Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic dziecka 7-letniego uczęszczającego do oddziału przedszkolnego (szkolna zerówka) prosi o zgodę na odbiór dziecka przez niewiele starsze rodzeństwo. Czy nauczyciel może wyrazić zgodę?
Rodzic w ramach władzy rodzicielskiej samodzielnie decyduje o wyznaczeniu osoby upoważnionej do odbioru dziecka z zerówki (art. 95 § 1 KRiO). Nauczyciel może odmówić wydania dziecka jedynie w przypadku, gdy osoba upoważniona ze względu na stan zdrowia lub stopień rozeznania nie zapewni dziecku bezpiecznego powrotu do domu. Nie obowiązuje jednak w tym zakresie żaden dolny limit ustawowy wieku opiekuna, a odmowa wydania dziecka osobie małoletniej, co do której nie ma wątpliwości, że zapewni bezpieczny powrót do domu rodzeństwa, narusza władzę rodzicielską.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń ukończył pierwsza klasę Branżowej Szkoły Zawodowej gdzie praktyczna nauka zawodu odbywał się na szkolnych warsztatach nie posiadał statusu pracownika młodocianego. Po zmianie miejsca zamieszkania chce kontynuować naukę w Branżowej Szkole Zawodowej gdzie uczniowie muszą mieć praktykę u prywatnego pracodawcy co skutkuję tym że posiadają status pracownika młodocianego. Czy można przyjąć takie ucznia do klasy drugiej? Czy pracodawca dostanie refundacje poniesionych kosztów oraz refundacje po zdaniu egzaminu czeladniczego jeżeli uczeń był tylko 2 lata pracownikiem młodocianym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciele mają obowiązek odprowadzania uczniów na przystanek autobusowy (około 200 m) oraz przyprowadzania rano do szkoły? Pytanie dotyczy obowiązku dowozów uczniów do szkoły i sprawowanej opieki nad dziećmi dowożonymi do szkoły.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy w dzienniku lekcyjnym zaznacza się nieobecności uczniów na danej lekcji, gdy reprezentuje szkołę na konkursie, w uroczystościach szkolno-środowiskowych lub uczestniczy w zajęciach zielonej szkoły?
Wykazanie nieobecności ucznia stanowi zaniżenie wskaźnika frekwencji i fałszywą informację o nierealizacji obowiązku szkolnego. Dodatkowo powoduje niezadowolenie ucznia i jego rodziców z powodu wykazywania nieobecności na lekcjach.
Natomiast wykazanie obecności ucznia na lekcjach w tych przypadkach rodzi wątpliwości o rzetelność wypełniania dokumentacji szkolnej i podejrzenie fałszowania stanu rzeczywistego.
Proszę o podanie interpretacji prawnej tego zagadnienia.
Z poważaniem
Iwona Loroch
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę zatrudnić na stanowisko logopedy w szkole osobę, która w 2000 r. skończyła studnia wyższe magisterskie na kierunku: pedagogika w zakresie ogólnopedagogicznym (ilość godzin praktyki: 90) oraz studia podyplomowe w zakresie logopedii w 2008 r. (ilość godzin zajęć praktycznych: 136), a w 2011 r. w zakresie neurologii (ilość godzin zajęć praktycznych: 161)? Czy osoba ta może być także pedagogiem szkolnym?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o pomoc w zakresie organizacji nauczania ucznia z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym w gimnazjum ogólnodostępnym. W październiku uczennica otrzymała takie orzeczenie. Matka nie chce słyszeć o nauce w szkole specjalnej. Powołałam zespół i organizujemy nauczanie. Jak mam zrealizować 800 godzin plastyki i 830 godzin techniki, 130 godzin muzyki? Czy możemy te zajęcia realizować na różnych przedmiotach i zapisywać w oddzielnym dzienniku tematy dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka? Uczennica nie ma nauczania indywidualnego, a nawet gdyby zaplanować jej po 7-8 godzin tygodniowo tych przedmiotów, zanudziłaby się. Poza tym, ona bardzo chce być w klasie i razem z klasą pracować. Bardzo proszę o pomoc, jak zorganizować nauczanie z korzyścią dla dziecka, ale zgodnie z litera prawa.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe