Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy na pierwszej stronie legitymacji szkolnej w dolnej prawej części zawierającej zapis: (podpis dyrektora), można przyłożyć pieczątkę i zaparafować, czy należy czytelnie podpisać?
Obowiązujące przepisy nie definicja pojęć podpisu i parafki, natomiast są one rozróżnianie jako dwa odrębne pojęcia w rozumieniu potocznym: podpis musi obejmować co najmniej nazwisko (https://sjp.pwn.pl/szukaj/podpis.html), natomiast parafka to skrót podpisu, który może być nieczytelny (https://sjp.pwn.pl/szukaj/parafka.html). Zagadnienia dotyczące wystawiania szkolnych legitymacji są najbliższe dziedzinie prawa administracyjnego. W orzecznictwie podkreśla się, że podpis musi obejmować co najmniej nazwisko z uwagi na konieczność możliwości identyfikacji osoby, która go składa. Nie jest konieczne, aby było to nazwisko w pełnym brzmieniu, gdyż dopuszczalne jest jego skrócenie, nie musi ono być także w pełni czytelne. Podpis powinien jednak składać się z liter i umożliwiać identyfikację autora, a także stwarzać możliwość porównania oraz ustalenia, czy został złożony w formie zwykle przezeń używanej; podpis więc powinien wykazywać cechy indywidualne i powtarzalne (m.in. postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 17 czerwca 2009 r., IV CSK 78/09). W związku z tym postawienie parafy na szkolnej legitymacji nie stanowi podpisu potwierdzającego wydanie legitymacji uczniowi przez szkołę, jeśli nie można na jej podstawie ustalić nazwiska dyrektora; natomiast parafa zawierająca skrót nazwiska jest wystarczająca. Na legitymacji nie zamieszcza się pieczęci dyrektora, a jedynie pieczęć szkoły, zgodnie z załącznikami do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz.U. z 2019 r., poz. 1700).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co powinien zawierać plan dydaktyczny w czteroletnim technikum oraz jakie przepisy regulują jego treść?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy Centrum Kształcenia Praktycznego, w którym od 2013 r. działa Międzyszkolne Centrum Doradztwa Zawodowego wspierające realizację doradztwa we wszystkich typach szkół powiatu starachowickiego. Od 2018 r. placówka jest Powiatowym Punktem Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego w sieci powołanej przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty. W CKP doradztwo jest realizowane w ramach jednego etatu. Organem prowadzącym jednostki jest powiat starachowicki.
Nasze pytanie jest następujące:
Czy w związku z wprowadzeniem w ramowych planach nauczania doradztwa zawodowego w szkołach prowadzonych przez powiat starachowicki, możliwa jest realizacja zajęć doradczych w tych szkołach przez doradcę zatrudnionego w CKP i na jakiej podstawie: czy może być to porozumienie szkoła-CKP, czy organ prowadzący-szkoła-CKP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń w pierwszym semestrze ćwiczył na zajęciach wychowania fizycznego i otrzymał ocenę. W drugim semestrze w wyniku kontuzji podczas zajęć w-f od połowy kwietnia do końca roku szkolnego otrzymał zwolnienie z wychowania fizycznego. Co należy wpisać na świadectwie - przepisać ocenę z półrocza czy wpisać zwolniony? Dyrektor zwolnił ucznia z w-f na wniosek rodziców i na podstawie zwolnienia od ortopedy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy oddziały przedszkolne (zerówki), które funkcjonują w szkole podstawowej muszą mieć zajęcia w czasie ferii, wakacji i przerw świątecznych ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nasza szkoła prowadzona jest przez stowarzyszenie. W umowie przekazującej prowadzenie szkoły stowarzyszeniu jest zapis, że gmina przekazuje dotację w wysokości wydatków ponoszonych przez gminę na jednego ucznia w szkołach tego samego typu prowadzonych przez gminę. Pomimo, że od 1 września doszły klasy 7, dotacja udzielana stowarzyszeniu nie zmieniła się. Nasze pytanie dotyczy tego w jaki sposób uzyskać od gminy informacje nt. wysokości wydatków ponoszonych przez nią na utrzymanie ucznia w szkole prowadzonej prze gminę? Jakie wydatki ponoszone przez gminę powinny być uwzględnione w obliczeniu dotacji przekazywanej stowarzyszeniu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe