Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy do rejestru umów prowadzonego przez Ministerstwo Finansów należy wpisywać umowy o pracę?
Zgodnie z art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 305) jednostki sektora finansów publicznych będą zobowiązane do wprowadzenia informacji o zawartych przez nie umowach do rejestru umów prowadzonego w formie systemu teleinformatycznego. Dnia 12 maja 2022 r. Sejm przyjął i przedstawił Prezydentowi i marszałkowi Senatu projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk 2186). W projekcie ujęto zmianę art. 34a ustawy o finansach publicznych. Zmieniono kwotę, od której przekroczenia powstaje obowiązek zamieszczenia informacji w rejestrze z 500 zł na 5000 zł, usunięto sankcję karną z art. 34b związaną z niewykonaniem obowiązku. Istotna zmiana została zaproponowana w kontekście wejścia w życie nowego obowiązku. Rejestr ma działać od 1 stycznia 2023 r., z jednoczesnym rozróżnieniem 3 grup jednostek finansów publicznych. Ministerstwa, urzędy wojewódzkie oraz jednostki podległe i nadzorowane przez ministrów kierujących działami administracji rządowej będą wprowadzać dane dotyczące umów zawartych od 1 października 2022 r. Jednostki samorządu terytorialnego, związki JST, związki metropolitalne i samorządowe jednostki organizacyjne będą wprowadzać dane dotyczące umów zawartych od 1 stycznia 2023 r., a inne jednostki będą wprowadzać dane dotyczące umów zawartych od 1 kwietnia 2023 r.
Niestety, nowelizacja nie rozstrzygnęła wątpliwości co do obowiązku informacji o umowach o pracę. Stosownie do art. 34a ust. 3 ustawy o finansach publicznych informacje zamieszczone w rejestrze umów dotyczą umów, które mogą podlegać udostępnieniu na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r., poz. 2176 oraz z 2021 r. poz. 1598 i 1641). Przepisy art. 5 ust. 1, 2 i 2a ww. ustawy stosuje się odpowiednio. Przywołane przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej wskazują, że nie udostępnia się informacji publicznej, jeżeli informacje podlegają ochronie:
- na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych;
- na podstawie przepisów o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych;
- ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy;
- ze względu na prywatność osoby fizycznej.
Na tym etapie należy założyć, że ujawnieniu będą podlegać informacje o umowach o pracę zawieranych z osobami pełniącymi funkcje publiczne. W przypadku umów o pracę z pracownikami niepełniącymi funkcji publicznej nie będzie obowiązku ujawniania informacji o takich umowach. Jednakże, jak dokładnie obowiązek publikowania informacji o umowach o pracę będzie przebiegał, będzie wiadomo po udzielaniu przez Ministra Finansów wyjaśnień na pytania zadane przez Rzecznika Praw Obywatelskich (zapytanie na stronie internetowej RPO w kategorii Wystąpienia RPO do władz i odpowiedzi).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od listopada uczeń otrzymał orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczeń ma upośledzenie lekkie. Do rewalidacji zalecono usprawnianie mowy i ruchowe. Czy logopeda i nauczyciel w-f-u ze skończoną gimnastyką korekcyjną, nauczyciele dyplomowani, mogą prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniem? Czy należy im wypłacić wynagrodzenie jako dyplomowanym czy stażyście?
- We wrześniu 2017 r. zatrudniliśmy nauczyciela na podstawie mianowania. Pani złożyła wymówienie i rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło z dniem 31.01.2018 r. Jakiej wysokości powinnam naliczyć ekwiwalent?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel przyniósł akt nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego błędnie wypisany (zła podstawa prawna, kwalifikacje) przez poprzedniego dyrektora. Jak mogę poprawić ten akt jako nowy dyrektor? Nauczyciel posługiwał się aktem w innej placówce i nie jest moim pracownikiem.
- Czy nauczyciel przebywający w izolacji może pracować zdalnie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem szkoły podstawowej, w której sprawowanie tej funkcji kończy się 31 sierpnia 2019r. Czy istnieje możliwość, aby zrezygnować z tej funkcji (np. z przyczyn zdrowotnych) i wrócić na stanowisko nauczyciela? Czy organ prowadzący może nie wyrazić na to zgody i ewent. zwolnić mnie? Jakie są przepisy prawne dotyczące tej sytuacji?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe