Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy gmina może dokonywać zmian w regulaminie wynagradzania, które są niekorzystne dla nauczyciela i działają wstecz? 13 października opublikowano uchwałę rady miasta i gminy na mocy której dodatki funkcyjny i motywacyjny obliczane do tej pory w oparciu o „średnie wynagrodzenie nauczyciela stażysty” będzie obliczane w oparciu o „kwotę bazową” (np. dodatek funkcyjny wynosił 45% średniego wynagrodzenia nauczyciela stażysty, obecnie jest 45% kwoty bazowej). Zmiana ta spowodowała zmniejszenie wynagrodzeń nauczycieli i dyrektorów szkół (np. dyrektorów nawet o 300-400 zł). Dodatkowo uchwałę opublikowano 13 października, weszła w życie po 14 dniach, ale obowiązuje od 1 września 2022 r. Pensje listopadowe zostały więc pomniejszone o „nadpłacone od września” dodatki (bo do października wypłacane były według starych zasad). Czy gmina miała prawo dokonać tych potrąceń bez zgody pracownika? Czy można zmieniać regulamin w sposób, który obniża (bez uzasadnionych powodów) wynagrodzenie pracownika?
Uchwała rady gminy w sprawie przyjęcia regulaminu wynagradzania nauczycieli, która została ogłoszona w wojewódzkim dzienniku urzędowym co do zasady wchodzi w życie zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia (chyba, że w uchwale określi się późniejszy termin jej wejścia w życie).
Jedynie w jednym wypadku akt taki może mieć moc wsteczną. Nic nie stoi bowiem na przeszkodzie, aby zmiana regulaminu wygradzania w zakresie wysokości wynagrodzenia maksymalnego na korzyść pracowników polegała na tym, że określa wynagrodzenie w wyższej wysokości ze wskazaniem, że wysokość ta obowiązuje od daty przypadającej przed wejściem w życie zmiany regulaminu wygradzania, a pracownikom w związku z tym przysługuje wyrównanie wynagrodzenia.
Jednakże zmiana regulaminu na niekorzyść pracowników mocy wstecznej mieć nie może. Ma tu bowiem zastosowanie zasada ochrony praw nabytych.
Nauczycielom niesłusznie potrącono rzekome nadpłaty, wobec czego nauczycielom przysługuje roszczenie o ich wypłatę.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka z dniem 31 marca 2017 roku rozwiązuje ze mną umowę o pracę w związku z przejściem wcześniejszą emeryturę (do 31 XII 2008 roku nabyła te prawa. Od 3 kwietnia 2017 do końca roku szkolnego (do 30 czerwca 2017) będę chciała zatrudnić ją na niepełny etat . Uczy w klasie III szkoły podstawowej i chciałabym aby poprowadziła klasę do końca. Moje pytanie dotyczy jej urlopu. Czy mam jej wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop? Jeżeli tak to w jakim wymiarze oraz kiedy mam to zrobić.
- Od marca 2016r. nauczycielka przebywa na zwolnieniu lekarskim. Jest wicedyrektorem. W połowie marca złożyła wypowiedzenie z funkcji wice. Otrzymała już stosowne wypowiedzenie pełnionej funkcji do 31 marca2016. Ma zwolnienie do 29 kwietnia.19 kwietnia przyniosła wniosek o urlop zdrowotny od 01.maja do 30 kwietnia 2017 roku. Jest nauczycielem j.pol. dyplomowanym z 10 letnim stażem pracy. W roku szkolnym 2016/17 w projekcie arkusza, ze względu na brak możliwości zatrudnienia jej jako polonistki (w szkole 3 polonistów - ona najkrócej pracuje) ujęłam nauczycielkę do pracy w świetlicy (arkusz wysyłamy 28 kwietnia). 1. Czy mogę w takim przypadku ująć tę nauczycielkę w arkuszu na świetlicę (cały etat) jeśli przyniosła wniosek o urlop teraz? 2. Czy w maju powinnam jej listownie dostarczyć info o proponowanym miejscu pracy - świetlica, a nie j. polski,bo nie nadgodzin? 3. Ani w roku 2016/17 ani w 2017/18 nie będzie j.polskiego dla opisywanej nauczycielki. Proszę o informacje co mogę jako dyrektor w tym zakresie zrobić jakie pisma muszę wysłać nauczycielce i kiedy, co zaproponować? Proszę o szybką odpowiedź.
- Czy nauczyciel mgr pedagogiki o specjalności opiekuńczo-wychowawczej i studia licencjackie specjalne w zakresie logopedii oraz studia podyplomowe w zakresie pedagogiki ze specjalnością diagnoza i terapia pedagogiczna dają kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy można nauczyciela mianowanego zatrudnić na czas określony na jeden rok szkolny? Jeśli po roku nie sprawdzi się w wykonywaniu swoich obowiązków, można takiego nauczyciela nie ujmować w arkuszu organizacyjnym na kolejny rok szkolny pomimo wolnego wakatu.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka przebywała na urlopie zdrowotnym od 01.03.2014r. do 28.02.2015, następnie przebywała od 01.03.2015 do 19.05.2015 na zwolnieniu lekarskim. Obecnie czeka na decyzję z ZUS o przyznaniu renty. Czy można przyznać nauczycielce urlop wypoczynkowy za 2015r.? Czy może skorzystać z urlopu bezpłatnego zaraz po L - 4?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe