Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jeśli w szkole jest bardzo mała liczba dzieci z obwodu, należy przeprowadzać procedurę rekrutacyjną dla uczniów spoza obwodu? Jeśli tak – kto wówczas powinien ustalić kryterium punktowe?
TAK. Organ prowadzący jest zobowiązany ustalić kryteria naboru do szkoły dla dzieci spoza obwodu. Przyjęcie do szkoły publicznej dzieci spoza obwodu może odbyć się wyłącznie po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, w oparciu o kryteria ustalone przez organ prowadzący.
Kandydat może zostać przyjęty do szkoły spoza obwodu, jeśli zostało w niej wolne miejsce
Zasady przeprowadzania rekrutacji do szkoły podstawowej i gimnazjum uregulowane zostały w treści art. 20e ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z ust. 3 tego przepisu kandydatów, którzy mieszkają poza obwodem publicznej szkoły podstawowej lub publicznego gimnazjum, przyjmuje się do klasy pierwszej po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego. Warunek przyjęcia jest jeden - dana publiczna szkoła podstawowa lub dane publiczne gimnazjum musi dysponować wolnym miejscem.
Kryteria samorządowe powinny uwzględniać potrzeby dzieci ich rodziców
Postępowanie rekrutacyjne odbywa się na podstawie kryteriów, które określa organ prowadzący. Kryteria powinny uwzględniać zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny oraz lokalnych potrzeb społecznych. Wśród punktowanych kryteriów może się znaleźć kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata, o którym mowa w art. 20c ust. 5.
Organ prowadzący ma obowiązek ustalić kryteria rekrutacyjne dla kandydatów spoza obwodu
Powyższy przepis wskazuje, że w stosunku do dzieci zamieszkałych poza obwodem szkoły konieczne jest przeprowadzenie procedury rekrutacyjnej. Wiąże się to z tym, że organ prowadzący zobowiązany jest ustalić kryteria brane pod uwagę podczas postępowania rekrutacyjnego.
Nadwyżka wolnych miejsc w placówce nie znosi obowiązku ustalenia kryteriów rekrutacyjnych
Bez znaczenia prawnego pozostaje fakt, że szkoła dysponuje wieloma miejscami wolnymi. Prognozowana niewielka liczba kandydatów spoza obwodu nie zwalnia z opracowywania procedury naboru.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy mogę zwolnić ucznia z klasy III Szkoły Podstawowej z 1 godziny wychowania fizycznego, które odbywa się na basenie? Rodzice dostarczyli zaświadczenie, że uczeń uczęszcza na zajęcia basenowe w prywatnej szkole pływania.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor rodzinnego domu dziecka nie posiadający postanowienia Sądu Rejonowego o rozszerzeniu kompetencji do podejmowania ważnych decyzji dotyczących ucznia może podejmować decyzje dotyczące: wyboru szkoły, udziale podopiecznego w lekcjach religii, zajęciach dodatkowych, wyjazdach, wycieczkach
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy my dobrze rozumiemy i w takim razie czy na tym samym oddziale musimy zatrudnić jeszcze jednego oligofrenopedagofa, bo wszak jeden już jest? A jeśli trafi na ten sam oddział kolejne dziecko z takim orzeczeniem, to kolejnego oligofrenopedagofa. Czy to nie jest droga ad absurdum...
Jesteśmy niepublicznym przedszkolem z oddziałami integracyjnymi. W tym roku pojawiło się u nas dziecko, w którego orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego czytamy: "Z uwagi na brak oddziału specjalnego na poziomie przedszkolnym oraz niepełnosprawność wieloraką najkorzystniejszą formą kształcenia zapewniającą różnorodną pomoc specjalistyczną będzie przedszkolny oddział integracyjny. Uwzględniając niepełnosprawność sprzężoną dziecku przysługuje prawo do stałego wsparcia dodatkowego nauczyciela współorganizującego proces edukacyjny, który podczas pracy na oddziale będzie zaangażowany wyłącznie w pracę z /imię dziecka/" Czy jeżeli dziecko jest na oddziale, gdzie pracuje nauczyciel prowadzący oraz oligofrenopedagog, czy wystarczy osoba z przygotowaniem pedagogicznym zatrudniona na stanowisku asystenta dziecka niepełnosprawnego lub pomocy nauczyciela – oczywiście zgodnie z orzeczeniem przypisana wyłącznie do tego dziecka?
Na podstawie § 7 ust. 2 rozporządzenia MEN z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz. U. z 2015 r., poz. 1113 w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Ponieważ uczeń ma zalecenie pracy z nauczycielem, jego wykonania nie stanowi tylko zatrudnienie asystenta nauczyciela lub pomocy nauczyciela. Taka osoba mogłaby zostać zatrudniona dodatkowo pod warunkiem, że nauczyciel z kwalifikacjami oligofrenopedagoga będzie pełnił funkcję nauczyciela wspomagającego ucznia.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- WITAM, PROSZĘ O WZÓR WIELOLETNIEGO PLANU DOKSZTAŁCANIA NAUCZYCIELI SPORZĄDZANEGO PRZEZ DYREKTORA SZKOŁY.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaki dokument powinien wypełnić rodzic ubiegający się o przyjęcie ucznia do klasy I szkoły podstawowej – wniosek czy zgłoszenie o przyjęcia do klasy I?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe