Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1) Błąd w zapisie w umowie o pracę. Z nauczycielką religii, po otrzymaniu przez nią stopnia awansu nauczyciela mianowanego, została sporządzona umowa o pracę, w której został popełniony błąd: "zatrudnienie poprzez mianowanie na czas nieokreślony w wymiarze 10/18". Po podpisaniu umowy błąd z "zatrudnieniem poprzez mianowanie w wymiarze 10/18" został wychwycony, nauczycielkę poproszono o podpisanie prawidłowej umowy odwołując się do Karty Nauczyciela, ale nauczycielka uznaje to jako atak na jej osobę i nie zgadza się na zmianę. Co zrobić? Jak poprawić błąd i całą sytuację?
Zatrudnienie poprzez mianowanie może nastąpić jedynie w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 10 ust. 5 Karty Nauczyciela, a więc w przypadku gdy m.in. istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze godzin na czas nieokreślony. W opisanej sytuacji nie można nawiązać stosunku pracy poprzez mianowanie, a jedynie w drodze umowy o pracę na czas nieokreślony w wymiarze 10/18. Oprócz sprzeczności z przepisami Karty Nauczyciela, zatrudnienie nauczycielki poprzez mianowanie naruszałoby zasadę równego traktowania w zatrudnieniu jeżeli inni nauczyciele zatrudnieni w niepełnym wymiarze zatrudnieni są poprzez umowy o pracę. Już samo zawarcie umowy o pracę poprzez mianowanie jest błędem - z nauczycielem podpisuje się albo umowę o pracę albo akt mianowania. Jeżeli jednak sporządzono umowę o pracę z błędnym zapisem, a pracownik nie wyraża zgody na zmianę jej treści, można powołać się na art. 84 kodeksu cywilnego: Art. 84. § 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej. § 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny). Nauczyciel mianowany powinien znać przepisy prawa oświatowego, w tym przepisy Karty Nauczyciela i widzieć o tym, w jakich warunkach możliwe jest zatrudnienie przez mianowanie. Powinien zatem wiedzieć, że w umowie jest błąd. Poza tym, pracodawca, gdyby nie działał pod wpływem błędu, nie zaproponowałby umowy o takiej treści. Pracownika należy teraz poinformować na piśmie o zaistniałym błędzie, podając podstawę prawną (art. 10 ust. 5 KN) oraz o prawidłowej formie zatrudnienia. Takie pismo (z adnotacją o zapoznaniu się z nim przez pracownika) powinno znaleźć się w aktach osobowych nauczycielki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile wynosi etat osoby, która jest pomocą wychowawcy w oddziale przedszkolnym? Czy taką osobę można zatrudnić na podstawie Karty Nauczyciela (ma licencjat z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik niepedagogiczny zatrudniony na zastępstwo do 10 lipca 2015 r. przez ostatnie 2 miesiące przebywa na zwolnieniu lekarskim (na zwolnieniu będzie przebywał do końca trwania umowy). W związku ze zwolnieniem lekarskim pracownik nie wykorzystał urlopu mu należnego 21 dni (w tym 5 dni z poprzedniego roku). Jak prawidłowo zapisać to w pkt. 4 świadectwa pracy. Należy wpisać tam tylko urlop wypoczynkowy za 2015 czy sumę urlopów za 2014 i 2015 r. czyli np. wypłacono ekwiwalent za 21 dni urlopu czy zapis powinien być w brzmieniu wypłacono ekwiwalent za 16 dni urlopu? Mam jeszcze jedno pytanie jak prawidłowo powinien brzmieć zapis w świadectwie pracy ad. pkt.4 pdpkt 4) „był niezdolny do pracy przez okres”: wpisujemy tu wszystkie dni zwolnienia w roku kalendarzowym w którym ustał stosunek pracy czy tylko te od kiedy przeszedł pod ZUS?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka jest zatrudniona na czas określony od 01.09.2020 r. do 31.08.2021 r. Od 10.05.2021 r. do 31.08.2021 r. przebywa na urlopie bezpłatnym. Czy należy jej wypłacić ekwiwalent za urlop?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym w pełnym wymiarze godzin na podstawie mianowania zatrudnionym w Zespole Szkół w skład którego wchodzą wygaszane oddziały gimnazjum (przekształcenie w szkołę podstawową), szkoła podstawowa, technikum oraz branżowa szkoła I stopnia- w tym szkoły specjalne. Czy należy stosować art. 20 KN, czy art. 225 przepisy wprowadzające ustawę Prawo Oświatowe?
- Jaki artykuł przytaczamy przy odprawie w związku ze zwolnieniem pracownika niepedagogicznego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe