Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel, magister edukacji elementarnej, mający dodatkowe studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki i edukacji integracyjnej oraz studia podyplomowe z edukacji osób ze spektrum autyzmu i zespołu Aspergera oraz studia podyplomowe z logopedii może być zatrudniony jako pedagog specjalny?
Zgodnie z § 30a dodanym rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2022 r., poz. 1769) do rozporządzenia MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz. 1289) wymieniona w pytaniu osoba, z uwagi na posiadane kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz klas I-III szkoły podstawowej, mając ukończone studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki i edukacji integracyjnej oraz studia podyplomowe z edukacji osób ze spektrum autyzmu i zespołu Aspergera może zajmować stanowisko pedagoga specjalnego tylko do dnia 31 sierpnia 2026 r.
W tym okresie przejściowym aby uzyskać pełne i bezterminowe kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego osoba ta powinna ukończyć, zgodnie z § 19a cytowanych
1) jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna lub
2) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej, lub
3) jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Biorąc pod uwagę art.188 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks Pracy (Dz.U. z 2016r. poz. 2138; poz.2255) proszę o wyrażenie opinii w temacie udzielania zwolnienia od pracy pracownikom na stanowisku nauczyciela w wymiarze 16 godzin albo 2 dni w ciągu roku kalendarzowego. Czy poprawnym postępowaniem pracodawcy (p. dyrektora) jest udzielanie tego zwolnienia w wymiarze godzinowym (16 godzin) nauczycielowi, ze względu na to, że nauczyciele w różne dni tygodnia mają różny wymiar godzin pracy. Tym samym wychodzi na to, że niektórzy nauczyciele korzystający z powyższego przywileju są kilka dni w roku na zwolnieniu od pracy z prawem do wynagrodzenia, a w przypadku pozostałych pracowników jest to maksymalnie 2 dni.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jakich formalności należy dokonać podczas zatrudniania nauczyciela na umowę o pracę w przedszkolu niepublicznym? Czy należy uzyskać zaświadczenie o niekaralności i czy należy sprawdzić nauczyciela w innych bazach danych?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy do dziecka autystycznego jako nauczyciela wspomagającego w szkole podstawowej mogę zatrudnić nauczyciela, który skończył kierunek: pedagogika specjalna, specjalność pedagogika włączająca i integracyjna?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z brakiem odpowiedzi, przytaczam moje pytanie: Przytaczam moje pytanie:"Witam. Kto odpowiada za sytuację, w której dyrektor szkoły, który nie wygrał konkursu, a dalej pracuje w szkole, nie ma zabezpieczonego etatu? Zgodnie z KN nauczyciel powinien otrzymać tę informację do końca maja. Czy nowy dyrektor musi zorganizować godziny dla ustępującego dyrektora? Kto byłby odpowiedzialny w sytuacji, gdy ustępujący dyrektor odwołałby się do sądu pracy? Proszę o podstawę prawną." oraz Państwa odpowiedz: " Jeżeli dyrektor był od początku pracownikiem szkoły, a nie np. urlopowanym nauczycielem innej placówki (urlop bezpłatny na okres powierzenia stanowiska dyrektora), to po przegranym konkursie wraca na stanowisko nauczyciela, bo to z tą szkołą ma zawarty stosunek pracy. Karta Nauczyciela: Art. 10. 1. Stosunek pracy z nauczycielem nawiązuje się w szkole, a w przypadku powołania zespołu szkół jako odrębnej jednostki organizacyjnej - w zespole szkół na podstawie umowy o pracę lub mianowania, z zastrzeżeniem ust. 8. W pytaniu nie podano do kiedy dyrektor miał powierzenie, więc domyślam się, że do końca sierpnia, zatem projekt organizacyjny na nowy rok szkolny sporządza jeszcze dotychczasowy dyrektor i to on będzie musiał zaplanować godziny swoje i pozostałych nauczycieli. Gdyby powierzenie skończyło się wcześniej, przed zatwierdzeniem projektu organizacyjnego, wówczas nowy dyrektor musiałby podjąć odpowiednie decyzje kadrowe, włącznie z ograniczeniem wymiaru godzin. USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty: Art. 39 ust. 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki;" Pytanie nie dotyczyło tego, kto przygotowuje organizację roku. Powtarzam pytanie: Kto odpowiada za sytuację, w której ustępujący (z powierzeniem do końca sierpnia) dyrektor , nie zaplanował dla siebie etatu? Ten dyrektor, dnia 1 września , ma prawo oczekiwać od nowego dyrektora zatrudnienia na cały etat. Kto odpowiada za tę sytuację? Tzn, kogo może skarżyć ustępujący dyrektor, a w dn 1 września - zwykły nauczyciel, do sądu pracy? Opisana sytuacja wogóle nie powinna mieć miejsca. Kolejność działań powinna być następująca: najpierw konkurs na dyrektora, później planowanie i zatwierdzanie nowego roku szkolnego. Dyrektor wiedząc, że nie wygrał konkursu planuje sobie wówczas odpowiednią ilość godzin. Jeżeli byłoby odwrotnie (najpierw zatwierdzenie projektu, potem przegrany konkurs), ustępującemu dyrektorowi przysługiwałoby roszczenie o zatrudnienie w pełnym wymiarze godzin. Za sytuację kadrową zawsze odpowiada aktualny dyrektor jako pracodawca, choć wina w ostatnim przypadku leżałaby po stronie organu prowadzącego, który zatwierdza projekt nie wiedząc jeszcze, czy dana osoba będzie dalej dyrektorem. Proszę o odpowiedź na moje pytanie: Kogo może skarżyć opisany ustępujący dyrektor do sądu pracy? i na jakiej podstawie?
- Nauczycielka jest zatrudniona w szkole ok. 10 lat na podstawie mianowania. W ostatnich 7 latach pracowała w szkole 6 lat w pełnym wymiarze czasu pracy i 1 rok w wymiarze 10/18. Nauczycielka złożyła wniosek o udzielenie urlopu na poratowanie zdrowia. W dniu złożenia wniosku jest zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy. Czy fakt, że w ciągu ostatnich 7 lat poprzedzających udzielenie pierwszego urlopu jeden rok była zatrudniona w niepełnym wymiarze czasu pracy stanowi przeszkodę do udzielenia tego urlopu?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe