Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczycielka z wykształceniem mgr z pp,która ukończyła studia na kierunku pedagogika specjalna o specjalności resocjalizacja może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniami z zespołem Aspergera lub z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim?
Zgodnie z § 23 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1289 z późn. zm.) kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach posiada osoba, która:
1) ukończyła studia lub zakład kształcenia nauczycieli, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów, na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki lub
2) posiada wykształcenie na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym typie szkoły lub rodzaju placówki oraz przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła studia podyplomowe, zakład kształcenia nauczycieli lub kurs kwalifikacyjny, w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 131) – uchylone z dniem 3 sierpnia 2019 r., w charakterystyce modułu 5 "Przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej" określało, że w trakcie realizacji tego modułu osoba przygotowująca się do wykonywania zawodu nauczyciela wybierała jedną z następujących specjalności: edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, tyflopedagogika, surdopedagogika, pedagogika lecznicza, resocjalizacja i socjoterapia. W powyższych specjalnościach nie wyodrębniono zatem autyzmu.
Natomiast w obowiązującym od 3 sierpnia 2019 r. rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz. 1450, ze zm.) w Załączniku nr 3 pn. "Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka" uregulowano, że standard ten ma zastosowanie do kształcenia w zakresie: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki), edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogiki leczniczo-terapeutycznej, edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, edukacji włączającej, pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii, pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W tych specjalnościach wyodrębniono zatem już edukację i terapię osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
W związku z tym, na podstawie powyższych przepisów począwszy od roku akademickiego 2019/2020 prowadzone są m.in. studia podyplomowe w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Na podstawie aktualnych przepisów, do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych z uczniem z autyzmem lub z zespołem Aspergera nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, wobec czego w mojej opinii nauczycielka nie ma odpowiednich kwalifikacji.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Moje pytanie dotyczy procedur wypłacania premii regulaminowej pracownikom niepedagogicznym. Każdemu pracownikowi o ile dobrze wypełnia swoje obowiązki przysługuje premia w wysokości 20% (tak ma zapisane w umowie). Jak należy wobec tego postępować w sytuacji, gdy pracownik jest na zwolnieniu lekarskim np. 7 dni? A jak w sytuacji gdy jest na urlopie macierzyńskim lub kilkumiesięcznym zwolnieniu? Czy właściwy jest zapis w regulaminie, że za każdy dzień zwolnienia lekarskiego pracownik traci 1% premii?
- Nauczycielka urodzona w listopadzie 1963 r. osiągnie 39 lat pracy 13 września 2023 r. Kiedy może przejść na emeryturę tak, aby uzyskać jeszcze nagrodę jubileuszową za 40 lat pracy? Czy nagrodę jubileuszową można wypłacić już 14 września 2023 r.? Czy jest możliwość, aby nauczycielka nie musiała wracać 1 września 2023 r. do pracy? Mamy podobną sytuację z inną nauczycielką, urodzoną w maju 1963 r. 11 września 2024 r. osiągnie 39 lat pracy. Czy i w jej przypadku jest możliwe wypłacenie nagrody jubileuszowej następnego dnia tj. 12 września 2024 r. i czy zachodzi konieczność, by 1 września 2024 r. wracała do pracy po wakacjach?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje musi posiadać nauczyciel etyki? Kiedy Dyrektor ma obowiązek zorganizować lekcje etyki w szkole?
- Biorąc pod uwagę zapisy Art. 220 ust. 1 pkt 4 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe: „4) liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego, nie może być wyższa niż liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, w roku szkolnym 2016/2017”, czy można powstałą zwyżkę godzin przeznaczyć na realizację zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przykładowo: Szkoła w roku szkolnym 2016/17 na 290 uczniów; w roku szkolonym 2017/18 - 340 uczniów co daje zwiększenie etatu pedagoga i psychologa do 1,18 etatu, co w przeliczeniu na godziny daje zwyżkę 4 godzin. Pytanie: Czy: 1. Zwyżkę 4 godzin pedagoga szkolnego można przeznaczyć np. na realizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z takim zaleceniem wynikającym z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o dostosowaniu wymagań edukacyjnych (pedagog posiada stosowne kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych). 2. Zwyżkę godzin psychologa szkolnego przeznaczyć na zajęcia logopedyczne. W tym przypadku psycholog nie posiada stosownych kwalifikacji. Zajęcia byłyby powierzone innemu nauczycielowi, który posiada kwalifikacje do prowadzenia logopedii (studia podyplomowe). 3. Zajęcia logopedyczne, o których mowa w pkt. 2 realizowane przez nauczyciela np. edukacji wczesnoszkolnej byłyby jego godzinami ponadwymiarowymi. Z jakiego pensum należy w takim wypadku rozliczać godziny ponadwymiarowe: 18- godzinnego (pensum nauczyciela) czy 20-godzinnego (pensum psychologa)?
- Czy można zatrudnić osobę na stanowisku nauczyciela j. angielskiego w oddziale przedszkolnym oraz w klasie II (nauczanie indywidualne) posiadającą ukończone studia magisterskie na kierunku ochrona środowiska, Studium Przygotowania Pedagogicznego oraz dwa Certyfikaty: 1.University of Cambridge ESOL Examinations Level 1 Certificate i English (ESOL) Grade C, Council of Europe Level B2 ;
2.Pearson Edexel Level I Certificate in ESOL International (CEF B2) , Pass ( with merit)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe