Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy należy się ekwiwalent za pranie odzieży nauczycielom chemii, plastyki, nauczycielowi przedszkola itp. (szkoła nie prowadzi żadnych doświadczeń) oraz sprzątaczkom, palaczom i konserwatorowi?
Stosownie do art. 2379 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1510) pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, przewidzianych do stosowania na danym stanowisku pracy. Pracodawca jest obowiązany zapewnić, aby stosowane środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze posiadały właściwości ochronne i użytkowe, oraz zapewnić odpowiednio ich pranie, konserwację, naprawę, odpylanie i odkażanie (§ 2). Jeżeli pracodawca nie może zapewnić prania odzieży roboczej, czynności te mogą być wykonywane przez pracownika, pod warunkiem wypłacania przez pracodawcę ekwiwalentu pieniężnego w wysokości kosztów poniesionych przez pracownika (§ 3).
Przy ustalaniu, na którym stanowisku pracy należy zapewniać środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze należy odpowiedzieć na pytanie czy przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych odzież pracownika mogłaby ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu. Obowiązek zapewnienia środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego nie ma więc charakteru powszechnego.
Niewątpliwie, jeżeli w szkolnej pracowni są przeprowadzane doświadczenia z chemii czy z fizyki zapewnienie fartucha roboczego jest obowiązkiem pracodawcy. Podobnie w przypadku nauczyciela przedszkola - podczas pracy z maluchami odzież nauczyciela ulega częstemu zabrudzeniu. W przypadku pracowników niepedagogicznych: sprzątaczka, palacz, konserwator szkoła jest zobowiązana wyposażyć ww. pracowników w odpowiednią odzież roboczą.
Podkreślenia wymaga, że obowiązek wypłaty ekwiwalentu powstaje wtedy, gdy szkoła nie zapewnia prania odzieży ochronnej. Dopiero w takim przypadku, w którym pracownicy indywidualnie piorą swoje ubrania robocze, można wypłacać ekwiwalent.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzice wpłacają składki na Radę Rodziców. Czy powinnam wydać rodzicom pokwitowanie na druku KP?
- Do dyrektora szkoły wpłynęło pismo od współmałżonka pracownicy zatrudnionej w tej szkole, w którym to piśmie współmałżonek przedstawia szereg zapytań dotyczących pracy żony tj.umowy o pracę, zarobków itp. Czy odpowiadając na to pismo należy powołać się na przepisy o ochronie danych osobowych? Proszę o odpowiedź i podanie podstawy prawnej ?
- Na jakich zasadach przyjąć dziecko - cudzoziemca do przedszkola. Jesteśmy placówką prowadzoną przez stowarzyszenie- dotacja na przedszkole przekazywana jest z gminy. Czy należą nam się dodatkowe pieniądze w ramach subwencji oświatowej? Nadmieniam, że dziecko ma 6 lat, ale ze względów językowych został przyjęty do przedszkola i objęty rocznym przygotowaniem przedszkolnym. Ponadto matka dziecka nie posiada żadnych dokumentów o legalnym przebywaniu w Polsce.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W związku z zakończeniem działalności gimnazjum z dniem 31 sierpnia 2019 r. muszę złożyć wniosek do organu prowadzącego o wyrażenie zgody na likwidację pieczęci urzędowych.
Na jakiej podstawie prawnej, ponieważ wszyscy powołują się na art. 25 Rozporządzenia z 7 grudnia 1955 roku, a przecież ono 24 września 2005 roku utraciło moc.
Przy czym to z 2005 roku również już utraciło moc.
Obecnie została wydana Ustawa z 2018 poz. 441 z póź. zm., do której to ustawy miało być wydane zgodnie z art. 16d rozporządzenie określające procedury pieczęci urzędowych.
Bardzo proszę o przekazanie aktualnych aktów prawnych na podstawie, których występuję do organu prowadzącego, a potem do Mennicy Polskiej S.A.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Witam!
Miesiąc temu zadałem pytanie i otrzymałem odpowiedź, które zamieszczam niżej:
Witam Dlaczego w dalszym ciągu nie ma na stronie nic na temat kontroli zarządczej? Materiały miały ukazać się w połowie lutego, tymczasem miesiąc pomału kończy się. Czy ma to zmusić osoby, które wykupiły abonament do zapisów na internetowe szkolenia? Mam chyba uzasadnione przeczucia, że to celowa zagrywka portalu, a jest to nie fair. Pozdrawiam!
Witam, z powodu technicznych problemów, termin upublicznienia tematyki z kontroli zarządczej uległ zmianie, za co przepraszamy.
Informacje ukażą się do 28.02.br."
Nawet nie wiem jak to skomentować. Proszę mnie tylko nie zbywać jakąś płytką odpowiedzią bo różnie mogę pomyśleć o tzw. ekspercie. Kiedy w końcu zrealizujecie obiecane słowa?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe