Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy psycholog posiadający kurs kwalifikacyjny z socjoterapii może prowadzić zajęcia z rewalidacji, korekcyjno-kompensacyjne, emocjonalno-społeczne z uczniem klasy 7 szkoły podstawowej, który posiada orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym?
Na podstawie § 8 i 10 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591) zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. W § 24 pkt 3 ww. rozporządzenia jest ogólne stwierdzenie, że do zadań psychologa w szkole należy udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb, natomiast nie został określony zakres tych zajęć. Z kolei zgodnie z § 27 pkt 3 ww. rozporządzenia do zadań terapeuty pedagogicznego należy prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym. W związku z tym należy uznać, że psycholog posiadający kurs kwalifikacyjny z socjoterapii może prowadzić zajęcia nie posiada kwalifikacji do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, natomiast może prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. Jeśli chodzi o zajęcia rewalidacyjne, organizuje się je dla uczniów niepełnosprawnych, zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 ze zm.). Psycholog (nawet po kursie wskazanym w pytaniu) nie posiada kwalifikacji dotyczących prowadzenia zajęć przywracających sprawność w związku z rodzajem jakiejś niepełnosprawności, a więc nie ma uprawnień do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych (§ 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel mawyższe wykształcenie pedagogiczne, obecnie jest studentem trzeciego roku w specjalności budownictwo. Czy może być zatrudniony warunkowo jako nauczyciel teoretycznych przedmiotów zawodowych-budowlanych na kursach teoretycznego dokształcania zawodowego młodocianych pracowników w Ośrodku Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy mam rację, że nauczyciel nie może pracować od 7.30 do 16.30, mimo że ma 2 tzw. ,, okienka", bo przekracza normę czasu pracy 8 godzin dziennie?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który ukończył pedagogikę specjalną - rewalidacja (taki zapis widnieje na dyplomie) ma kwalifikacje do pracy z dzieckiem autystycznym?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkół (SP i G). Na rok szkolny 2008/2009 ograniczyłem nauczycielowi WF w SP zatrudnienie do 16 godzin - z możliwości przejścia w stan nieczynny nie skorzystał. Na r.sz.2009/2010 ograniczyłem mu zatrudnienie do 11 godzin - z możliwości przejścia w stan nieczynny nie skorzystał. Obecnie nie jestem w stanie zatrudnić go na r.sz.2010/2011. Pismem z dnia 19.05.2010 wypowiedziałem mu zatrudnienie z trzymiesięcznym wypowiedzeniem. Pismem z dnia 16.06.2010 zwrócił się o przeniesienie w stan nieczynny. Czy powinienem wyrazić na to zgodę? Dostaję sprzeczne wypowiedzi kadrowców. Jest to nauczyciel mianowany ale bez kwalifikacji z wykształceniem średnim - może tylko i wyłącznie pracować w tej szkole i prowadzić tylko ten przedmiot.
- W roku szkolnym 2016/2017 nauczycielka skorzystała z urlopu wyp w okresie ferii (2 tyg), następnie od 30.05.2017r. 31.08.2017. przebywała na zwolnieniu lekarskim. Następnie w roku szkolnym 2017/2018 od 01.09.2017 do 13.09.2018 przebywała na zwolnieniu lekarskim, od 14.09.2017 do 31.01.2018 na urlopie macierzyńskim, natomiast od 01.02.2018 do 31.08.2018 na urlopie rodzicielskim.
Pracownica chce wrócić do pracy od 01.09.2018r.
Czy za 2016/2017 r. należy jej udzielić urlopu (6 tygodni) lub wypłacić ekwiwalent? Czy powinno to być na wniosek nauczyciela czy z inicjatywy pracodawcy?
Czy za 2017/2018 należy się urlop i w jakim wymiarze?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe