Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy trzecia umowa nauczyciela kontraktowego zawarta 1 września 2010 powinna być umową na czas nieokreślony?
Co do zasady, z nauczycielem kontraktowym nawiązuje się stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony (art. 10 ust. 4 Karty Nauczyciela). Oznacza to, że jedynie w przypadkach określonych w ust. 7 tego artykułu można z nauczycielem kontraktowym zawrzeć umowę o pracę na czas określony, a więc w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela. Nie można zatem bez konkretnych podstaw zawierać takich umów.
Może się jednak zdarzyć, że nauczyciel kontraktowy będzie miał kilka następujących po sobie umów na czas określony, np. kilka w zastępstwie za innego nauczyciela i kolejną wynikającą z organizacji nauczania (godziny dla nauczyciela są tylko w danym roku szkolnym). Takie rozwiązanie jest możliwe, gdyż art. 25 kodeksu pracy, mówiący o trzeciej umowie o pracę, nie dotyczy nauczycieli.
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 29 czerwca 2000 r. I PKN 709/99:
"...z literalnej wykładni (...) art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela wynika, że w przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela istnieje powinność nawiązania stosunku pracy (,,stosunek pracy nawiązuje się") na podstawie umowy o pracę na czas określony, a skoro taka powinność istnieje, to wykluczone jest przekształcenie się z mocy samego prawa kolejnej umowy na czas określony w umowę o pracę na czas nie określony na podstawie art. 25 KP. Inaczej bowiem trzeba by przyjąć, że z jednej strony, ustawodawca każe stronom zawierać - jeżeli decydują się na nawiązanie stosunku pracy - tylko umowę na czas określony, a z drugiej strony, kolejną umowę (trzecią) każe traktować w skutkach prawnych jako równoznaczną z umową o pracę na czas nie określony. Jeżeli więc przepis ustawy w sposób wyczerpujący wskazuje okoliczności, w których strony mogą zawrzeć umowę o pracę na czas określony, a zwłaszcza jeżeli według tego przepisu nie mogą zawrzeć innej umowy niż umowa na czas określony, to zasada z art. 25 KP nie ma w takim przypadku zastosowania."
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielka zatrudniona na czas określony na zastępstwo w terminie 15. października 2018 do 21 czerwca 2019 - w sumie 9 miesięcy .
Urlop wykorzystany to 14 dni podczas ferii zimowych szkolnych. Czy wyliczenie ekwiwalentu jest prawidłowe 9 miesięcy *5,6 = 50,4 czyli 51 dni urlopu - 14 dni wykorzystanych w ferie. Ekwiwalent wypłacamy za 37 dni? Na podstawie art 64 ust. 5 pkt 1, zgadza się ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Urodziłam się w 1960 roku. Po ukończeniu studiów w 1983 roku rozpoczęłam pracę jako nauczyciel i pracuję w szkole do chwili obecnej. W ciągu tych 31 lat przebywałam tylko na krótkich zwolnieniach lekarskich i dwóch dłuższych miesięcznych oraz na tygodniowym urlopie bezpłatnym. Odprowadzałam składkę do OFE, ale w lipcu tego roku zrezygnowałam i przeszłam do ZUS. Chciałabym zapytać kiedy mogę odejść na emeryturę.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o poradę w następującej kwestii.
Przeglądając akta osobowe katechetki zauważyłam pewne według mnie nieprawidłowości.
Moja poprzedniczka zawarła z katechetką umowę o pracę we wrześniu 2002 r. na czas nieokreślony. Zaliczyła jej staż pracy z pierwszego zakładu pracy, tj. szkoły podstawowej jedynie na podstawie zaświadczenia. Stosunek pracy w szkole podstawowej katechetki trwa nadal.
W roku szkolnym 2002/2003 jej etat w szkole podstawowej to 16/18 etatu, a w przedszkolu 2,5/22 etatu. Jak dla mnie całkowite zatrudnienie katechetki przekracza pełny etat.
Zawarta umowa nie jest umową o uzupełnienie etatu, tylko odrębną umową.
W aktach osobowych znajdują się także kolejne zaświadczenia o wymiarze zatrudnienia w szkole podstawowej (od 2002 r. do 2012 r.). W ciągu tych 10 lat katechetka przez 2 lata miała niepełny etat, w pozostałych 8 latach był to pełny etat zatrudnienia w szkole.
Katechetka ma wypłacany dodatek stażowy z doliczeniem lat pracy w szkole podstawowej na podstawie zaświadczenia wydanego przez szkołę.
Być może to ja się mylę, więc proszę o pomoc.
1. Jak katechetka powinna mieć wyliczony dodatek stażowy?
2. Jeśli niesłusznie miała naliczony dodatek stażowy czy powinna go zwrócić?
3. Czy można domagać się zwrotu ?
4. Za ile lat można żądać zwrotu ?
5. O ile można proszę także o wskazanie przepisów na ww. temat.
Z wyrazami szacunku
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel religii dyplomowany przechodzi na rentę z tytułu niezdolności do pracy, w związku z zakończonym okresem zasiłkowym 182 dni w dniu 20.03.2018r.Na podstawie jakiego art. rozwiązać z nauczycielem umowę zawartą na czas nieokreślony. Czy nauczyciel musi złożyć wniosek o rozwiązanie umowy w związku z przejściem na rentę.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka złożyła podanie o urlop bezpłatny na okres 5 lat i po tym okresie ponownie złożyła podanie o urlop bezpłatny na okres 5 lat w celu pełnienia funkcji dyrektora w jednostce organizacyjnej gminy.
Czy można zwolnic takiego nauczyciela np. po 10 latach urlopu bezpłatnego?
Jaka jest podstawa prawna takiego zwolnienia?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe