Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w szkole trzeba montować na grzejniki osłony (np. na korytarzach i klasach dla starszych dzieci)? W tym roku wymieniamy wszystkie grzejniki na płytowe (bez żeberek). Czy mimo to należy je dodatkowo zabezpieczyć osłonami? Z jakich przepisów wynika ten wymóg?
Kwestie dotyczące obowiązkowego wyposażenia budynków zostały uregulowane w ustawie z dnia 7 lipca 1994 Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351) oraz w wydanym na podstawie ww. ustawy rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1225). Stosownie do przedmiotowego rozporządzenia § 302 ust. 3 w pomieszczeniu przeznaczonym na zbiorowy pobyt dzieci oraz osób niepełnosprawnych na grzejnikach centralnego ogrzewania należy umieszczać osłony, ochraniające od bezpośredniego kontaktu z elementem grzejnym. W świetle wskazanego przepisu pomieszczenie przeznaczone na zbiorowy pobyt dzieci to oczywiście szkoła, przedszkola, żłobek. Podkreślenia wymaga, że przepis § 302 ust. 3 rozporządzenia nie wymaga, aby grzejniki były fabrycznie wyposażone w osłony, które stanowią integralną część grzejników. Możliwe jest zamontowanie grzejników pozbawionych osłon i dopiero później zamontowanie odpowiednich osłon.
Reasumując, niezależnie od tego, czy grzejniki będą płytowe czy żeberkowe, z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wynika obowiązek zamontowania osłon.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole wprowadzono system punktowy zachowania ucznia. Zdaniem rady pedagogicznekj jest on przejrzysty i bardziej obiektywny. Natomiast w ankietach podczas kontroli przeprowadzanej przez kuratorium rodzice (2 głosy na 25 rodziców) opowiadało się, że system jest zbyt "ostry", ich zdaniem trzeba go złagodzić. Pani wizytator zaleciła zmianę obecnego systemu oceniania zachowania. Jak wobec tego należy postąpić, co powinien zrobić w tej sytuacji dyrektor, który myśli podobnie jak jego nauczyciele. Poprzednio, gdy na podstawie kryteriów oceniali zachowanie wychowawcy, dochodziło do rozbieżności zdań w wystawianiu ocen z zachowania na radach pedagogicznych, obecie takich sytuacji nie ma. Uczeń otrzymuje 100 pkt., któr może podwyższyć wykonując różne prace, biorąc udział w apelach i inn., może na bieżąco kontrolować stan swojego konta.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Witam, zastanawiam się czy ująć w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania nową formułę organizowania sprawdzianu. Ma składać się z j. polskiego, matematyki i języka obcego. W roku szkolnym 2013/2014 uczniowie przystępujący do sprawdzianu realizują przecież starą podstawę programową
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczestniczyliśmy w szkoleniu dotyczącym tworzenia statutu szkoły. Statut powinien określać jak działa placówka. Co innego wprowadza poza regulacjami z Rozporządzenia i Ustawy o SO bo one są nadrzędne. Czy konieczne jest więc powielanie paragrafów z Rozporządzenia czy Ustawy skoro tam jest to określone- np. kompetencje rady rodziców, rady pedagogicznej, zadania dyrektora, wychowawców, cele oceniania, organizacja egzaminów poprawkowych, pomoc pedagogiczna, obowiązek szkolny itp. Czy można tylko zapisać to co mamy innego-swojego? W publikowanych statutach są całe strony przepisane z rozporządzenia lub ustawy. Jak zrobić to prawidłowo?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy III Szkoły Przysposabiającej do Pracy miał już wydłużenie etapu edukacyjnego zgodnie z § 5 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Ocena wielospecjalistyczna funkcjonowania ucznia sugeruje, że dobrze byłoby gdyby uczeń powtórzył jeszcze raz klasę III. Wiek ucznia to 22 lata. W takim przypadku czy jest możliwość powtarzania klasy III? Jakie świadectwo powinien uczeń dostać? Czy powinno to być świadectwo o nieukończeniu szkoły? Wydaje się, że nie można zaznaczyć na świadectwie braku promocji, ponieważ jest on w ostatniej klasie szkoły.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Dzień dobry,
czy można liczyć na pomoc w sprawie wprowadzenia do statutu SP i Gimnazjum, które są w zespole szkół zmian jakie powinny tam się znaleźć od 1 września 2015r.?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe