Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń liceum ogólnokształcącego z oddziałami integracyjnymi posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim może zostać zwolniony z nauki drugiego języka obcego?
Uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu lekkim jest z mocy prawa zwolniony z nauki drugiego języka nowożytnego. Dzieje się to na podstawie rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oraz rozporządzenia w sprawie oceniania i klasyfikowania. Zatem dyrektor nie wydaje decyzji w tej sprawie. Dotyczy to każdego etapu edukacyjnego i każdego typu szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W przedszkolu niepublicznym w okresie zawieszenia zajęć od marca 2020 r. prowadzone są zdalnie zajęcia terapeutyczne w ramach wczesnego wspomagania rozwoju i kształcenia specjalnego. Jak należy przygotować ewaluację indywidualnych programów terapeutycznych WWR- jeśli dziecko kontynuuje nauczanie zdalne? Jak przygotować ewaluację IPET w kształceniu specjalnym, jeśli dziecko kontynuuje nauczanie zdalne i w przedszkolu nie było od marca? Jak prawidłowo przygotować dokumentację kończącą rok szkolny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w zespole szkół ponadpodstawowych, w skład którego wchodzi technikum i szkoła branżowa, jest potrzeba posiadania pieczęci urzędowej okrągłej dotyczącej tylko zespołu szkół. Posiadamy pieczęci urzędowe okrągłe do technikum i szkoły branżowej. Jeżeli jest potrzeba posiadania takiej pieczęci do zespołu szkół to bardzo proszę o podanie przykładu, kiedy należy ją stosować.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rozpoczęłam prowadzenie poradni i mam pytanie dotyczące rozumienia przepisu. W ustawie ws. oceniania i klasyfikowania uczniów (3 sierpień 2017) jest zapis, że: - „§ 6. 1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawno- ściami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psycholo- giczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka obcego nowożytnego. -2. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, z którego wynika potrzeba zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, zwolnienie z nauki tego języka obcego nowożytnego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia”. Moje pytanie dotyczy ust. 2 tego paragrafu. Jeśli uczeń ma orzeczenie na jedną z wymienionych niepełnosprawności to czy w tym orzeczeniu ma to być wyraźnie zaznaczone w treści, że uczeń ma być zwolniony z nauki drugiego języka? Rozporządzenie mówi tylko, że zwolnienie „może nastąpić na podstawie tego orzeczenia”. Co to w praktyce oznacza? Przepis nie jest do końca precyzyjny... Dyrektorzy szkół domagają się zapisu w orzeczeniu, ale to nie jest precyzyjnie ujęte wymaganie. Różne placówki różnie to definiują... Czy dyrektor bierze orzeczenie z uwagi na autyzm, w tym ZA i zwalnia ucznia z drugiego języka czy musi dodatkowo zawnioskować rodzic, na co wyraźnie wskazuje ust. 1? Czy ja dobrze rozumiem, że w przypadku ucznia z wymienionymi niepełnosprawnościami wystarczy taki zapis, czyli określona w rozp. potrzeba zwolnienia ucznia z nauki dugiego języka i wówczas takie zwolnienie może nastąpić? Od czego uzależnione jest to „może”?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można ucznia pełnoletniego z niepełnosprawnością w stopniu znacznym lub sprzężeniem skreślić z listy uczniów szkoły przysposabiającej do pracy na pisemne podanie rodzica? Uczeń nie jest ubezwłasnowolniony. Sam nie potrafi się podpisać. Od kogo rodzić może otrzymać pełnomocnictwo w wyżej wymienionej sprawie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy sześciolatek w przedszkolu może mieć darmowe książki i pomoce? Czy przedszkole może na to dostać jakąś dodatkową subwencje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe