Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zamieszczony przez Państwa wzór programu profilaktyki : Poznaję -wybieram w jakikolwiek sposób wpisuje się w nowe rozporządzenie MEN w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii z 18.08. 2015 ?
Zamieszony na portalu materiał Szkolny Program Profilaktyki z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia MEN z dnia 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii ( Dz.U. z 2015r. poz.1249) nie zawiera wzoru programu profilaktyki. Rozporządzenie nie wskazuje na potrzebę dokonywania jakichkolwiek zmian w strukturze formalnej programu ( w dalszym ciągu jest to autonomiczna decyzja szkoły).
Przedstawiony materiał wskazuje natomiast na przykładową zawartość programu, z uwzględnieniem zmian - jakie wprowadziło rozporządzenie oraz omawia zakres wprowadzonych zmian. Szkoła ma obowiązek dostosować swój program profilaktyki na rok szkolny 2015/2016 do zakresu i form działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii określonej w rozporządzeniu (do dnia 1 marca 2016r.). W praktyce oznaczać to będzie w pierwszej kolejności szerokie rozpoznanie występujących zagrożeń i istniejących zasobów w środowisku szkolnym i lokalnym (diagnoza). Dopiero na podstawie jej wyników oraz po wskazaniu czynników ryzyka i czynników chroniących możliwe będzie porównanie dotychczasowych założeń programu w zakresie przeciwdziałania narkomanii z potrzebami, które wskazała szeroko przeprowadzona diagnoza we współpracy z podmiotami (wymienionymi w rozporządzeniu). Od tego zależeć będą zarówno zakres i formy działań profilaktycznych w celu przeciwdziałania narkomanii, jakie szkoła, uwzględniając własne potrzeby, zasoby i środki, wprowadzi do programu profilaktyki ( dokonując zmian programu w trybie przewidzianym w art. 54 ust.2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( tekst jedn.: Dz.U. z 2015r. Nr 256, poz.2572 z późn.zm.).
Z uwagi na powyższe uwarunkowania nie jest możliwe ( a i z pewnością również niepotrzebne konstruowanie nowych programów i określanie ich wzorów), większą wartość ma zwrócenie uwagi na przykładowe rozwiązania w dotychczasowym programie, np. poprzez wskazanie działań na nowo wprowadzonych poziomach profilaktyki: profilaktyki uniwersalnej, profilaktyki selektywnej i profilaktyki wskazującej (dotychczas na poziome profilaktyki pierwszorzędowej, drugorzędowej, trzeciorzędowej) i możliwość wykorzystywania na tych poziomach różnych strategii ( od strategii informacyjnych po strategie zmian środków). Szkoła, co warto raz jeszcze podkreślić, projektuje kompleksowe działania profilaktyczne, planuje i projektuje profilaktykę w odpowiedzi na potrzeby swojego środowiska.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielce przyznano w szkole godziny rewalidacji u ucznia z upośledzeniem głębokim.Dzięki tym godzinom uzyskała cały etat. W trakcie wakacji matka ucznia przed komisją z Poradni PP oświadczyła, że już nie chce mieć dla syna takich zajęć. Jak teraz postąpić z nauczycielką? Czy dyrektor ma prawo ograniczyć jej etat na nowy rok szkolny? Nie przewidział tego, planując nowy rok szkolny. Co robić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy pełnoletni uczeń, który nie uczęszcza na zajęcia religii, musi mieć etykę? A co jeśli nie chce uczęszczać na żadne z tych zajęć? Czy rezygnuje z nich w formie pisemnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy szkoła ma obowiązek, czy tylko prawo posiadać procedury dot. np. zwalniania nauczycieli, protokołowania posiedzeń RP itp.? Jeśli obowiązek, to jaki dokument do tego obliguje? Czy procedury muszą być np. uchwalane przez RP, czy też wprowadzane zarządzeniem dyrektora?
2. Czy szkoła publiczna ma prawo skreślić z listy uczniów osobę, która ukończyła 18 lat i sama nie rezygnuje z dalszej nauki? Chodzi o sytuację problematyczną, w którejś komuś zależy, aby być na liście uczniów, ale w praktyce nie wypełnia obowiązków szkolnych.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w trakcie cyklu kształcenia w Szkole Branżowej I Stopnia można zmienić ramowy plan nauczania przenosząc przedmiot zawodowy z klasy III do klasy II?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielka zatrudniona na pełnym etacie, przez dwa tygodnie była nieobecna w szkole. Miała zwolnienie lekarskie "opieka nad chorym dzieckiem". Czy jej wymiar "godzin karcianych" można obniżyć w związku z tą nieobecnością?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe