Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zajęcia z uczniem dyslektycznym może prowadzić psycholog po kursie szkoleniowym?
W pytaniu nie sprecyzowano, jaki rodzaj zajęć z uczniem z dysleksją miałby prowadzić psycholog; ich dobór jest uzależniony od indywidualnych potrzeb danego ucznia. W związku z tym jedynie ogólnie można wskazać, że na podstawie § 24 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 r., poz. 1280 ze zm.) do zadań psychologa należy udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb, natomiast psycholog nie prowadzi zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, które realizuje terapeuta pedagogiczny, zajęć logopedycznych prowadzonych przez logopedę, czy zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, które prowadzą nauczyciele poszczególnych przedmiotów. Psycholog nie ma także kompetencji do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, jeżeli nie posiada dodatkowych kwalifikacji z zakresu niepełnosprawności ucznia, uzyskanych na studiach wyższych lub podyplomowych – § 23 ust. 1 w zw. z § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2020 r., poz. 1289 ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przedszkole niepubliczne prowadzące zajęcia dodatkowe z języka angielskiego w ramach opłaty stałej - czesnego ma obowiązek prowadzenie dziennika takich zajęć i posiadanie do wglądu rodziców planu pracy na rok szkolny? Zajęcia prowadzi osoba nie zatrudniona na umowę o pracę. Czy przepisy regulują ilość lekcji j. angielskiego w danym roku, która musi się odbyć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie klasy drugiej realizują program języka angielskiego w zakresie rozszerzonym. Grupa jest jednak bardzo zróżnicowana, jeśli chodzi o poziom języka - są w niej zarówno uczniowie bardzo dobrzy, planujący studia na filologii angielskiej, jak i osoby, które zakończyły rok z oceną dopuszczającą i nie chcą podchodzić do matury z angielskiego na poziomie rozszerzonym. Po konsultacji z uczniami w klasie trzeciej chcielibyśmy utworzyć w tej klasie dwie grupy - "bardziej" i "mniej" zaawansowaną. Pytanie dotyczy drugiej z wymienionych:
1. Czy nauczyciel może wybrać dla tych uczniów podręcznik na poziomie niższym niż realizowany w klasie drugiej, żeby pomóc im dobrze przygotować się do matury na poziomie podstawowym? (w klasie pierwszej i drugiej przerobiono większość treści z poziomu rozszerzonego, brakujące można uzupełnić w klasie trzeciej, ale nie w takim zakresie jak w grupie "zaawansowanej").
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła pracuje w systemie I i II semestr. Uczeń w I semestrze z przedmiotu otrzymał ocenę pozytywną. W II semestrze na 28 zajęć z tego przedmiotu był tylko 4 godzinach. Nieobecności ma usprawiedliwione. Nauczyciel chce niesklasyfikować ucznia, bo nie ma podstaw do wystawienia oceny końcoworocznej, ponieważ uczeń nie ma ocen i jest ponad 50% nieobecności. Ale czy zamiast oceny końcoworocznej można wstawić uczniowi nieklasyfikowanie jeżeli w rozliczeniu rocznym nie ma opuszczonych ponad 50% nieobecności? Czy tylko liczy się sytuacja z II semestru i uczeń może być nieklasyfikowany z tego powodu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego potrzebne jest podanie/ wniosek rodziców z taką prośbą? Czy dyrektor wystawiając decyzję o zwolnieniu z tych zajęć musi jeden egzemplarz dostarczyć rodzicom ucznia? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie zagadnień, które powinny się znaleźć w uzasadnieniu i koncepcji rozwoju szkoły kandydata ubiegającego się o stanowisko dyrektora zespołu szkół (szkoła podstawowa i gimnazjum). Czy mają Państwo jakieś przykłady?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe