Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel który posiada studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej może prowadzić zajęcia korekcyjno-kompensacyjne? Jakie uprawnienia posiada?
To zależy od podstawy prawnej organizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych:
- Jeśli są to zajęcia organizowane dla ucznia jako forma udzielanej mu w szkole pomocy psychologiczno-pedagogicznej – to wspomniany nauczyciel NIE może ich prowadzić, bowiem nie ma do tego wymaganych kwalifikacji, którymi są studia z zakresu terapii pedagogicznej.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 25 sierpnia 2017 poz, 1591)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1575)
- Jeśli są to zajęcia organizowane dla ucznia niepełnosprawnego jako forma rewalidacji – to TAK, ale zgodnie z ukończoną przez tego nauczyciela specjalnością z zakresu pedagogiki specjalnej: oligofrenopedagog może prowadzić takie zajęcia tylko z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie, tyflopedagog – z uczniem słabowidzącym lub niewidomym, surdopedagog – z uczniem słabosłyszącym lub głuchym.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1578)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1575)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel jest zatrudniony na ¾ etatu, które realizuje przez 5 dni w tygodniu. Czy można ustanowić dla takiego nauczycielowi czterodniowy lub trzydniowy tydzień pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy nauczyciel dyplomowany (zatrudniony na podstawie mianowania), który ukończył studia magisterskie na kierunku zootechnika od 1 września 2017r. będzie posiadał kwalifikacje do nauczania w szkole podstawowej biologii (dot. szkoły, w której nauczyciel jest aktualnie zatrudniony)? Nauczyciel ten rozpoczął pracę w szkole w 1994 r. jako nauczyciel biologii.; 2. Czy nauczyciel mianowany (zatrudniony na podstawie mianowania), który ukończył studia magisterskie na kierunku pedagogika ze specjalnością animator i menedżer kultury oraz posiada dyplom ukończenia studiów podyplomowych w zakresie oligofrenopedagogiki od 1 września 2017r. będzie mógł być nadal zatrudniony (dot. szkoły, w której nauczyciel jest aktualnie zatrudniony) na stanowisku nauczyciela wspomagającego?; 3. Czy nauczyciel kontraktowy, który ukończył studia magisterskie na kierunku ekonomia i posiada dyplom ukończenia studiów podyplomowych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej od 1 września 2017r. będzie mógł być w dalszym ciągu zatrudniony na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej(dot. szkoły, w której nauczyciel jest aktualnie zatrudniony)?; 4. Czy nauczyciel opisany w punkcie 3. po ukończeniu studiów podyplomowych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej będzie miał kwalifikacje do pracy w klasach I-III, czy konieczne jest ukończenie przez niego studiów min. na poziomie licencjatu?
- Witam otrzymaliśmy od Państwa dwie różne odpowiedzi dotyczące kwalifikacji nauczyciela, który pracuje w naszym przedszkolu. Pytanie "Czy nauczyciel, który ukończył studia podyplomowe "edukacja wczesnoszkolna z terapią pedagogiczną" ma kwalifikacje do pracy w przedszkolu? 29.05.2012r. Państwo stwierdzili, że nauczyciel posiada kwalifikacje, natomiast 16.03.2015r.,że nauczyciel nie posiada kwalifikacji do pracy w przedszkolu. Proszę o wyjaśnienie tej sytuacji.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczące czasu pracy nauczycieli w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jeśli nauczyciel w danym dniu idzie na konferencje lub szkolenie - czy jest o w ramach godzin dydaktycznych czy poza pensum? Jeżeli poza pensum to dana osoba powinna odrobić godziny dydaktyczne podczas których była na szkoleniu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- W odpowiedzi na pytanie "Nauczyciel pracuje w 3 placówkach, w wymiarze: 6/22, 9/22 i 10/22 w każdej ma wypłacany dodatek wiejski. 11.03. w jednej z placówek wymiar etatu wzrósł do 13/22. Czy dodatek wiejski (który nie jest składnikiem wynagrodzenia) w pozostałych dwóch placówkach należy wypłacić proporcjonalnie od 1-11.03., czy zaprzestać wypłaty od 1.04.?"
otrzymałam od Państwa odpowiedź w dniu 21.03.2024 r.
Proszę o ponowne ustosunkowanie się, po analizie zapisów Karty Nauczyciela, uważam, że w tym przypadku nie można zastosować art. 39 ust. 1 Karty Nauczyciela i wypłacić dodatek w pełnej wysokości i zaprzestać wypłaty w następnym miesiącu, tak jak Państwo podali - od 1.04., ponieważ dodatek wiejski nie jest składnikiem wynagrodzenia. Został on wprost wyłączony ze składników wynagrodzenia w art. 30 ust. 1 pkt 4 Karty Nauczyciela. Poza tym uregulowano go w rozdziale poświęconym uprawnieniom socjalnym a nie wynagrodzeniu nauczycieli. Dlatego do dodatku wiejskiego nie stosuje się przepisu art. 39 ust. 1 Karty Nauczyciela, bowiem dotyczy on składników wynagrodzenia.
Dlatego wydaje się, że należy wypłacić dodatek proporcjonalnie.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe