Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieje podstawa prawna (jeśli tak to proszę o podanie), zgodnie z którą można przedłużyć kadencję dyrektorowi szkoły samorządowej? Jeśli nie, to jakie są inne możliwości, za wyjątkiem konkursu?
W 2023 r. nie ma prawnej możliwości przedłużenia kadencji urzędującego dyrektora szkoły publicznej. W świetle przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r., poz. 900) organy prowadzące szkół publicznych są zobowiązane przeprowadzić konkurs w wyniku, którego będzie wyłoniony kandydat na stanowisko dyrektora szkoły. Stosownie do art. 63 ust. 10 u.p.o. kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki wyłania się w drodze konkursu; kandydatowi nie można odmówić powierzenia stanowiska dyrektora. Powierzenie stanowiska dyrektora szkoły wyłonionemu w drodze konkursu kandydatowi jest zasadą, od której przewidziano w dalszych przepisach Prawa oświatowego dwa wyjątki. Na podstawie art. 63 ust. 12 u.p.o. organ prowadzący może powierzyć stanowisko dyrektora szkoły bez obowiązku przeprowadzania konkursu w dwóch sytuacjach: do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono żadnego kandydata. Prymat metody powierzenia stanowiska dyrektora szkoły w drodze konkursu został wielokrotnie potwierdzony w orzecznictwie sądów administracyjnych, które dość rygorystycznie podchodzą do kwestii powierzenia stanowiska dyrektora szkoły osobie niewyłonionej w drodze konkursu.
Instytucja przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora szkoły byłą instytucją szczególną, która nie została przewidziana w przepisach Prawa oświatowego, a w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem covid-19 (Dz. U. z 2020 r., poz. 493) oraz w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2022 o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2023 r.,poz.103). Zgodnie z § 11h ww. rozporządzenia w przypadku konieczności obsadzenia stanowiska dyrektora jednostki systemu oświaty przed dniem 2 września 2020 r. organ prowadzący mógł przedłużyć powierzenie stanowiska dyrektorowi jednostki systemu oświaty na okres nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2021 r. Z kolei stosownie do art. 58a ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w przypadku konieczności obsadzenia stanowiska dyrektora jednostki systemu oświaty przed dniem 2 września 2022 r. organ prowadzący mógł przedłużyć powierzenie stanowiska dyrektorowi jednostki systemu oświaty, po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, na okres nie dłuższy niż do dnia 31 sierpnia 2023 r., jednak nie krótszy niż jeden rok szkolny.
Ustawodawca nie przewidział dla roku szkolnego 2023/2024 i lat następnych szczególnych rozwiązań, które pozwoliłyby na przedłużenie kadencji dyrektorowi szkoły albo pozwoliłyby na powierzenie stanowiska dyrektora szkoły bez organizowania konkursu. Przystąpienie do zorganizowania konkursu jest zatem jedynym możliwym działaniem organu prowadzącego w związku upływem kadencji dyrektora szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W Uchwale Rady Gminy ustalone są obowiązkowe wymiary godzin dla nauczycieli: pedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, doradca zawodowy. Tygodniowa liczba godzin dla logopedy to 22 godziny, a dla nauczyciela przedszkoli i innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami obejmującymi dzieci 6-letnie i dzieci młodsze – 25 godzin.
Logopeda pracuje u nas na pełnym etacie w szkole podstawowej i ma 22/22, dodatkowo ma w przedszkolu grupę dzieci 5 –letnich 3 godziny. Jakie powinno być pensum tego nauczyciela 22/22 +3/25 etat łączony?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko w wieku 4 lat uczęszcza do przedszkola niepublicznego. Posiada opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju od dnia 01 września 2016 r. (zajęcia są realizowane w wymiarze 8 godzin/ miesięcznie). 1 grudnia dostarczono orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (niedosłuch)- jaką dodatkową dokumentację należy prowadzić? Czy indywidualne zajęcia można wpisywać w dzienniku ogólnym grupy przedszkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest obowiązek wpisywania procedury odbierania dziecka ze szkoły podstawej do statutu? Czy można uchwalić to odrębnym dokumentem przez Radę Pedgagiczną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko urodzone w 2008 roku, posiadające orzeczenie o kształceniu specjalnym, może po raz trzeci uzyskać odroczenie spełnianie obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2016/2017?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów jest aktualne?
2. Czy w programie IPET zalecenia określone w orzeczeniu o kształceniu specjalnym np. terapia pedagogiczna , terapia psychologiczna, integracja sensoryczna można rozłożyć na czas realizacji określony w orzeczeniu ( czas realizacji wychowania przedszkolnego ) w taki sposób ,że w pierwszym roku planujemy terapię logopedyczną i terapię psychologiczna a w kolejnym roku integrację sensoryczna i terapię logopedyczną.
Co w przypadku organizacji Integracji sensorycznej, gdy nie mamy sali z przeznaczeniem na ten cel. Jesteśmy przedszkolem ogólnodostępnym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe