Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor gimnazjum może delegować w czasie zajęć dydaktycznych nauczyciela do pracy w zespole egzaminacyjnym podczas matur w szkole ponadgimnazjalnej, a jeśli tak to na podstawie jakich przepisów prawnych? I czy również może prosić na czas egzaminu gimnazjalnego nauczyciela ze szkoły ponadgimnazjalnej?
W przypadku egzaminu gimnazjalnego w skład zespołu nadzorującego nie może wchodzić wychowawca zdających oraz: 1) w części pierwszej i części drugiej – nauczyciele przedmiotu lub przedmiotów, z których jest przeprowadzany dany zakres odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego; 2) w części trzeciej – nauczyciele języka obcego nowożytnego, z którego jest przeprowadzany egzamin gimnazjalny. W przypadku sprawdzianu w skład zespołu nadzorującego nie może wchodzić wychowawca zdających oraz: 1) w części pierwszej – nauczyciele języka polskiego i matematyki; 2) w części drugiej – nauczyciele języka obcego nowożytnego, z którego jest przeprowadzany sprawdzian. Nauczyciel zatrudniony w innej szkole lub w placówce zostaje powołany w skład zespołu nadzorującego w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły lub placówki. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego w danej szkole w szczególności: 1) powołuje przedmiotowe zespoły egzaminacyjne, nie później niż na 2 miesiące przed terminem części pisemnej egzaminu maturalnego. 2) W skład zespołu nadzorującego wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym: 1) przewodniczący; 2) co najmniej dwóch nauczycieli, z których co najmniej jeden jest zatrudniony 3) w innej szkole lub w placówce. 4) W uzasadnionych przypadkach dyrektor komisji okręgowej może powierzyć zespołowi egzaminacyjnemu powołanemu w danej szkole przeprowadzenie części ustnej lub nadzorowanie przebiegu części pisemnej egzaminu maturalnego także dla absolwentów innej szkoły lub szkół oraz dla osób, które uzyskały świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego na podstawie egzaminów eksternistycznych, informując o tym dyrektorów zainteresowanych szkół, na co najmniej 2 miesiące przed terminem egzaminu maturalnego. Część ustną egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów przeprowadzają i oceniają przedmiotowe zespoły egzaminacyjne, zwane "zespołami przedmiotowymi". Zespoły przedmiotowe powołuje się spośród członków zespołu egzaminacyjnego. W skład zespołu przedmiotowego wchodzą: 1) nauczyciel danego przedmiotu wpisany do ewidencji egzaminatorów - jako przewodniczący; 2) drugi nauczyciel danego przedmiotu - jako członek. Spośród osób wchodzących w skład zespołu przedmiotowego co najmniej jedna osoba jest zatrudniona w innej szkole lub w placówce. W skład zespołu przedmiotowego nie może wchodzić nauczyciel, który w ostatnim roku nauki prowadził zajęcia z danego przedmiotu ze zdającymi. Członkiem zespołu przedmiotowego może być także nauczyciel akademicki posiadający przygotowanie z zakresu danego przedmiotu. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego powołuje, spośród członków zespołu egzaminacyjnego, zespoły nadzorujące przebieg części pisemnej egzaminu maturalnego w poszczególnych salach egzaminacyjnych oraz wyznacza przewodniczących tych zespołów. W skład zespołu nadzorującego wchodzi co najmniej trzech nauczycieli, z tym że co najmniej jeden nauczyciel jest zatrudniony w innej szkole lub w placówce. W przypadku gdy w sali egzaminacyjnej jest więcej niż 30 zdających, liczbę członków zespołu nadzorującego zwiększa się o jedną osobę na każdych kolejnych 20 zdających. Nauczyciel zatrudniony w innej szkole lub w placówce zostaje powołany w skład zespołu nadzorującego w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły lub placówki. W skład zespołu nadzorującego nie mogą wchodzić nauczyciele danego przedmiotu oraz wychowawcy zdających.
Podstawa prawna: Oznacza to, że dyrektor może oddelegować nauczyciela do prac w zespołach, o których mowa wyżej. Przepisy rozporządzenia nie zabraniają powołania do zespołu nauczyciela szkoły innego typu.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów publicznych (ze zm.), w szczególności: § 42, 43, 65, 68, 81.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam, proszę o wzór uchwały klasyfikacyjnej. Czy uczeń z ocenami niedostatecznymi na półrocze jest klasyfikowany czy nie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracujący w roku szkolnym 2020/2021 w oddziale przedszkolnym szkoły podstawowej w grupie mieszanej ma 20 osób sześcioletnich i 5 osób pięcioletnich. Jaki obowiązuje wymiar godzin tego nauczyciela: 22 godziny czy 25 godzin tygodniowo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel z kwalifikacjami, bez stopnia awansu zawodowego, zatrudniony był od 1 stycznia 2019 r. na zastępstwo do 21 czerwca 2019 r., następnie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2020 r. i dalej na kolejnych corocznie odnawianych umowach na czas określony do chwili obecnej (w sumie 5 umowa na czas określony, ponad 36 miesięcy). Nauczyciel rozpoczął awans na nauczyciela kontraktowego w 2021 r., ale nie ukończył go ze względu na urlop macierzyński. Jak powinien być on zatrudniony od września 2022 r.? Czy można go było zatrudnić na czas niekreślony, jeśli spełnia wymogi z art. 10 ust.3a KN ? Dyrektor twierdzi, że nie można, bo nauczyciel nie posiada przynajmniej dobrej oceny pracy, co jest zawarte w art. 10 ust.3a pkt. 4 KN (chociaż ma pozytywną ocenę za okres stażu, która była wymagana, aby uzyskać akceptację do rozpoczęcia awansu na kontraktowego). A może trzeba go było zatrudnić na 2 lata? Proszę o wyjaśnienie. Czy można zmienić umowę o pracę w ciągu roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń, który realizuje nauczanie indywidualne w domu powinien zdawać egzaminy klasyfikacyjne na zakończenie I półrocza lub na koniec roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w punkcie przedszkolnym, do którego uczęszczają dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym oraz dzieci ze spektrum autyzmu, od nauczyciela j.angielskiego wymaga się kwalifikacji oligofrenopedagoga?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe