Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o pomoc w następującej sprawie. W mojej szkole (CKU dla dorosłych) jeden ze słuchaczy (obecnie słuchacz III semestru nauki) chciałby, aby uznano mu opinię psychologiczno-pedagogiczną, w celu zgłoszenia go do egzaminu maturalnego (w przyszłym roku szkolnym) jako dyslektyka. Z opinii wyraźnie wynika, że słuchacz ma zaburzenia o podłożu dyslektycznym, lecz moje wątpliwości budzi fakt, iż opinia ta została wydana, gdy uczeń chodził do szkoły podstawowej i miał 11 lat. Czy w takim układzie można uznać tego typu opinię? Czy fakt, że została ona wydana w roku 2011 nie ma (bądź też właśnie ma) znaczenia? Na jakiej podstawie można zgłosić słuchacza dorosłego do egzaminu maturalnego jako dyslektyka? O ile w ogóle istnieje taka możliwość.
Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się, wydana najwcześniej po ukończeniu III klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej, zachowuje swoją ważność na egzaminach na kolejnych etapach edukacyjnych - słuchacz z dysleksją uzyskał ją w czasie obowiązywania § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, Dz.U. z 2015 r., poz. 843 i nie musi uzyskiwać nowej opinii, ponieważ na jej podstawie jest uprawniony do skorzystania z dostosowania warunków egzaminu do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wynikających z rodzaju tych trudności, gdyż egzamin będzie zdawał na podstawie przepisów obowiązujących przed reformą oświaty (art. 44zzr ust. 5 UoSO w zw. z art. 297 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60). Przedmiotowa opinia powinna zostać złożona przez słuchacza wraz z deklarację przystąpienia do egzaminu (art. 44zzzg UoSO). Rada pedagogiczna powinna wskazać sposób dostosowania warunków egzaminu spośród możliwych sposobów wymienionych w komunikacie CKE. Następnie dyrektor lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie rodziców lub pełnoletniego słuchacza o wskazanych sposobach dostosowania warunków egzaminu. W terminie 3 dni roboczych rodzice lub słuchacz powinni odpowiedzieć, czy skorzystają ze wskazanych sposobów dostosowania (art. 44zzr ust. 12 – 14 UoSO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jaki sposób sformułować uchwały organów szkoły-rady pedagogicznej, rady rodziców, samorządu uczniowskiego w sprawie nadania imienia szkole?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W moim przedszkolu funkcjonują oddziały dzieci 5- i 6-letnich realizujących bezpłatnie podstawę programową. Oddziały te ulokowane są w budynku szkoły podstawowej ale organizacyjnie podporządkowane są przedszkolu. W jednym z nich jest kilkoro dzieci, które po zakończeniu zajęć oczekują na transport gminny. Dyrektor szkoły obawia się przyjąć te dzieci do świetlicy szkolnej, ponieważ nie są jego uczniami. Jak zgodnie z prawem rozwiązać ten problem? Czy dyrektor szkoły powinien umieścić w regulaminie świetlicy stosowny zapis czy też organ prowadzący powinien może załatwić tę sprawę jakimś zarządzeniem?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący przekazał w zarząd nieruchomości poprzedniemu dyrektorowi imiennie. Czy ta decyzja obejmuje nowego dyrektora, czy też organ musi zrobić to ponownie dla nowego dyrektora?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę zatrudnić na stanowisko logopedy w szkole osobę, która w 2000 r. skończyła studnia wyższe magisterskie na kierunku: pedagogika w zakresie ogólnopedagogicznym (ilość godzin praktyki: 90) oraz studia podyplomowe w zakresie logopedii w 2008 r. (ilość godzin zajęć praktycznych: 136), a w 2011 r. w zakresie neurologii (ilość godzin zajęć praktycznych: 161)? Czy osoba ta może być także pedagogiem szkolnym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy dotacji podręcznikowej.
1. Wniosek o dotację złożyłam w czerwcu, dziecko do 31 sierpnia jest uczniem naszej szkoły. 28 sierpnia dostaliśmy informację, że będzie się uczyło w innej placówce, jednak podręczniki dla niego zostały już zakupione. Czy muszę je zwracać i oddawać pieniądze ujęte w dotacji?
2. Uczeń klasy 5 wypisał się ze szkoły a na to miejsce przyjęłam ucznia z Ukrainy, w jaki sposób rozliczyć dotację?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe