Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel mianowany, który nie pracuje w szkole od 10 lat może wrócić do szkoły na starych zasadach, tj. nie stracił prawa do wykonywania zawodu i nadal jest nauczycielem mianowanym? Czy osoba , która ukończyła studia pedagogiczne i nigdy nie pracowała w szkole może w każdej chwili podjąć pracę w szkole, czy ma jakiś czas na podęcie takiej pracy?
TAK. Nauczyciel mianowany, który nie pracuje w szkole od 10 lat może wrócić do nauczania w szkole. Nie traci on ani uprawnień do wykonywania zawodu nauczyciela, ani stopnia awansu zawodowego. Osoba, która nigdy nie pracowała w szkole, a spełnia wymagane przez przepisy prawa wymagania do zajmowania tego stanowiska, może w każdym czasie rozpocząć pracę w szkole, niezależnie od czasu jaki upłynął od ukończenia studiów pedagogicznych.
Zasady wykonywania zawodu nauczyciela reguluje Karta Nauczyciela
Przepisy prawa nie zawierają żadnych przepisów, które mówiłyby, że w razie niepodjęcia pracy w zawodzie nauczyciela w ciągu jakiegoś okresu, uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela zostają utracone. Żaden przepis nie przewiduje również utraty uprawnień w przypadku przerwy w wykonywaniu zawodu.
Zasady wykonywania zawodu nauczyciela reguluje Karta Nauczyciela. Zgodnie z art. 9 ust. 1 KN stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:
- posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje;
- przestrzega podstawowych zasad moralnych;
- spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.
Szczegółowe kwalifikacje odnośnie nauczycieli, ich wykształcenia w związku z zatrudnieniem w określonych typach szkół i placówek określa ponadto rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Ani w Karcie Nauczyciela, ani w podanym wyżej rozporządzeniu nie ma mowy o utracie uprawnień do wykonywania zawodu nauczyciela, spowodowanej przerwą w nauczaniu, bądź niepodjęciem pracy w zawodzie nauczyciela w ciągu jakiegoś określonego czasu.
Oznacza to, że osoba mająca odpowiednie kwalifikacje, która przestrzega podstawowych zasad moralnych oraz spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela, może podjąć pracę w szkole, nawet jeśli miała przerwę w wykonywaniu zawodu lub wcale nie rozpoczęła pracy w szkole lub placówce.
Reforma systemu awansu zawodowego nauczycieli
W omawianym przypadku nauczyciel mianowany miał 10-letnią przerwę w nauczaniu. Oznacza to, że pracował w szkole jeszcze po wejściu w życie ustawy z 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw, która wprowadziła określone stopnie awansu zawodowego.
Na podstawie art. 10 ust. 3 niniejszej ustawy, nauczyciele spełniający wymagania kwalifikacyjne, zatrudnieni na podstawie mianowania przed dniem wejścia w życie ustawy (przed 6 kwietnia 2000 r.), uzyskali z mocy prawa stopień nauczyciela mianowanego z dniem ponownego zatrudnienia w przedszkolu, szkole, placówce, jeżeli przerwa w zatrudnieniu nie przekraczała 5 lat.
Jednakże w omawianym przypadku przepis ten nie ma dla nas żadnego znaczenia, ponieważ nauczyciel mianowany pracował w szkole po wejściu w życie niniejszej ustawy. Nauczyciel ten może wrócić do nauczania w szkole. Nie traci on ani uprawnień do wykonywania zawodu nauczyciela, ani stopnia awansu zawodowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka zatrudniona na cały etat z tytułu mianowania (w tym roku broni dyplomowania, 3 rok stażu), na swoją prośbę rezygnuje z części etatu. Czy należy z nią rozwiązać umowę z tytułu mianowania i nawiązać nową na czas nieokreślony? Czy można na wniosek nauczyciela przekształcić umowę z tytułu mianowania na czas nieokreślony? Czy w wypadku, gdy dyrektor rozwiąże umowę 31 sierpnia, a nową nawiąże (już na czas nieokreślony) 1 września, musi napisać dla takiego nauczyciela ocenę pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 1.Osoba, która pracuje na stanowisku pomocy kuchennej (czas nieokreślony) czasowo - do 30.06.2020 r. została przesunięta na stanowisko intendenta. Czy od 1 lipca możemy zatrudnić tę osobę, za jej zgodą, na stanowisku 1/2 etatu pomocy kuchennej i 1/2 etatu intendenta? Czy w opisanym wyżej przypadku osoba może być zatrudniona na jedną umowę z dwoma zakresami czynności ściśle określonymi godzinami pracy na każdym stanowisku?
2. Osoby zatrudnione na stanowisku pomocy kuchennej pracują w pięciodniowym tygodniu pracy i osiem godzin dziennie. Czy możemy zmienić godziny pracy w ten sposób aby dwie Panie na stanowisku pomocy kuchennej pracowały naprzemiennie w systemie:
a) 4x10 godz.
b) 4x9 i 1x4 godz.?
Co z Regulaminem Pracy, Informacją o warunkach zatrudnienia, umową o pracę?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany zatrudniony na podstawie mianowania realizuje w macierzystej placówce 7/18, dopełnia w innej szkole 11/18. W sumie w arkuszu macierzystej placówki ma 18/18. Moje pytanie, czy w takim przypadku traci możliwość utrzymania zatrudnienia na podstawie mianowania.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Od września trzeba zatrudnić wszystkich nauczycieli na umowę o pracę. Panie do zajęć dodatkowych przychodzą np. na 30 min., 45 min. itp. tygodniowo. Moje pytanie brzmi, czy jest jakaś stawka minimalna jaką trzeba dać np. na godzinę tym paniom? Czy stawka za zajęcia zależy od dyrektora? czy jest na to jakiś przepis prawny?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy limit wynagrodzenia dyrektora z dotacji samorządowej tj. 7.598,06 zł brutto w przedszkolu niepublicznym od dnia 1 stycznia 2018 r. dotyczy również dyrektora, który pełni dodatkowe funkcje: jest nauczycielem wspomagającym, prowadzi terapie pedagogiczne. Czy w takim przypadku wynagrodzenie z dotacji samorządowej może być wyższe ?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe