Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Czy nauczyciel w-fu ma uprawnienia do prowadzenia zajęć w-f w klasach I-III?; 2. W klasie "0" mam ucznia niepełnosprawnego ruchowo (porusza się na wózku-niewładne kończyny dolne). Ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju. W oddziale będzie tylko jedno takie dziecko. Czy muszę dla niego zatrudnić nauczyciela wspomagającego?; 3. W punkcie przedszkolnym jest dwoje dzieci niedosłyszących w znacznym stopniu. Dzieci te mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju. Czy dla nich mam zatrudnić nauczyciela wspomagającego czy wystarczą tylko zajęcia rewalidacyjne (2 godz. tyg.) i wczesnego wspomagania rozwoju (2 godz.tyg.); 4. Czy istnieje obowiązek zorganizowania dla uczniów zajęć świetlicowych. Nadmieniam, że uczniowie są dowożeni. Klasy młodsze kończą zajęcia około 11.30. Odwoź jest po 13.30. Przez ten czas spora grupa uczniów pozostaje bez opieki. Rodzice proszą o zorganizowanie zajęć świetlicowych. Organ prowadzący nie otrzymuje subwencji tyle aby wystarczyło na świetlicę.
- Czy nauczyciel w-fu ma uprawnienia do prowadzenia zajęć w-f w klasach I-III?.
TAK
- W klasie "0" mam ucznia niepełnosprawnego ruchowo (porusza się na wózku-niewładne kończyny dolne). Ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju. W oddziale będzie tylko jedno takie dziecko. Czy muszę dla niego zatrudnić nauczyciela wspomagającego?
NIE. Obowiązek zatrudniania tzw. nauczyciela wspomagającego legitymującego się kwalifikacjami w zakresie pedagogiki specjalnej w ogólnodostepnym przedszkolu i ogólnodostępnej szkole dotyczy wyłącznie dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz dzieci z niepełnosprawnością sprzęzoną. W innych przypadkach można takiego nauczyciela zatrudnić ale wyłacznie za zgodą organu prowadzącego. Mówi o tym paragraf 7 rozporzadzenia MEN z dnia z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U z 7 sierpnia 2015r. poz. 1113)
- W punkcie przedszkolnym jest dwoje dzieci niedosłyszących w znacznym stopniu. Dzieci te mają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju. Czy dla nich mam zatrudnić nauczyciela wspomagającego czy wystarczą tylko zajęcia rewalidacyjne (2 godz. tyg.) i wczesnego wspomagania rozwoju (2 godz.tyg.); 3
NIE. Wyjaśnienie, jak w punkcie wyżej. Dla wspomnianych dzieci z niepełnosprawnością słuchową należy zorganizować zajęcia rewalidacyjne, najlepiej z surdologopedą oraz zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju.
- Czy istnieje obowiązek zorganizowania dla uczniów zajęć świetlicowych. Nadmieniam, że uczniowie są dowożeni. Klasy młodsze kończą zajęcia około 11.30. Odwoź jest po 13.30. Przez ten czas spora grupa uczniów pozostaje bez opieki. Rodzice proszą o zorganizowanie zajęć świetlicowych. Organ prowadzący nie otrzymuje subwencji tyle aby wystarczyło na świetlicę. 8
TAK. Obowiązkiem szkoły jest zapewnienie zajęć świetlicowych dla uczniów, którzy: pozostają pod opieką szkoły po zakończeniu zajęć lekcyjnych, oczekują na odebranie przez rodziców, oczekują na dowóz organizowany przez gminę, korzystają z wydłużonej opieki szkolnej z powodu innych niż w/w. okoliczności. Pozostawienie uczniów bez opieki jest karygodnym łamaniem ustawy o systemie oświaty, za co odpowiada dyrektor a nie organ prowadzący. Wyrok NSA Warszawa z 21.01.2014, I OSK 2418/13 rozwiał te wątpliwości:Użyte w przepisie art. 67 pkt. 3 u.s.o określenie „powinna” nie oznacza fakultatywności a obowiązek zorganizowania i prowadzenia przez szkołę świetlicy.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Przykład: Nauczycielka zatrudniona w szkole na pełny etat i ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień umiarkowany). Czy pracodawca ma rację twierdząc, że w tym przypadku wskazana jest jak największa liczba okienek w planie lekcyjnym i czy jakieś prawo to reguluje?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zwolnić nauczyciela dyplomowanego z 10-letnim stażem ze szkoły? Nie spełnia on oczekiwań rodziców, uczniów, współpracowników.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy urlop macierzyński w związku z poronieniem jest obligatoryjny w całości? Pracownica zatrudniona na umowę na zastępstwo dowiedziała się, że jest w ciąży. Na początku lipca zrobiła pierwsze usg które wykazało martwą ciążę. Czy na podstawie 1801 Kodeksu pracy można skrócić okres przebywania na urlopie macierzyńskim do 7 dni od zgonu dziecka, czy musi wziąć cały 8 tygodniowy urlop macierzyński? Pracownica wnioskuje o jak najszybszy powrót tłumaczy to złym stanem psychicznym podczas przebywania samej w domu.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel został zatrudniony na umowę o pracę na czas określony od 21.09.2015 r. do 21.12.2015 r. w związku z chorobą innego nauczyciela. Nie jest to umowa na zastępstwo. Czy w związku z powyższym należy się mu "13" za 2015 r. ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób dyrektor powinien ustosunkować się do sytuacji, w której poprzedni dyrektor, sporządzając projekt organizacyjny, przydzielił godziny logopedii nauczycielce j. polskiego, która nie dostarczyła dyplomu ukończenia studiów podyplomowych z logopedii? W obecnym roku szkolnym realizuje już te godziny i nadal nie dostarczyła dyplomu ukończenia. Jakie kroki może podjąć obecny dyrektor, jeśli nie otrzyma dyplomu? Czy nauczyciel może realizować te godziny, jeśli teraz podejmie studia podyplomowe z logopedii?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe