Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo dziękuję za odpowiedź dotyczącą nauczania języków obcych w szkołach ponadgimnazjalnych. Niestety odpowiedź owa nie rozwiała moich wątpliwości, postaram się więc zadać pytanie inaczej. Wyobraźmy sobie, że uczeń A kończy gimnazjum ucząc się języka angielskim na poziomie IIIO, w świetle przepisów (tak to zrozumiałam) w LO kontynuuje naukę na poziomie IV1 poziom podstawowy (co to znaczy poziom podstawowy? treści zawarte w podstawie programowej na poziomie podstawowym?) czy liczba godzin przeznaczona do nauki języka obcego na poziomie podstawowym a treści mogą być z wyższego poziomu?). Czy uczeń A nawet jeżeli jest bardzo dobry z języka, musi być na poziomie podstawowym? Czy może jednak realizować rozszerzenie? Co zrobić z uczniem B, który ukończył angielski w gimnazjum na poziomie III1 jednak jego umiejętności nie pozwalają kontynuować nauki na poziomie rozszerzonym? Bardzo proszę o interpretacje tych konkretnych przykładów.
1) Jeśli uczeń w gimnazjum był nauczany języka angielskiego – poświadczony poziom III.0, w liceum powinien kontynuować naukę na poziomie IV.1 w zakresie podstawowym. jeżeli natomiast w gimnazjum - na poziomie III.1 to w liceum - na poziomie IV.1 w zakresie rozszerzonym, do czego obliguje załącznik nr 4 do rozporządzenia MEN z 30 sierpnia 2012 r.
2) Poziom podstawowy oznacza naukę podstaw określonych w Rozporządzenia MEN z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
3) W ramowym planie nauczania dla liceum ogólnokształcącego na podstawie załącznika nr 7 do rozporządzenia MEN z 7 lutego 2012 r. przeznacza się: a. na dwa języki obce nowożytne realizowane w zakresie podstawowym – w sumie 450 godzin, b. dodatkowo na język obcy nowożytny realizowany w zakresie rozszerzonym - 180 godzin.
4) Dla ucznia, który osiąga wysokie wyniki nauczania, można na zasadzie tzw. indywidualizacji nauczania zwiększyć zakres wymagań, umożliwiając mu rozwój na jego (duże) możliwości. Natomiast odwrotnie: w stosunku do ucznia posiągającego słabsze wyniki zastosować indywidualizację nauczania tak, by jemu również umożliwić rozwój na jego możliwości. Poza tym, jeśli poziom umiejętności językowych ucznia jest wysoki i potwierdzony wynikami egzaminu gimnazjalnego, to pomimo poziomu III.0 uczeń może kontynuować naukę w zakresie rozszerzonym, ponieważ zakwalifikowanie go do wyższej grupy może odbyć się na podstawie faktycznej znajomości języka.
5) Nauczyciel może dokonać zmiany grup dla uczniów, którzy mają trudności w nauce na poziomie rozszerzonym (także odwrotnie – dla uczniów osiągających wysokie wyniki na poziomie podstawowym). Podstawą takich decyzji mogą być także testy diagnozujące umiejętności językowe uczniów. Do prowadzenia diagnoz obligują nauczycieli przepisy o ocenianiu, ale również przepisy rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
Podstawa prawna:
1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7.02.2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
2. Rozporządzenie MEN z 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
3. Rozporządzenie MEN z 30.04.2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.).
4. Rozporządzenie MEN z 28.05.2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (ze zm.).
5. Rozporządzenie MENiS z 20.02.2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkól do innych (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole podstawowej uczniowie od klasy 4 uczą się drugiego języka nowożytnego (jako zajęć dodatkowych, za zgodą organu prowadzącego). Skoro jest to język drugi, na drugim etapie edukacyjnym, to jaka ma być realizowana podstawa programowa? Chyba nie przewidziano w podstawie programowej takiej sytuacji, bo obecna podstawa jest zarezerwowana dla pierwszego języka obcego (od 1 klasy SP), a dla drugiego języka obcego - dopiero od klasy 7, a nie od 4.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w klasie I szkoły podstawowej nadal obowiązuje podręcznik rządowy? Czy w przypadku rezygnacji z podręcznika rządowego jest wymagana zgoda ograny prowadzącego dotycząca wyboru innego podręcznika? Proszę o podanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jedynym kierunkiem dającym uprawnienia do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest terapia pedagogiczna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel przebywa od lutego do końca czerwca na zwolnieniu lekarskim, od lipca chce skorzystać z urlopu wypoczynkowego, a od września odejść na urlop zdrowotny, czy w związku z tym mam obowiązek skierować go na badania kontrolne w medycynie pracy, czy nie?
- W sprawozdaniu dyrektora szkoły z oddziałami przedszkolnymi użyłam w pewnym miejscu sformułowania- przedszkole. Nadzór pyta o jakim przedszkolu piszę. Proszę o wyjaśnienie jaki błąd popełniłam? Zawsze się pisze, że oddziały przedszkolne przy szkole podstawowej traktujemy jak przedszkole, we wszystkich przepisach tak jest.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe