1. W grudniu 2021 r. MEiN opublikował projekt kolejnych zmian rozporządzenia MEN z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 316, ze zmianami w: 2020 r. poz. 82 i poz. 1459 oraz 2021 r. poz. 211 i poz. 1036). 2. Projektowane zmiany rozporządzenia stanowią realizację wniosków: 1) Ministra Rozwoju i Technologii w zakresie wprowadzenia do systemu oświaty nowych zawodów (4) przyporządkowanych do branży budowlanej, 2) Ministra Infrastruktury w zakresie wprowadzenia do systemu oświaty nowych zawodów (2) przyporządkowanych do branży transportu wodnego. 3. Projektowane zawody mają zostać wprowadzone do systemu oświaty 1 września 2022 r. (rekrutacja będzie prowadzona wiosną 2022 r.). 4. Nowe, planowane zawody z branży budowlanej (4): 1) monter konstrukcji targowo-wystawienniczych (o symbolu cyfrowym 711906) – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w branżowej szkole I stopnia. Kształcenie w zakresie kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie będzie mogło być prowadzone również na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub na kursach umiejętności zawodowych. Zawód ten będzie stanowił również podbudowę do kształcenia w zawodzie technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego. 2) technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego (o symbolu cyfrowym 311223) – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz branżowej szkole II stopnia (na podbudowie zawodu monter konstrukcji targowo-wystawienniczych). Kształcenie w zakresie kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie będzie mogło być prowadzone również na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub na kursach umiejętności zawodowych. Konieczność kształcenia w tym zawodzie wynika z ogromnego zapotrzebowania na fachowców i specjalistów w zakresie budowy konstrukcji i stoisk targowo-wystawienniczych. 3) technik montażu i automatyki stolarki budowlanej (o symbolu cyfrowym 311222) – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz branżowej szkole II stopnia (na podbudowie zawodu monter stolarki budowlanej). Kształcenie w zakresie kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie będzie mogło być prowadzone również na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub na kursach umiejętności zawodowych. Konieczność kształcenia w tym zawodzie wynika z zapotrzebowania na średnią kadrę techniczną w sektorze stolarki budowlanej. Rozwijający się sektor stolarki budowlanej potrzebuje wykształconej kadry na poziomie technicznym posiadającej umiejętności z zakresu współczesnych rozwiązań technicznych w tym sektorze. 4) technik izolacji przemysłowych (o symbolu cyfrowym 311608) – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz branżowej szkole II stopnia (na podbudowie zawodu monter izolacji przemysłowych). Kształcenie w zakresie kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie będzie mogło być prowadzone również na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub na kursach umiejętności zawodowych. Konieczność kształcenia w tym zawodzie wynika z braku na rynku pracy średniej kadry zarządzającej z przygotowaniem technicznym z zakresu izolacji przemysłowych, a zarazem wysokiego zapotrzebowania na taką kadrę w branży izolacji przemysłowych. 5. Nowe, planowane zawody z branży transportu wodnego (2): 1) technik elektroautomatyk okrętowy (o symbolu cyfrowym 315106) – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz dwuletniej szkole policealnej prowadzącej kształcenie wyłącznie w formie dziennej. W przypadku tego zawodu nie ma możliwości kształcenia w zakresie kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub na kursach umiejętności zawodowych. Konieczność kształcenia w tym zawodzie wynika z braku specjalistów w dziedzinie instalacji elektrycznych i automatyki w branży morskiej oraz rosnącego zapotrzebowania na tych specjalistów. Dotąd kształcenie kadr w tej specjalności odbywa się wyłącznie na uczelniach morskich i w ośrodkach doskonalenia kadr. 2) technik przemysłu jachtowego (o symbolu cyfrowym 311947) – kształcenie w tym zawodzie będzie realizowane w technikum oraz branżowej szkole II stopnia (na podbudowie zawodu monter jachtów i łodzi). Kształcenie w zakresie kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie będzie mogło być prowadzone również na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub na kursach umiejętności zawodowych. Konieczność kształcenia w tym zawodzie związana jest z brakiem średniego personelu technicznego w przemyśle produkcji jachtów i łodzi motorowych oraz wielkim zapotrzebowaniem na takich specjalistów w tym sektorze. 6. Po wymienionych zmianach w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego znajdzie się 208 zawodów.
Dla prawidłowego funkcjonowania ta witryna korzysta z plików cookies, w tym dla lepszej prezentacji treści, zapewnienia sprawnego oraz bezpiecznego działania, przedstawienia spersonalizowanej oferty i promocji, a także w celach statystycznych. Kontynuując wizytę, wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej o tym, kto i w jaki sposób przetwarza te dane oraz o możliwościach zmiany ustawień przeglądarki, dowiesz się w Polityce Prywatności. Możesz zawsze cofnąć zgodę usuwając pliki cookies lub zmieniając ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij