Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Co może zrobić dyrektor w przypadku niekontrolowanych, powtarzających się ataków agresji ucznia, co zagraża bezpieczeństwu jego rówieśnikom, a także jemu samemu? Matka nie chce współpracować ze szkołą twierdząc, że syn jest zdrowy i w normie psychofizycznej.
ROZPORZ!DZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 18 stycznia 2005 r.
w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i
młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach,
szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
§ 4. 1. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, zapewniają dzieciom i
młodzieży niepełnosprawnym oraz niedostosowanym społecznie:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) odpowiednie warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;
(...)
4) zajęcia rewalidacyjne lub zajęcia socjoterapeutyczne, stosownie do potrzeb;
(...)
2. Przedszkola, szkoły i oddziały, o których mowa w § 1, udzielają pomocy rodzicom
(prawnym opiekunom) dzieci i młodzieży niepłnosprawnych oraz niedostosowanych
społecznie w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu ich rozwoju.
Treści zawarte w (jeszcze) obowiązującym rozporządzeniu podpowiadają, że uczeń powinien mieć opinię lub orzeczenie poradni, które będą wskazówką do pracy. Szkoła ma obowiązek stosować zalecenia i stwarzać odpowiednie warunki do pracy z tym uczniem.
Jeśli jednak rodzic nie wyraża zgody na badania, powinien to stwierdzić na piśmie, dalej szkoła postępuje zgodnie z procedurami, które powinna mieć na wypadek tzw. sytuacji trudnych lub kryzysowych.
Na każdym etapie podejmowania trudnych decyzji należy informować rodzica o ew. konsekwencjach, uzyskując potwierdzenie (na piśmie), że przyjął informację do wiadomości. Często bywa, że wówczas rodzic wyraża zgodę na współpracę ze szkołą i podejmowanie wspólnych działań.
Z drugiej strony szkoła ma obowiązek zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczniom, także ich nietykalność cielesną i jeśli jest naruszana, jeśli uczniowie są narażeni na niebezpieczeństwo - szkoła powinna zawiadomić policję. Z każdej sytuacji powinna być sporządzona notatka służbowa.
Proponuję na początek podjąć rozmowę z dzielnicowym, który doradzi dalszy tok postępowania. Zakładamy, że dzielnicowy zna rodzinę, zna wiek ucznia i zakres odpowiedzialności ucznia lub/i rodzica za niewłaściwe jego zachowania.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem nakładało obowiązek opracowywania "Procedur postępowania nauczycieli i metod współpracy szkół z policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem i prostytucją".
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Do dyrektora szkoły wpłynęła skarga dotycząca nagannego zachowania nauczyciela wobec dzieci (ośmieszanie, poniżanie, komentowanie sytuacji rodzinnych itp). Dyrektor przeprowadził rozmowę z nauczycielem, pomimo ustnego upomnienia sytuacja nie uległa poprawie. Jakie procedury powinien podjąć dyrektor w celu załatwienia tej sprawy? Proszę o zajęcie stanowiska.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkołę podstawową, prowadzoną przez stowarzyszenie może w połowie roku przejąć gmina (w wyniku sytuacji wyjątkowej - nieukonstytuowanie się zarządu stowarzyszenia - brak kandydatur). Czy dyrektor szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie może pełnić funkcje w zarządzie stowarzyszenia (jaka jest podstawa prawna w obydwu przypadkach)?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieją przepisy określające długość przerw międzylekcyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1) Proboszcz parafii, w rejonie której znajduje się szkoła, zapowiedział wizytę biskupa i chęć spotkania z młodzieżą i nauczycielami w sali gimnastycznej. Na radzie pedagogicznej dyrektor poinformowała o tym fakcie i przedstawiła organizację spotkania. Jedna z nauczycielek zabrała głos, dlaczego nikt jej nie zapyta, jaka jest jej wola, tylko narzuca się (zmusza) do uczestniczenia w czymś, na co ona może nie wyraża chęci. Wg dyrektor, nauczycielka jest w pracy i ma sprawować opiekę nad uczniami. A to, jaki charakter ma spotkanie, nie ma związku z obowiązkami nauczyciela. Czy dyrektor słusznie rozumuje?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy kontroler ZUS może zakwestionować podpisany przez organizacje związkowe i obowiązujący w placówce regulamin ZFŚS?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe