Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy organ prowadzący musi odpowiedzieć na pismo dyrektora szkoły i wydać opinię w sprawie dotyczącej zamiaru powołania wicedyrektora szkoły? Czy opinia organu prowadzącego jest wiążąca? Co jeśli organ prowadzący nie wyda żadnej opinii i nie chce się w tym temacie wypowiadać – czy dyrektor w takim przypadku, zgodnie z prawem, może powołać wicedyrektora szkoły?
Stosownie do art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082), jeżeli w szkole utworzono stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze, powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady szkoły oraz rady pedagogicznej. Przepis art. 64 ustawy Prawo oświatowe, w przeciwieństwie do art. 66 ust. 2 ustalającego termin 30 dni na wydanie przez kuratora oświaty opinii w przedmiocie odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia, nie określa terminu, w którym organ prowadzący wydaje opinię w przedmiocie powołania wicedyrektora. Niewątpliwie w świetle art. 64 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe obowiązkiem dyrektora jest zwrócenie się z wnioskiem o wydanie takiej opinii przed powierzeniem nauczycielowi stanowiska wicedyrektora. Przepis art. 64 ustawy Prawo oświatowe zakłada współdziałanie organu prowadzącego i dyrektora szkoły w zakresie powierzenia stanowiska wicedyrektora. Brak takiego współdziałania, tj. nieprzedstawienie przez organ prowadzący opinii, nie może tamować dyrektora szkoły w prawidłowym zarządzaniu szkołą. Jeżeli statut szkoły przewiduje stanowisko wicedyrektora szkoły, to w interesie uczniów zalecane jest powierzenie takiego stanowiska. Dyrektor szkoły powinien zakreślić rozsądny termin organowi prowadzącemu na wydanie opinii. Brak opinii organu prowadzącego po upływie zakreślonego terminu umożliwia powierzenie zgodnie z prawem stanowiska wicedyrektora.
Opinia organu prowadzącego nie ma charakteru wiążącego. Możliwości powierzenia stanowiska wicedyrektora nie przekreśla negatywny charakter opinii. Kompetencje organu prowadzącego w kwestii powierzenia stanowiska wicedyrektora są tylko opiniodawcze. Dyrektor szkoły może powierzyć stanowisko wicedyrektora nauczycielowi, wobec którego organ prowadzący wydał opinię negatywną.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można nauczycielowi udzielić kary porządkowej – nagany za niekulturalne zachowanie podczas rozmowy służbowej z rodzicem? Chodzi o obrazę rodzica.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie postępowanie powinien podjąć dyrektor szkoły podstawowej w przypadku, gdy uczeń nie realizuje obowiązku szkolnego, ale ma usprawiedliwione nieobecności? Rodzice nie zgadzają się na nauczanie indywidualne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie działania należy podjąć w przypadku błędnie wpisanego nr pesel ucznia na wydanym już świadectwie promocyjnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oddziały przygotowawcze. W naszej szkole utworzone są oddziały przygotowawcze dla uczniów przybywających z zagranicy, słabo znających lub nieznających języka polskiego. Celem wprowadzenia tej formy organizacyjnej miało być wspomaganie efektywności kształcenia osób, które uczyły się w szkołach funkcjonujących w zagranicznych systemach oświaty. I w codziennej praktyce jest to zwyczajnie fikcja. Nauka w oddziałach przygotowawczych przebiega według realizowanych w szkole programów nauczania, czyli podstawy programowej obowiązującej wszystkich uczniów. Jednym słowem, klasy powitalne nie zostały pomyślane jako klasy „zerowe”, w których uczniowie będą przygotowywani do życia w Polsce i intensywnie nauczani języka polskiego, ale jako klasy, w których będą szli tokiem nauczania analogicznym do realizowanego w klasach „regularnych”. Nie jest to możliwe wśród uczniów w różnym wieku, mających różną znajomość języka polskiego, różną wiedzę na temat życia w Polsce, różne doświadczenia edukacyjne. Zapis pozwalający dostosować metody nauczania i formy ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych nie daje wystarczających możliwości organizacji procesu nauczania. Czy zatem możemy traktować te oddziały przygotowawcze jako klasy „zerowe”, ze specjalnie utworzoną na te potrzeby podstawą programową? Czy jedynym rozwiązaniem w polskim oddziale przygotowawczym jest zakończenie nauki w danym roku szkolnym brakiem promocji do klasy następnej? Bo jak można oczekiwać, żeby dziecko bez znajomości języka polskiego w kilka miesięcy zaliczyło pozytywnie np. fizykę w obcym dla siebie języku? Stąd moje pytanie, czy jest jakakolwiek możliwość, aby oddziały powitalne nie musiały kończyć się tradycyjnym świadectwem i często zwyczajnie brakiem promocji? Kto z nas by się uczył obcego języka, będąc ciągle ocenianym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dotychczasowa pieczątka szkoły nie zawiera wszystkich wymaganych informacji, dlatego muszę ją wymienić. Proszę o wyjaśnienie, jak - zgodnie z prawem - tego dokonać. Wzór obowiązującej obecnie jest zapisany w statucie szkoły. Czy można zmienić treść aneksem, czy trzeba zmienić statut?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe