy się w ogóle na zajęcia zdalne). Proszę o jakieś wzory dokumentów. Zapisy w prawie oświatowym wydają się ten proces bardzo rozciągać w czasie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację czy według Prawa Oświatowego Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę o klasyfikacji śródrocznej?
Art. 70 ust. 1 pkt 2. ustawy z 14 grudnia 2016 Prawo Oświatowe określa, że ma być klasyfikacja i promocja uczniów, a co w przypadku jedynie klasyfikacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przy łączeniu na 8 godzin (pozostałe oddzielnie) wykazuję w arkuszu jako jeden, czy dwa oddziały? Proszę o umocowanie prawne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nie jest to odpowiedź na moje pytanie. Przywołany przepis znam, nie pytałam o sprzedaż soli, a o to czy można ją postawić na stolikach w stołówce szkolnej. Pytanie brzmiało: "Czy można to zrobić? A jeśli nie, z jakich przepisów wynika ograniczenie uczniom dostępu do soli?"
Ponownie proszę o pilną odpowiedź na pytanie: Czy można postawić sól uczniom na stolikach w stołówce szkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieją odpowiednie przepisy mówiące o wymaganej powierzchni w klasopracowni na jednego ucznia w PSP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe